Inlägg från: blubbblubb |Visa alla inlägg
  • blubbblubb

Betyg i förskolan- lösningen på allt?

Jag tänker på rubrikerna att betyg i åk 4 är det senaste förslaget på hur problemet med för dåliga kunskaper i skolan skall åtgärdas. Om nu åk 4 är så mycket bättre än åk 6, varför inte börja med betyg redan på förskolan?

Jag kan se vissa poänger med betyg för de som inte inser allvaret innan, men är problemet i skolan verkligen att lärare, föräldrar och barn inte känner till problemet?

Är problemet verkligen insikten i vilka som presterar dåligt? Jag trodde i mitt stilla sinne att problemet var åtgärderna som arbetsro, en lärare som hinner förklara, anpassade böcker för barn som är sena eller tidiga, bristen på tidiga insatser osv, osv. 

När kommer förslaget om att mäta befolkningens BMI var 5:e år för att lösa problemet med fetma?

• Svar på tråden Betyg i förskolan- lösningen på allt?
  • blubbblubb
    Tow2Mater skrev 2014-03-25 19:43:31 följande:
    Hos oss får fskbarnen omdomen, typ "under medel", "medel" over medel" i olka kategorier. Toppen så man får en hjälp med vad man kan arbeta mera eller mndre på hemma.
    Sådant papper hade vi från BVC till 5-års kontrollen. Det vägrade förskolan att fylla i för deras uppgift var inte att bedöma barnen.
  • blubbblubb
    Ragnar skrev 2014-03-26 11:06:58 följande:
    En lösning på alla problem tror jag absolut inte det är, men inget fel med tidiga betyg dock. Här får barnen betyg från första klass (6 år). Dock delas betygen ut direkt till föräldrarna under ett kvartsamtal i slutet av varje termin, utan att barnen är med. Man uppmanas även att inte göra betygen till någon stor grej för barnen, utan de ses mer som ett verktyg för lärare och föräldrar till att bedöma var barnen står och var de behöver mest stöd. De får dessutom betyg i uppförande där det ingår allt från att komma i tid till att bete sig på ett bra sätt mot sina klasskamrater.
    Min son hade 10 (högsta betyg) i matte både ettan och tvåan. Men höstterminen i trean fick han plötsligt bara 7. Det visade sig att det var vissa saker han inte förstått alls och då han är väldigt blyg på gränsen till social fobi, vågar han inte fråga om hjälp. Men han tar nu matteboken med hem regelbundet och vi kan hjälpa honom här hemma i lugn och ro istället och läraren vet även att hon måste ha lite koll på honom för att han inte vågar be om hjälp. Så jag skulle gissa på att han får tillbaka sin 10:a i vår igen. Detta hade ju kunnat komma fram till oss genom ett skriftligt omdömme också. Men jag tror att ett riktigt betyg ger klarare besked och mindre risk för missförstånd.
    Eftersom det dock inte är obligatoriskt med betyg första åren fick vi bara skriftliga omdömmen från en del lärare. Tyckte de var rätt luddiga och sa egentligen inte mer än sonen är en ordentlig elev som inte gör så mycket väsen av sig. Har tex. ingen aning om hur han står sig i engelska mer än att läraren är nöjd med honom. Om det innebär att han ligger på 5 (godkännt) eller 10 har vi ingen aning om.
    Det kan jag hålla med om. Jag är egentligen för betyg tidigt för det gör det svårare för både föräldrar och lärare att blunda för problem och det ger att sänkningar (och höjningar) som du skriver om tydligare.

Jag är nog egentligen för betyg som mätinstrument. Men då måste utfallet följas upp av åtgärder. Idag underkänns 10-20% på standardproven i åk 3, de måste få adekvat hjälp om det ska vara någon vits att mäta. Och i den situationen måste det vara väldigt deprimerade att få dåligt betyg år efter år.  
  • blubbblubb
    Ragnar skrev 2014-03-28 20:16:38 följande:
    Det kan ju vara bra förvisso. När jag tänker efter gör de något liknande här året innan de börjar skolan. Vi fick bara veta under ett föräldrarsamtal att vårat barn låg bra till och vi frågade inte mer. De gör bland annat ett prov som visar på om barnet kommer att ha svårigheter att lära läsa senare. De barn som fick dåliga resultat fick specialundervisning i läsning i förste klass. Har ingen aning om vad det är de provar men jag läste något om att det var en metod som var framtagen i Sverige.
    Bornholmsmodellen är det många skolor som kör i förskoleklassen. Det kanske var den. 
  • blubbblubb
    Ragnar skrev 2014-03-28 14:44:38 följande:
    Att få godkännt eller att ha nått målen säger mig egentligen inte så mycket. Tycker det är ett alltför vitt begrepp. Kanske klara man mer men eftersom man nått målet så slappnar man av och sänker kraven.
    Men om diskussionen handlar om betyg tidigare än grundskolan så är jag emot det. Vet inte riktigt vad de skulle sätta betyg på. Om de kan äta med sked, leka utan att slåss, klättra upp högst i klätterställningen kanske.
    Förr hade de betyg i skolan i ordning och uppförande. Kanske vore någon form av bedömning av ansträngning/insats som komplement till de betyg/omdömen som ges. Problemet är väl att de skulle ge elever i högre årskursen som låtsades anstränga sig och att duktiga elever antagligen automatiskt få bra betyg oavsett hur mycket som var talang och vad som var studier.   
  • blubbblubb
    cheese skrev 2014-03-31 10:00:32 följande:
    Betyg på eleverna ger inte bättre lärare eller elever. Bättre att jobba på att göra skolan till en trygg plats där man kan lära sig saker och ge de elever den extra hjälp som vissa behöver. Bara för man sätter betyg gör inte att ungarna lär sig mer. Nä kompetenta lärare och trygg miljö med den hjälp ungarna behöver för att få en stabil och bred grund av kunskap som dom senare i livet kan bygga på. Betyg skapar bara en massa krav. Vi är alla olika och vi alla lär oss kunskap på olika sätt. Den dagen skolan kan ge ungar möjlighet att hitta sitt sätt att lära sig. Då har vi kommit långt.   

Naturligtvis. Det är ju det som är det sorgliga med förslaget, att det lär hjälpa marginellt. Nu sägs ju dock sänkningen till åk 6 gett mer motivation i klasserna. 
Svar på tråden Betyg i förskolan- lösningen på allt?