• Madmoiselle

Vad jag gör fel med mina katter

Eftersom man verkar göra fel vad man än gör när det gäller katterna här på FL så vill jag gärna veta vad jag gör för fel. Alla som vill får fråga vad just de gör fel i tråden också. Ha glimten i ögat.

Jag har en utekatt och två innekatter, jag bor i lägenhet på markplan med nätad balkong. Utekatten försökte jag konvertera till innekatt i två månader.

Jag ger Royal canin torrfoder för kastrater.

De får 1/3 av sin dagliga kost av blötmat, jag kör Gourmet Gold.

De är inte vaccinerade.

De är försäkrade i Agria.

Två är chippade, den tredje är öronmärkt.

De har toa- lätt (pappers pellets) istället för sand för miljön skull.

De är alla kastrerade.

Tror inte jag har glömt något, men har jag det så fråga på.

• Svar på tråden Vad jag gör fel med mina katter
  • Philippa

Va? Vad är din fråga..??

• elyse

Det är klart att man undrar varför de inte är vaccinerade.

• Madmoiselle
    Philippa skrev 2014-03-27 21:14:29 följande:
    Va? Vad är din fråga..??

Vad jag gör fel då jag tar hand om mina katter.
  • Birmafröken

Ja, att de inte är vaccinerade är fel.

Om de är 100% rumsrena är det ok med papperspellets, om inte -  är det också fel.

Enligt mig.

• Madmoiselle

De är alla rumsrena. Min ena katt kissade utanför förut men slutade direkt då han blev kastrerad.

Jag skulle aldrig vaccinera mig själv eller mina barn, därför väljer jag att avstå då det gäller katter också. Det finns väldigt mycket tungmetaller och gifter i dessa vaccin som inte är bra för människor, jag tror inte det är bra för katter heller.

• nemo1

Ja grattis om du har rumsrena katter med toa-lätt. Oansvarigt att inte vaccinera katterna och försäkringen gäller inte när man inte har vaccinerat katterna om det blir komplikationer vid en sådan smitta.
    Att ge RC sterilized är nästan som att ge Friskis, lika dåligt. Bor man i lägenhet är det oansvarigt att ha utekatt.då det inte är kattsäkert.

• polisen fra trondelag

Ursäkta mig men det finns ingenting som heter "inne-och utekatter". De är djur som lever utomhus. Jag har en katt, och han går in och ut när han vill i princip, förutom när jag inte släpper ut honom för att jag ligger och sover. Jag förstår om du inte vill släppa ut katterna om de t.ex. skulle bli överkörda men då ska du inte ha katterna heller, ge bort dem istället, till någon som bor säkert till.

• Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-03-27 22:22:06 följande:
    Ja grattis om du har rumsrena katter med toa-lätt. Oansvarigt att inte vaccinera katterna och försäkringen gäller inte när man inte har vaccinerat katterna om det blir komplikationer vid en sådan smitta.Att ge RC sterilized är nästan som att ge Friskis, lika dåligt. Bor man i lägenhet är det oansvarigt att ha utekatt.då det inte är kattsäkert.

Jag vet att försäkringen inte täcker, men jag har sparat pengar just för det syftet. Katterna kommer alltså få behandling om de blir sjuka.

Utekatten försökte jag konvertera om till innekatt i två månader, det gick inte, han klöste sönder min hall och attackerade mina andra katter. Tjejen som bodde här före mig tog inte med sig honom när hon flyttade utan valde att dumpa honom här istället. Jag tog hand om honom, kastrerade honom och id märkte honom. Jag valde honom alltså inte egentligen han råkade bara flytta in.
Svar på tråden Vad jag gör fel med mina katter