Inlägg från: Arbetsvegan |Visa alla inlägg
  • Arbetsvegan

Melatonin/Circadin

Mumin80 skrev 2014-03-29 17:02:49 följande:
    Det aktiva ämnet i circadin är melatonin. Skillnaden mellan flyrande melatonin och circadin är att circadin har en depåeffekt dvs utsöndras långsamt över längre tid. Därför ska den tas tidigare. Fördelen är att det också blir lite lättare att somna om på natten. Nackdelen är att man inte får samma omedelbara "klubbad säl" effekt i kroppen eftersom halten melatonin inte stiger lika fort och kraftigt.  Detta gör också att det kan vara lite lättare att "kämpa emot" effekten. Vilket iofs säkert är ett större problem med vår fyraåring än en 20-åring som VILL sova. 
    Jag har störd sömncykel och har cirkadin periodvis och melatonin som reservtablett.
    Cirkadin måste jag planera när jag ska ta men det är knepigt eftersom det beror på hur skev min sömncykel för tillfället är.
    Melatonin är verkligen som att få en klubba i skallen. POFF så släcks ljuset, det är rätt obehagligt faktiskt.
    Med Cirkadin blir jag "naturligt" trött och jag somnar som alla andra människor. Jag kan som du säger pinhålla mig vaken med cirkadin men det är ett litet bekymmer eftersom man vill sova.
    Använd svanglasögon
  • Arbetsvegan
    hymafr skrev 2014-03-31 17:53:19 följande:
    Det kan jag också förstå om det inte hade varit för att denna patient är nöjd med ett preparat hon haft i 9 år och som möjliggjort skolgång för henne.

Nu blir det förmodligen så att jag istället köper Melatonin på nätet. Mycket osäkrare förstås, men hon dör säkert inte. Eller så ber vi amerikanska bekanta att ta med sig nästa gång de är "hemma". I USA köper man Melatonin i hälsokostaffären.

Men vi kör ett varv med att byta vårdcentral först.
    Min sömnläkare som skriver ut Cirkadin rekommenderade mig att köpa melatonin på nätet.  Det är så billigt att framställa (tydligen en restprodukt från koffeinfritt kaffe) och knappast lönsamt att fuska med. Håll dig till en seriös firma så ska det inte vara några risker.
    Använd svanglasögon
  • Arbetsvegan
    filippen skrev 2014-03-30 15:49:38 följande:
    Cirkadin och melatotin är samma sak. Det som skiljer är hur snabbt den verksamma substansen (Melatonin) frigörs. Om din dotter har sömnproblem kommer hon må bättre av att gå och lägga sig samma tid varje kväll. Kemi är inte lösningen på alla problem och hon får väl acceptera det. Ännu viktigare är att hon går upp samma tid varje dag.
    Det är dags för alla självutnämnda förståsigpåare att fatta att sömnproblem kan ha andra saker bakom än sömnhygien. Det kallas för det, sömnhygien, att lägga sig vid samma tid etc etc etc.
    Jag kräks faktiskt på din mästrande ton. Kräks
    Använd svanglasögon
Svar på tråden Melatonin/Circadin