Alexi skrev 2014-04-04 22:16:10 följande:
Våra är 3 och 5 år och det blir ofta alldeles för mycket tv totalt sett, folk i tråden skulle tydligen förfasa sig. Men samtidigt så gör de så mycket annat, de kan tokleka i timmar så jag har lite svårt att se att vi ska kräva ännu mera lek. Nu har de blivit så pass stora att båda är bra på att leka ensamma men framför allt mycket tillsammans, de stänger självmant av tvn och börjar leka osv. Det gör att jag känner att om de självreglerar mängden tv känns det mindre illa.
Men en ledig dag hemma blir det alltid lite tv på morgonen och innan läggning och sen ofta en stund efter lunch, det blir liksom rätt lång tid totalt men samtidigt känns inte de enskilda stunderna fel. Jättesvårt det där.
Ja, tv och ipads är ju inte farligt egentligen, faran uppstår väl när de tränger bort andra aktiviteter. Så länge det inte är så, tycker jag nog man kan vara lugn
Med det sagt så har jag ändå försökt hitta på andra aktiviteter med sonen idag. Både jag och min man har jättemycket på jobbet just i denna perioden, så vi är trötta jämt, känns det som och då blir det lätt tv, men idag har vi dammsugit tillsammans, jag och lillen (okej, det blir inte superrent när man har en liten assistent med, men får duga) och ritat litegrann (fast han är mest intresserad av att kasta runt med kritorna).
Vilka är era bästa aktivitetstips för en nästan 2-åring? Lekplats är poppis hos sonen här, men inte alltid jag orkar stå ute och frysa, dessutom är det alltid ett jättekrångel både när man ska iväg och när man ska hem igen...