• Anonym (jämställt)

Hur mycket betalar andra sambopar?

Hej!

Jag och min sambo har ingen speciell budgetering för utgifter, och jag undrar hur ni andra löser det?

Jag betalar 2 tredjedelar av matinköpen, men han äter 2 tredjedelar av vad jag gör.

Vi bor i en stor dyr 3:a (6000+) och varannan vecka bor hans två gulliga små barn här, saken är den att ett av rummen går ju endast till barnen, ska vi dela jämt på hyran som vi gör nu?

I övrigt är jag glad och nöjd med allt  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-28 08:56
    Jag menar: barnen bor här varannan helg + lov

• Svar på tråden Hur mycket betalar andra sambopar?
  • Gazebo

Vi håller det så enkelt som möjligt och gör som så att hon betalar halva avgiften och ingen ränta eller amortering. Matkontot sätter vi in 50/50 på. Båda har barn som bor här varannan vecka.

• Anonym (H)

Vi har sedan dag ett som sambos lagt alla pengar som kommer in i en pott och betalat alla utgifter från det. Även nöjen osv. Vill vi leva tillsammans, så går vi efter "allt mitt är ditt och allt ditt är mitt".

• Anonym (fri)

I vårt förhållande hade vi ett gemensamt servicekonto. Därifrån betalade vi alla räkningar inkl maten. Vi hade separata sparkonton. Eftersom vi fungerade som "ett", så var alla inkomster och utgifter gemensamma.

• Anonym (Delar)

Min sambo äer MYCKET mer än mig. Jag är väldigtliten i maten och jag passar min vikt. Vi betalar 50/50 Och hade aldrig begärt att han skulle betala mer, vi är en familj och har barn tillsammans!

• Anonym (Student)

Jag och min sambo pratar nästan aldrig om ekonomi. Jag studerar på heltid, en utbildning som kommer ge ca 30k i ingångslön så min sambo ser det som en investering och står för allt. Varje vecka ger han mig 1000 kr till mat (går det över så står jag för det), jag betalar mina räkningar (endast mobilabonnemang) och mitt studielån är mina fickpengar. Jag köper dock nästan alla kläder till vårt barn. Jag vet inte, men vi ser oss som ett sammansvetsat team. Det vi gör gör vi för familjen och varandra. Skulle aldrig få för mig att bråka om pengar! Men visst tjafsar vi ibland då han vill betala resor m.m. för oss båda, då motsätter jag och envisas om att betala min del iallafall.  

• Anonym (jämställt)

Matkonto verkar vara en bra idé! 

Men han äter ju verkligen mer än mig, plus att barnens mat kostar litegrann, ska vi verkligen sätta in 50/50?

Helt gemensam ekonomi blir kanske aktuellt när vi är gifta, har hus och barn

• Peppus

Varför vara anonym?:) Vi delar på allt, alla in,- och utgifter.Har aldrig förstått det därmed delad ekonomi när man är en familj..det är ju bara pengar i slutändan ändå!

• Anonym (H)
    Anonym (jämställt) skrev 2014-03-28 08:59:15 följande:
    Matkonto verkar vara en bra idé! 

Men han äter ju verkligen mer än mig, plus att barnens mat kostar litegrann, ska vi verkligen sätta in 50/50?

Helt gemensam ekonomi blir kanske aktuellt när vi är gifta, har hus och barn
    Lever ni som en familj? Ser ni en framtid tillsammans? Varför ska ni då vänta tills ni är gifta?
  • MigSjälv

Vi har helt egna konton, där min sambo för över pengar motsvarande 50% av våra fasta kostnader.

Vi betalar våra egna nöjen, allt basic som tex. matinköp brukar vi dela relativt jämnt på.

Eftersom jag står för 3/4 av nettoinkomsten brukar jag betala alla restaurangbesök, mer på semestern, större inköp till boendet osv.

Svar på tråden Hur mycket betalar andra sambopar?