• Anonym (tjejen)

Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?

Hej!

Jag väntar barn och ska snart föda. Biopappan stack redan innan jag fick reda på graviditeten och vill inte ha något med varken mig eller barnet att göra och har hotat och varit elak. Jag träffade en ny ganska snabbt och det är den rätte. Han vill gärna ta på sig papparollen och kommer göra det i vilket fall eftersom bio troligtvis inte kommer dyka upp...
    Så kan min pojkvän adoptera mitt barn så det verkligen blir på riktigt och så att hon får rätt till båda föräldrar? Särskilt om det skulle hända mig något vid förlossningen skulle det kännas bra att ha det så.

Tack på förhand

• Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:49:22 följande:

Så vilket namn uppger du på intygen?
    Det vet jag inte än. Jag tänker inte bara rådfråga FL innan något beslut tas liksom...
  • cloudberry79
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 20:40:14 följande:
    Tolka hur du vill. Jag kommer slåss med näbbar och klor för att mitt barn inte ska behöva vara i närheten av bion. Och hon förtjänar en bra pappa när det nu finns en sådan. Man är ingen bra pappa om man önskar att det ska bli missfall eller att barnet dör vid förlossningen punkt!
    Jag vill dock varna dig för att förhindra umgänge om han så önskar. Om han vill ha umgänge tycker jag du ska vara tillmötesgående och genast boka tid hos familjerätten åt er båda innan du går med på något. Om du förhindrar umgänge kommer det vara till din nackdel vid ev rättegång.
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:38:46 följande:

Jag väljer dock inte att ta ställning för eller emot då jag bara har ts syn på detta och alltså inte hört den andra sidan, hur du gör märker vi
    Om han har hotat henne så är han inte en bra pappa, jag utgår från att TS talar sanning faktiskt.
    Just NO.
  • Drömmen
    cloudberry79 skrev 2014-03-22 20:50:31 följande:
    Jag vill dock varna dig för att förhindra umgänge om han så önskar. Om han vill ha umgänge tycker jag du ska vara tillmötesgående och genast boka tid hos familjerätten åt er båda innan du går med på något. Om du förhindrar umgänge kommer det vara till din nackdel vid ev rättegång.
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:38:46 följande:
    Jag väljer dock inte att ta ställning för eller emot då jag bara har ts syn på detta och alltså inte hört den andra sidan, hur du gör märker vi
    Om han har hotat henne så är han inte en bra pappa, jag utgår från att TS talar sanning faktiskt.
    Just NO.

Sanningen kan se olika ut beroende på vem man frågar speciellt i sådana här sammanhang
    Anonym (tjejen) skrev 2014-03-22 20:50:01 följande:
    Det vet jag inte än. Jag tänker inte bara rådfråga FL innan något beslut tas liksom...

Bra vilka mer kommer du rådfråga?
  • Anonym (tjejen)
    cloudberry79 skrev 2014-03-22 20:50:31 följande:

Jag har sparat en hel del hot. Om han inte ändrar drastiskt på sig tänker jag påvisa hur han är. Inte ställa mig i vägen.
  • Anonym (tjejen)
    Drömmen skrev 2014-03-22 20:57:26 följande:

Sanningen kan se olika ut beroende på vem man frågar speciellt i sådana här sammanhang
    Bra vilka mer kommer du rådfråga?
    Svärmor som jobbar på soc till exempel. Och barnmorska, kanske BVC.
  • Lindsey Egot the only one

Du kan ange rätt fader men INTE kryssa i för gemensam vårdnad.

• Anonym (tjejen)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-03-22 21:10:16 följande:
    Du kan ange rätt fader men INTE kryssa i för gemensam vårdnad.
    Nej , någon vårdnad ska han absolut inte ha. Hoppas ändå på adoption.
  • Lilje

Efter sex-sju månader vet du att han är den rätte? Tror du ska lugna dig med adoptionen, jag spår en lång rad plastpappor i det här barnets liv...

• Anonym (tjejen)
    Lilje skrev 2014-03-22 21:13:12 följande:
    Efter sex-sju månader vet du att han är den rätte? Tror du ska lugna dig med adoptionen, jag spår en lång rad plastpappor i det här barnets liv...
    Läs! Vi har känt varandra i elva år. Varit bästa vänner i många år och halvt på g i flera år, men sen rann det ut i sanden när han pluggade utomlands ett år. Han kom hem och vi fann fram till varandra.
    Spå på du..
  • oOMayaOo
    Anonym (faderskapspresum) skrev 2014-03-22 20:36:04 följande:
    Fel:

"Socialnämnden saknar talerätt i mål om hävande av faderskapspresumtionen."

De har endast rätt att för barnets del fastställa faderskap.
    Suck.... 
Svar på tråden Går det för min pojkvän att adoptera mitt barn?