Pappan vill inte samarbeta - kan jag få ensam vårdnad?
Hej,
Lite bakgrundsfakta...
Pappan som kommer från annat EU-land bodde i Sverige när vi fick vår dotter som nu är 10 månader. Han var dock inte särskilt intresserad varken under graviditet eller de första månaderna. Vi bodde tillsammans och han hade inget jobb, men spenderade väldigt lite tid med henne iaf.
Eftersom han inte hade jobb så försörjde jag oss alla och har köpt allt till barnet.
När hon var 4,5 månad så flyttade han tillbaks till sitt hemland. De följande 3 månaderna var han här halva tiden. Han spenderade då mer tid med henne, men det var ändå primärt jag som bytte blöja, bada, osv. Det har alltid varit jag som tagit henne på natten.
De senaste 3 månaderna har han varit i sitt hemland 3 veckor och sedan kommit hit i 1-1,5 vecka. Då har han tagit hand om henne hela dagarna eftersom jag jobbar. När han inte är här så får han prata med henne över skype flera gånger i veckan.
Han har aldrig betalat underhåll, ett paket blöjor eller liknande. Han köpte en nalle och en julklapp till henne. När han är här så hämtar jag från flygplatsen, ger honom husrum och mat.
Jag fixar allt med försäkring, dagis osv och får ge honom tydliga instruktioner i hur han godkänner t.ex. val av dagis osv.
MEN - nu har han bestämt sig för att han inte trivs med att bo här när han träffar henne. Men han har inga pengar och känner ingen annan i Sverige. Han föreslog att komma mer sällan - varannan månad - och bo på billigt hotell med dottern. Det sade jag nej till, då jag inte tycker det är en bra miljö samt att hon är för liten att vara ifrån mig flera dagar. Han har nu sagt att han vill ta det till rätten (trots att vi går till samtal hos familjerätten) och han har flera gånger indikerat att han vill ta henne till sitt hemland. Han har kontakt med en advokat i sitt hemland.
Han är inte den mest kompetenta pappan, men skadar inte henne eller liknande. Men har jag ändå en chans att få ensam vårdnad?