Normalt att ha 1 timmes bilfärd till dagis??
Finns det någon här som kör sina barn till dagis i 1 timme? Alltså har ni en bilfärd på runt 1 timme från hemmet till dagis? Och hur fungerar det?
Finns det någon här som kör sina barn till dagis i 1 timme? Alltså har ni en bilfärd på runt 1 timme från hemmet till dagis? Och hur fungerar det?
Skulle aldrig utsätta ett barn för två timmers bilfärd dagligen å hoppas inte någon gör det!
Var bor ni?
Låter inte rimligt. Finns det inget dagis närmare kanske dagmamma vara ett alternativ?
låter mycket långt - bort ni långt ut på landet, eller varför har ni så långt till förskolan?
Är väl bra att vänja de små liven för vuxenlivet då många pendlar runt två timmar om dagen.
Nu gör vi ju inte det! Alltså jag kör inte två timmar om dagen för att komma till dagis. Så nej, jag utsätter inte mina barn för det!!!!
Det var en fråga, rent allmänt. Vi är ett par som försöker lösa vårt boende och kollar igenom alla alternativ. Dock är det inte sagt att vi SKA låta barnen åka bil två timmar om dagen!
Jag ville mest höra mig för om det var någon anna som hade långt till sitt dagis osv. Jag själv tex åkte skolbuss i 50 min när jag var liten, även i förskolan och skolan eftersom vi bodde på landet. Så så konstigt är det nog inte.
Det är fullständigt orimligt faktiskt. Väldigt stor skillnad på att som 1-2-åring åka en timme enkel väg mot att som sjuåring göra det.
Om man bor 1 timme från dagis är det ju normalt.
Bor man 10 minuter ifrån dagis däremot är det ju inte normalt.
På min sons förskola går barn som har en timmes bilfärd dit. Men de är bara där någon dag i veckan ännu.
Vi har ca 15 min bilfärd till förskolan och det är ganska långt, men med tanke på att förskolorna som ligger närmare är under all kritik så är det värt det :)
Kor man en timme eller mer till jobb kan jag forstå om en del väljer att ha sina barn på en fsk nära jobbet istället for nära hemmet.
Japp. Jjag kan själv tycka att det är långt för barn att åka så länge. Jag åkte dock så själv när jag var liten och har inte tagit någon större skada, men jag tror inte jag vill göra så mot mina egna barn. Det kommer ju en vintertid också med dåligt väglag osv. Och under den mörka perioden är det väl inte så kul för barnen att bli uppdragna tidigare än behövligt för att åka så långt :/.
Men alla gör olika val här i livet. Jag fick höra av någon att man kan ha dvd eller surfplatta med i bilen till barnen. Det passar såklart, och ännu mer om barnen gillar sånt, alltså surfplatta osv. Det gör kanske de flesta barn idag. Men samtidigt kan jag inte göra så mot mina barn när vi idag har en bilfärd till dagis på ca 10 min. Men eftersom vi förösker lösa situationen med boende osv så har vi sett över alla möjligheter.
Precis, ännu en sak man får ta i beaktning. Känns klart inte som en optimal lösning. Får nog bli flytt en bit, att vi möts halvvägs eller att han flyttar ner till oss och att vi hittar något här nere. Sen om han vill det är ju en annan sak. Men varför ska jag behöva utsätta mina barns tillvaro för att han inte vill flytta :/ Visst, han äger sitt hus osv och har alltid bott där han bor, och jag förstår att han älskar sitt hus osv. Men det är inte rimligt att behöva flytta på två barn för den sakens skull. Eller har jag fel??