• Anonym (tjejen)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Hej!

Jag väntar barn och ska snart föda. Biopappan stack redan innan jag fick reda på graviditeten och vill inte ha något med varken mig eller barnet att göra och har hotat och varit elak. Jag träffade en ny ganska snabbt och det är den rätte. Han vill gärna ta på sig papparollen och kommer göra det i vilket fall eftersom bio troligtvis inte kommer dyka upp...
    Så kan min pojkvän adoptera mitt barn så det verkligen blir på riktigt och så att hon får rätt till båda föräldrar? Särskilt om det skulle hända mig något vid förlossningen skulle det kännas bra att ha det så.

Tack på förhand

• Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?
  • Anonym (tjejen)
    Whitetrash86 skrev 2014-03-22 19:43:23 följande:
    Då har ni tyvärr inget annat val än att vänta. Ni kan få adoptionen att gå igenom även utan bio´s godkännande.  Genom att under denna tid bevisa att bio inte haft eller har intresse för barnet.

Tex, att han aldrig frågat eller visat intresse hur graviditeten går, barnet födsel, barnet uppväxt tills den dagen trots att du "försöker". Kanske sms där han hotar, är elak.
    Det kör jag helst på. Och det är ju sant! Vill inte ha honom i närheten av oss just nu efter allt han gjort! Jag har sparat en del hot från facebook.
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 19:44:47 följande:
    Jo det kan han, eller snarare få rätt till barnet iaf om han vill och kan bevisa att det ÄR han som är bio pappan.
    Och det kan han.... om han nu skulle göra helt om.
  • cloudberry79

Om ni gifter er innan barnet föds så görs ingen utredning, utan din man blir automatiskt vårdnadshavare. Inte för att jag rekommenderar det. Istället kan ni gifta er efter att barnet är fött, sen kan ni ansöka om närståendeadoption. Då kommer barnets biologiska pappa få uttala sig. 

Jo det kan han, eller snarare få rätt till barnet iaf om han vill och kan bevisa att det ÄR han som är bio pappan.
    Föräldrar har inte rätt till sina barn, barn har rätt till sina föräldrar. Om han är en fara för barnet kommer han aldrig få något umgänge. Om han absolut inte kan samarbeta med mamman måste det utredas om vårdnaden ska ligga enskilt hos mamman eller pappan. En som aldrig har träffat sitt barn har inte så stor chans i det läget.
    Just NO.
  • Anonym (faderskapspresum)
    Nä, det kan han inte. Socialverket utreder endast faderskapet för barn födda inom äktenskapet om barnet, mamman eller den juridiska pappan ber om det.

Ingen annan, varken de själva eller någon som påstår sig vara fadern kan få en utredning öppnad.

Däremot kan den juridiska fadern/modern erkänna att bion är pappa och ge honom rättigheter, men det är frivilligt.
  • Anonym (jopp)
    Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 19:48:43 följande:
    Nä, det kan han inte. Socialverket utreder endast faderskapet för barn födda inom äktenskapet om barnet, mamman eller den juridiska pappan ber om det.

Ingen annan, varken de själva eller någon som påstår sig vara fadern kan få en utredning öppnad.

Däremot kan den juridiska fadern/modern erkänna att bion är pappa och ge honom rättigheter, men det är frivilligt.
    Inte om det finns tillräckligt med bevis, gifte mig innan barnet föddes, maken blev ju automatiskt pappa, exet kom tillbaka efter 6år och fick efter mycket om och men genom domstolen rätt till umgänge på barnet.. eftersom han är pappan.
  • Anonym (tjejen)
    cloudberry79 skrev 2014-03-22 19:48:24 följande:
    Om ni gifter er innan barnet föds så görs ingen utredning, utan din man blir automatiskt vårdnadshavare. Inte för att jag rekommenderar det. Istället kan ni gifta er efter att barnet är fött, sen kan ni ansöka om närståendeadoption. Då kommer barnets biologiska pappa få uttala sig. 
    Föräldrar har inte rätt till sina barn, barn har rätt till sina föräldrar. Om han är en fara för barnet kommer han aldrig få något umgänge. Om han absolut inte kan samarbeta med mamman måste det utredas om vårdnaden ska ligga enskilt hos mamman eller pappan. En som aldrig har träffat sitt barn har inte så stor chans i det läget.
    Efter sakerna han sagt borde han inte ha en chans! Mitt barn ska växa upp med en bättre pappa än så!
  • Anonym (tjejen)
    Anonym (jopp) skrev 2014-03-22 19:52:35 följande:
    Inte om det finns tillräckligt med bevis, gifte mig innan barnet föddes, maken blev ju automatiskt pappa, exet kom tillbaka efter 6år och fick efter mycket om och men genom domstolen rätt till umgänge på barnet.. eftersom han är pappan.
    Hade ditt ex hotat och hållit på då?
  • Drömmen
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 19:38:37 följande:
    Ljuga är inte direkt mitt förstahandsval... och bio vet att det är han, det har jag aldrig förnekat.

Nu tänkte jag mer på sanningen mot barnet men att du skriver sanningen i papprena som skall fyllas i när man uppger faderns namn
  • Anonym (jopp)
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 19:54:29 följande:
    Hade ditt ex hotat och hållit på då?
    Nej, menar bara att det är inte självklart att bio pappan inte kan söka om umgänge för barnet om han vill. Men med tanke på att ditt ex hotat så är det ju inte troligen att han får umgänge även om han försöker.
  • MajaVira

Du kan ju på allvar inte mena att du funderar på att låta någon du bara känt i 7-8 månader adoptera ditt barn?!

Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?