• LinnyUK

Skärmtid/tvtittande - hur mycket är ok?

Jag har svårt att begränsa tv-tittandet hemma hos oss. Min son är 3.5 och har alltid vaknat tidigt, mellan 05.30 - 06.00, då går han och lägger sig i soffan och kollar på barnkanalen. Bolibompa har sedan varit på tills vi går till dagis. Problemet är att han numera inte börjar dagis för än halv tio, det är 3.5 h tv på morgonen! Alldeles för mycket tycker jag. Sen blir det ju en 1 - 1.5 h bolibompa på kvällen innan läggdags. 

Hur många timmars tv-tittande/skärmtid är ok för en treåring?
    Hur begränsar jag hans tittande på ett smidigt sätt? Han kommer bli vansinnig om jag plötsligt och orättvist inför en regel om att tv'n stängs av klockan 08.00...

Hur ser vanorna ut hemma hos er som inte jobbar heltid?

• Svar på tråden Skärmtid/tvtittande - hur mycket är ok?
  • LinnyUK

Tack för hjälpsamma tips och påhoppen vet jag inte vad jag ska göra med riktigt. Vad gör jag på morgonen? Jo jag duschar, bäddar, klär oss, plockar fram frukost, diskar, gör mig i ordning... Som alla andra. Vad gör era barn medans ni gör allt detta? 
    Klart att han inte tittar på tv tre timmar men den står på och det irriterar mig. Är dock väldigt medveten om detta och ändring sker!

Kan också tillägga att vi bor i en lägenhet där grannen under uttryckligen sagt ifrån att jag måste hålla honom tyst fram till åtta. Ja hur gör man det med en tre-åring. Hans sovrum är rakt över hennes så där kan han ju inte leka kl.7 på morgonen. Och så mycket mer lekyta har vi inte på våra 57 kvadrat.

Att sätta mig på golvet och bygga lego varje dag i veckan kl.7 vet jag inte om jag klarar av utan att blir smått galen. Förhoppningsvis kommer jag få nytt schema snart och börja lite tidigare. Tills dess får vi ta det gradvis. Stänga av lite tidigare varje dag så får vi se hur det går... Klockan åtta vore en bra tid :)

Svar på tråden Skärmtid/tvtittande - hur mycket är ok?