• LinnyUK

Skärmtid/tvtittande - hur mycket är ok?

Jag har svårt att begränsa tv-tittandet hemma hos oss. Min son är 3.5 och har alltid vaknat tidigt, mellan 05.30 - 06.00, då går han och lägger sig i soffan och kollar på barnkanalen. Bolibompa har sedan varit på tills vi går till dagis. Problemet är att han numera inte börjar dagis för än halv tio, det är 3.5 h tv på morgonen! Alldeles för mycket tycker jag. Sen blir det ju en 1 - 1.5 h bolibompa på kvällen innan läggdags. 

Hur många timmars tv-tittande/skärmtid är ok för en treåring?
    Hur begränsar jag hans tittande på ett smidigt sätt? Han kommer bli vansinnig om jag plötsligt och orättvist inför en regel om att tv'n stängs av klockan 08.00...

Hur ser vanorna ut hemma hos er som inte jobbar heltid?

• Svar på tråden Skärmtid/tvtittande - hur mycket är ok?
  • Malima

Vad gör du medan han tittar på tv? Kan inte du aktivera honom med ngt så att han inte saknar tv:n? Jag tycker att en timma om dagen räcker. Max.

• Flickan och kråkan

Ibland får man ta omaket med ett argt barn som tycker att mamma är orättvis . Gör något med honom - spela spel, bygg med lego, lek en stund ute innan förskolan.

• Blubban82

Läste någonstans att forskning visar att man kan se beteendeförändringar hos barn som sitter framför tv mer än tre timmar per dag. Kommer dock inte alls ihåg vart jag löste det, men minns att det var en tillförlitlig källa... Håller med om att det är jättesvårt att begränsa tv-tittandet, så har full förståelse för dina funderingar :)

• Natulcien
    Blubban82 skrev 2014-03-26 21:11:11 följande:
    Läste någonstans att forskning visar att man kan se beteendeförändringar hos barn som sitter framför tv mer än tre timmar per dag. Kommer dock inte alls ihåg vart jag löste det, men minns att det var en tillförlitlig källa...
    Det står lite om det här: www.lakartidningen.se/07engine.php

"I en omfattande prospektiv studie har barnläkaren Dimitri Christakis i datametropolen Seattle visat att 3-åringar som tittat mer än 3 timmar per dag på tv blev mer ouppmärksamma och okoncentrerade när de sedan började skolan än de som tittat mindre på tv /.../
    Ungdomar, särskilt pojkar, som tittat på tv mer än 3 timmar per dag uppvisade oftare kriminellt beteende, enligt en studie som publicerats i Science"

• Natulcien

Vi har också en 3,5-åring hemma, och han får se max en timme totalt under en dag. Och då räknar vi in både TV, film och IPad-användning i den timmen. Men det är sällan det blir en hel timme. Oftast blir det att han sitter 10-15 min med IPad'en efter frukosten och innan förskolan, och sen sitter han ibland en halvtimme till strax innan middagen.

4,5-5 timmar totalt under en dag skulle jag säga är groteskt mycket. Jag skulle inte tillåta någon barn, under 18 år att sitta så länge. Jag tror inte ens jag själv, som vuxen, har spenderat så många timmar framför TV'n nån gång...

Du kan väl gå ut med honom en stund på morgonen istället, spela spel, rita eller göra något aktivt med honom? Eller vad gör du själv under alla de timmarna?

• En blå giraff

Du måste nog vara beredd på att han kommer att bli arg om du begränsar tiden. Men vad gör det? Du får stå ut några dagar med att han är missnöjd och kanske skriker/gråter i protest. Bestäm hur mycket TV-tid som känns OK för dig och stäng av sedan. Det är väl jättebra om han kan roa sig en stund med TV om han vaknar 6.00. Men du skriver ju själv att 3,5 timme på morgonen är länge och det håller jag med om. 

Jag brukar säga åt mina barn att det inte är bra för kroppen att sitta alltför länge vid TV:n och så stänger vi av. Man behöver inte argumentera mera. Erbjud en annan aktivitet istället som han tycker är rolig. Jag brukar ofta få höra av mina barn att jag är dum som inte låter dem titta så mycket de vill. Min 6-åring brukar säga att han vill flytta till farmor, för där får man se på TV hur mycket som helst Skrattande Det gäller att inte ge med sig bara för att barnet blir arg.

• En blå giraff

Jag tycker 2 timmar per dag känns rimligt. En timme på morgonen och en på kvällen kan väl vara en bra tumregel för er? 

• Blubban82
    Natulcien skrev 2014-03-26 21:27:53 följande:
    Det står lite om det här: www.lakartidningen.se/07engine.php

"I en omfattande prospektiv studie har barnläkaren Dimitri Christakis i datametropolen Seattle visat att 3-åringar som tittat mer än 3 timmar per dag på tv blev mer ouppmärksamma och okoncentrerade när de sedan började skolan än de som tittat mindre på tv /.../
    Ungdomar, särskilt pojkar, som tittat på tv mer än 3 timmar per dag uppvisade oftare kriminellt beteende, enligt en studie som publicerats i Science"

Åh, tack :)))
  • LinnyUK

Tack för hjälpsamma tips och påhoppen vet jag inte vad jag ska göra med riktigt. Vad gör jag på morgonen? Jo jag duschar, bäddar, klär oss, plockar fram frukost, diskar, gör mig i ordning... Som alla andra. Vad gör era barn medans ni gör allt detta? 
    Klart att han inte tittar på tv tre timmar men den står på och det irriterar mig. Är dock väldigt medveten om detta och ändring sker!

Kan också tillägga att vi bor i en lägenhet där grannen under uttryckligen sagt ifrån att jag måste hålla honom tyst fram till åtta. Ja hur gör man det med en tre-åring. Hans sovrum är rakt över hennes så där kan han ju inte leka kl.7 på morgonen. Och så mycket mer lekyta har vi inte på våra 57 kvadrat.

Att sätta mig på golvet och bygga lego varje dag i veckan kl.7 vet jag inte om jag klarar av utan att blir smått galen. Förhoppningsvis kommer jag få nytt schema snart och börja lite tidigare. Tills dess får vi ta det gradvis. Stänga av lite tidigare varje dag så får vi se hur det går... Klockan åtta vore en bra tid :)

• Veritaslux
    LinnyUK skrev 2014-04-02 21:24:48 följande:
    Tack för hjälpsamma tips och påhoppen vet jag inte vad jag ska göra med riktigt. Vad gör jag på morgonen? Jo jag duschar, bäddar, klär oss, plockar fram frukost, diskar, gör mig i ordning... Som alla andra. Vad gör era barn medans ni gör allt detta? 
    Klart att han inte tittar på tv tre timmar men den står på och det irriterar mig. Är dock väldigt medveten om detta och ändring sker!

Kan också tillägga att vi bor i en lägenhet där grannen under uttryckligen sagt ifrån att jag måste hålla honom tyst fram till åtta. Ja hur gör man det med en tre-åring. Hans sovrum är rakt över hennes så där kan han ju inte leka kl.7 på morgonen. Och så mycket mer lekyta har vi inte på våra 57 kvadrat.

Att sätta mig på golvet och bygga lego varje dag i veckan kl.7 vet jag inte om jag klarar av utan att blir smått galen. Förhoppningsvis kommer jag få nytt schema snart och börja lite tidigare. Tills dess får vi ta det gradvis. Stänga av lite tidigare varje dag så får vi se hur det går... Klockan åtta vore en bra tid :)
    Pysselgrejer? Pennor, pärlplattor, pärlhalsband, lera, klistra med klistermärken på papper (köp en stor pysselbok med massa små klistermärken)... Pussel? Det finns massa "tysta" aktiviteter att hitta på. Skapa lite variation bara. Ha inte framme allt hela tiden utan ta fram i bland, då blir det mer spännande. Jag har själv en snart treåring och hon kan leka själv ganska bra men behöver ofta lite hjälp att komma igång så då kan det räcka att jag är med en stund, föreslå lek/pyssel som vi gör 5-10 minuter innan jag säger att jag måste fixa själv.
  • Sunshine02

Min son får på vardagar titta på tv ca 15-25 min innan dagis (efter att han gjort dig klar) och får se på tv på kvällen i ca 30- 45 min. Han får även spela på plattan 15 min/ dag.

På helgen brukar han få titta ca 1 timme på morgonen, ibland lite längre ifall han vaknar jätte tidigt. Får också se ca 45 min innan sovdags och 15 min spel på plattan nån gång under dagen. Men där emellan så är vi ju ute och leker mycket, åker iväg på aktiviteter osv. Så i övrigt håller vi igång mycket under dagen och umgås/leker.

• Sunshine02

Ps. Förut fick sonen ibland titta på tv under dagen en stund eller liknande och upplevde då att det blev mycket tjat om tv/spel. Nu när han inte längre får titta under dagen är det inte längre något tjat om det. Blev lite gnäll i början men det gick över snabbt. :)

• modsey

Jättesvårt tycker jag.
    Våra är 5 år och ser sällan på TV innan dagis, för de är så himla morgontrötta och får välja mellan att sova lite till eller titta på TV 20 minuter. De väljer 9 ggra av 10 att sova lite till.....
    Men på kvällarna blir det både spel typ scylander och då ofta tillsammans mot pappa eller storebror ( vuxen). bra dåligt, ja jag vet inte helt...de gör något tillsammans, strategispel men ...skärmtid även det.
    De är under dagarna både hemma eller på dagis ute, spelar fotboll, röjer och leker 10000 fantasilekar så när kvällen kommer är det liksom lite lagom med TV eller TV spel en timme eller två.
    Bra dåligt eller kanske bara good enoug, jag vet faktiskt inte!

• hannis

Har samma problem här hemma. Morgontidiga barn som vaknar mellan 5-6 på morgonen och dagis som börjar 9. Efter dagis blir det ofta tv igen i form av barnkanalen någon timme eller tv medan jag lagar middag, tar hand om lillebror, fixar med tvätt osv. Blir alldeles många timmars tv-tittande. Jag vet ärligt talat inte vad man kan ersätta all den tiden med. Själv har jag inte tid att sitta och leka med pärlor och lera på morgonen och själv vill sonen på 4 år absolut inte hålla på med sånt. Han tycker inte det är roligt helt enkelt och han är trött efter dagis och vill gärna ligga och vila en stund i soffan och titta på tv eller spela på iPad. Vi har en 1-åring också som kräver mycket passande och 4-åringen kan ju omöjligt få min fulla uppmärksamhet.

Klart vi är ute och leker också men inte hela tiden. Från mellan 5.30-8.30 på morgonen och mellan 16.00-17.30 på kvällen står tv:n på och barnen växlar mellan att titta på det de tycker är intressant där och att leka ensamma eller med varandra. Det är alltså inget konstant tittande.

• frökenelisabeth

Lite samma problem här. Vaknar tidigt, jag är jättetrött och köper lite extra tid med att sonen (snart 2 år) får leka med telefonen. Dagis börjar 9. Jag försöker engagera honom i att hjälpa till med frukost, vi badar/duschar tillsammans och tvn är såklart av när vi äter. Men det blir mycket skärmtid ändå. Samma sak på kvällen när man ska laga mat/duka av, då är det lättast att låna ut surfplattan eller sätta på tvn. Tänker ofta på att vi borde minska skärmtiden, ofta faller det på att man själv är för trött för nåt annat... Men en halvtimme på lekplats innan dagis är nog iofs ingen dum idé. Ska försöka bättra mig!

• Alexi

Våra är 3 och 5 år och det blir ofta alldeles för mycket tv totalt sett, folk i tråden skulle tydligen förfasa sig. Men samtidigt så gör de så mycket annat, de kan tokleka i timmar så jag har lite svårt att se att vi ska kräva ännu mera lek. Nu har de blivit så pass stora att båda är bra på att leka ensamma men framför allt mycket tillsammans, de stänger självmant av tvn och börjar leka osv. Det gör att jag känner att om de självreglerar mängden tv känns det mindre illa.

Men en ledig dag hemma blir det alltid lite tv på morgonen och innan läggning och sen ofta en stund efter lunch, det blir liksom rätt lång tid totalt men samtidigt känns inte de enskilda stunderna fel. Jättesvårt det där.

• frökenelisabeth
    Alexi skrev 2014-04-04 22:16:10 följande:
    Våra är 3 och 5 år och det blir ofta alldeles för mycket tv totalt sett, folk i tråden skulle tydligen förfasa sig. Men samtidigt så gör de så mycket annat, de kan tokleka i timmar så jag har lite svårt att se att vi ska kräva ännu mera lek. Nu har de blivit så pass stora att båda är bra på att leka ensamma men framför allt mycket tillsammans, de stänger självmant av tvn och börjar leka osv. Det gör att jag känner att om de självreglerar mängden tv känns det mindre illa.

Men en ledig dag hemma blir det alltid lite tv på morgonen och innan läggning och sen ofta en stund efter lunch, det blir liksom rätt lång tid totalt men samtidigt känns inte de enskilda stunderna fel. Jättesvårt det där.
    Ja, tv och ipads är ju inte farligt egentligen, faran uppstår väl när de tränger bort andra aktiviteter. Så länge det inte är så, tycker jag nog man kan vara lugn

Med det sagt så har jag ändå försökt hitta på andra aktiviteter med sonen idag. Både jag och min man har jättemycket på jobbet just i denna perioden, så vi är trötta jämt, känns det som och då blir det lätt tv, men idag har vi dammsugit tillsammans, jag och lillen (okej, det blir inte superrent när man har en liten assistent med, men får duga) och ritat litegrann (fast han är mest intresserad av att kasta runt med kritorna).

Vilka är era bästa aktivitetstips för en nästan 2-åring? Lekplats är poppis hos sonen här, men inte alltid jag orkar stå ute och frysa, dessutom är det alltid ett jättekrångel både när man ska iväg och när man ska hem igen...
Svar på tråden Skärmtid/tvtittande - hur mycket är ok?