• Anonym (akademiker)

WT-namn o blivande akademiker...

Har ofta fått höra här på FL att mina barn har WT-namn, de har fel stavning och de kommer att bli kriminella och hamna i fängelse p.g.a. vad de heter. Att jag och min man är lågutbildade och näst inpå sitter i en trailerpark.
    Jag har nu börjat studera på universitet och är alltså en blivande akademiker (har precis börjat så jag kan väl inte påstå att jag är en akademiker redan). Men hur gör jag nu med barnens namn? Måste jag ändra dom så att det blir mer akademikernamn eller hur gör man? 

• Svar på tråden WT-namn o blivande akademiker...
  • Vitrysk hockeyhjälte

Först och främst: vad heter barnen? Du får minuspoäng för varje överflödigt H, W, C och Z.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (y-namn)

Gillar ni namnen ni gett era barn så varför skulle du bry dig om snacket på FL.

T ex kommere jag ihåg att jag sett nån höjdare inom näringslivet som hette Jimmy. Det tillhör väl inte vanligheterna så det finns ju alltid undantag

• MigSjälv

ALLT som skrivs på FL är sant!

• Anonym (Suck)

På 60- och 70-talet var det namn som slutade på Y som progonsticerades med en under- och arbetarklass och spåddes en kriminell framtid.
    Har vänner som heter både Ronny, Conny, Johnny och Sonny. En Ronny och solitären Sonny blev akademiker och sedemera övre medelklass, har dock inget minne av att deras föräldrar bytte namn på vare sig dem eller sig själva. Sonny slutade dock att använda smeknamnet Sumpan då det lät märkligt i styrelserummet...
    De övriga krakarna tog sig bara upp till normal medelklass, en har visst åkt fast för fortkörning också enligt vad de säger i kretsarna... *ryser*

• sextiotalist

Alltså namnen säger ingenting om dina barns framtid. De skapar sin egen framtid, oavsett vad de heter. Namnen säger mer om föräldrarna än barnen.
    Jag har väldigt svårt för dessa konstruerade namn och knepiga stavningar som vissa föräldrar ger sina barn. Men det har jag alltid haft. Jag reagerade redan som barn när man gjorde en knepig stavning.

Min sambo har en konstruerad stavning av sitt, rätt vanliga namn, han skippade stavningen redan som tonåring, för att han tyckte det var löjlgit. Det är bara i bokföringspapprena han har det namnet.

• Dixie

ähh - det är bara fjantigt att hålla på att prata om wt-namn, det finns ju flera vd:ar som heter Tommy t.ex.!

men sen förstår jag inte varför man vill krångla till stavningen av sina barns namn, det är ju bara att försvåra för barnen….. att de måste gå igenom livet med att säga Ja, jag heter Lisa - det stavas Lhizaa - för mina föräldrar tyckte att jag var unik!

• Anonym (.)

Vad är akademikernamn? Jag jobbar som forskare på ett universitet och har svårt att se ett mönster i mina kollegors namnval.

• Dixie
    Anonym (.) skrev 2014-03-25 08:55:51 följande:
    Vad är akademikernamn? Jag jobbar som forskare på ett universitet och har svårt att se ett mönster i mina kollegors namnval.
    du får kika efter mäster i deras barns namn där bör du då (enligt FL wt-namn regler) hitta Erik, Hanna, Märta, Carl, Ingrid, etc 

namn som inte platsar på listan är Kevin, Liam, Melissa, Cassandra, Chanelle 
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2014-03-25 09:00:35 följande:
    du får kika efter mäster i deras barns namn där bör du då (enligt FL wt-namn regler) hitta Erik, Hanna, Märta, Carl, Ingrid, etc 

Lustigt, men det stämmer om man ser till min omkrets, man hittar just de ovanstående namnen, men inga av de nedre.
    Jag känner till många Ingrid, Carl, Erik (inte Märta) i flera generationer, men ingen Kevin, Liam, Melisse etc
  • Anonym (.)
    Dixie skrev 2014-03-25 09:00:35 följande:

Jag har en kollega (disputerad) med en son som heter Liam. Hon hade doktorerat när hon fick sonen. Hanna, Erik, Märta, Carl och Ingrid lyser däremot med sin totala frånvaro.
Svar på tråden WT-namn o blivande akademiker...