• hoffad

Potatis att laga i förväg

Hej.

Jag ska laga middag till ca: 35 pers nästa helg.
    Problemet är att stället där middagen ska vara bara har en liten ugn och en spis så all mat måste lagas i förväg.

Jag hade tänkt bjuda på fläskfilé i sås som jag kan värma i gryta.
    Funderar på vad jag ska servera till? Det känns som det blir alldeles för gräddigt och såsigt med potatisgratäng till grytan.

Vill gärna ha något som känns lyxigare än kokt potatis men som alltså går att laga dagen innan och sedan värmas upp relativt snabbt i ugnen utan att det blir äckligt..

Några tips?

• Svar på tråden Potatis att laga i förväg
  • lövet2

Jag skulle i så fall koka potatis, låta den kallna och sedan steka den. Krydda med salt och lämplig krydda. Då funkar den bra att värma upp.

• Kodia

Om stället bara har en liten ugn och en spis är det nog omöjligt att laga varm mat på den till 35 personer...
    Du behöver nog typ tre kastruller/plattor för att värma grytan, och ugnen räcker inte till så många portioner. Du skulle ju kunna bjuda på ris till grytan! Köp/låna ihop riskokare och koka riset i dem. Det är nog enda lösningen jag kommer på om du ska bjuda på fläskfilégryta. Du kan göra en lite lyxigare sallad till, för att göra det lite festligare.

• Dexter dot com

Fransk potatissallad kan du göra med fördel dagen innan. Den ska ju göras på färskpotatis eller fast delikatesspotatis och den utländska färskpotatisen har ju börjat säljas. Ös på med rädisor,grön sparris,rödlök, sockerärter och mycket fransk senap så blir det kanongott!

• Kodia
    EnSmakAvKarin skrev 2014-03-26 16:44:56 följande:

Här är lite förslag: (klicka på rubrikerna för recept)

Potatisterrin á la Västerbotten
    Sötpotatiskaka

Potatisterrin med parmesan och örter
    Svamp- och potatisterrin

Allihop blir bara godare av att förberedas dagen innan!

Jag tror att TS kommer att få problem om hon ska försöka värma terrin till 35 pers i "en liten ugn". Jag antar att alla vill äta ungefär samtidigt... Men  recepten lät goda!
  • hoffad

Vad tror ni om hasselbackspotatis? Går det är värma eller blir det torrt?

• MammaBella

Potatispate
    Tillagning

Cirka 16 skivor 
    Ugn: 175 grader

1 kg potatis av mjölig sort
    1 dl finhackad persilja
    2 pressade vitlöksklyftor
    1 tsk rosmarin
    1 tsk körvel
    1½ tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 dl riven lagrad ost
    4 ägg
    2 dl vispgrädde
    1 dl mjölk

Skala potatisen.
    Blanda persilja, vitlök, alla kryddor och osten.
    Lägg ett smörpapper i botten på en smord avlång form (1½ liters)
    Skiva potatisen tunt, helst i matberedare.
    Varva potatisen och ostblandningen i formen.
    Vispa ihop ägg, vispgrädde och mjölk och häll över potatisen.
    Grädda i nedre delen av ugnen tills potatisen känns mjuk. Cirka 1 tim 15 min.
    Låt patén kallna och stjälp upp den. Slå in den i folie och förvara i kylen till serveringen. Skär potatisen i skivor och garnera med färska örtkryddor.
  • Tadelle

Ris!

Stek riset i smör, häll sedan på rätt mängd vatten och kasta i buljong o låt de koka som vanligt. Gott även dagen efter om man värmer på de i micro osv..

• Arbetsvegan
    hoffad skrev 2014-03-26 21:27:47 följande:
    Vad tror ni om hasselbackspotatis? Går det är värma eller blir det torrt?
    Det blir skitäckligt, smakar gammal torr potatis fast vidrigare...
    Tom kokt, fryst och därefter mikrad potatis är godare...
  • hoffad
    Arbetsvegan skrev 2014-03-26 21:38:42 följande:
    Det blir skitäckligt, smakar gammal torr potatis fast vidrigare...
    Tom kokt, fryst och därefter mikrad potatis är godare...
    haha, då ska jag definitivt undvika det ;)
  • Arbetsvegan
    hoffad skrev 2014-03-26 21:47:24 följande:
    haha, då ska jag definitivt undvika det ;)
    Det gör du rätt i!

Men måste du ha potatis då?
    Jag tycker personligen att ris inte är lika känsligt om det serveras lite halvljummet. 
  • Kodia

Hur går det, Hoffad? Kommer du på något?

Jag tror att det viktiga är att dels hitta något som passar ihop och dels funkar att göra till så många med så litet kök... Har du lagat mat till så många förut? Det är svårt att värma stora mängder så att de blir lagom varma, inte brända osv. (men om du experimenterar lite först, eller kollar med någon med storkökserfarenhet kanske du kan lösa potatisterrinen, om du kan göra den i flera djupa långpannor som passar i den ugnen som finns på stället)

Alternativ som jag tror funkar är:
    fläskfilégrytan (på spisen) ris (i flera riskokare) sallad (kall) och bröd
    Fläskfilé (värmd i ugn), kall lite lyxigare potatissallad (små potatis, sparris, parmesan, körsbärstomater osv), kall sås

• hoffad

Tack för alla tips! Det lutar nog åt potatisgratäng ändå, det är ju enkelt att värma.

Funderar på att göra den med mjölk istället för grädde så det inte blir så fettigt, vad tror ni?

• Kodia
    hoffad skrev 2014-03-27 16:57:30 följande:
    Tack för alla tips! Det lutar nog åt potatisgratäng ändå, det är ju enkelt att värma.

Funderar på att göra den med mjölk istället för grädde så det inte blir så fettigt, vad tror ni?
    Om det ska vara fest tycker jag nog att det ska vara lite grädde i gratängen... Ska du göra i långpannor? Du måste nog kunna värma två åt gången, så alla får mat ungefär samtidigt. Passar långpannorna i både din ugn hemma (om det är där du ska göra dem) och i lokalens?
  • Kodia
    Nyfikna72 skrev 2014-03-27 18:40:16 följande:
    Ryms ens gratäng för 35 personer i en vanlig hushållsugn?
    Det är det jag menar--- TS måste planera väldigt väl, och ha de mest ultimata formarna om hon ska lyckas med det! Med fyra långpannor och en varmluftsugn kan det funka - värm två först (ca 15-20 min), lägg på folie, värm de  två andra, servera , stoppa snabbt in de två första igen medan folk tar, och ta sedan ut dem.
    En annan aspekt är om säkringarna kommer att hålla - ugnen i full gång, och minst tre plattor till grytan...
Svar på tråden Potatis att laga i förväg