• Anonym (jämställt)

Hur mycket betalar andra sambopar?

Hej!

Jag och min sambo har ingen speciell budgetering för utgifter, och jag undrar hur ni andra löser det?

Jag betalar 2 tredjedelar av matinköpen, men han äter 2 tredjedelar av vad jag gör.

Vi bor i en stor dyr 3:a (6000+) och varannan vecka bor hans två gulliga små barn här, saken är den att ett av rummen går ju endast till barnen, ska vi dela jämt på hyran som vi gör nu?

I övrigt är jag glad och nöjd med allt  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-28 08:56
    Jag menar: barnen bor här varannan helg + lov

• Svar på tråden Hur mycket betalar andra sambopar?
  • Anonym (jämställt)
    Anonym (fri) skrev 2014-03-28 10:30:50 följande:
    Om problemet är att han äter mer än du, så får du antingen ge honom mindre mat, eller så får han betala mer för maten. Problemet löst!

Men visst måste det väl vara jobbigt att ha ett problem som detta. Hur gör du med toapapper, tänk om han använder mer än du?
    Anonym (fri) skrev 2014-03-28 10:30:50 följande:
    Om problemet är att han äter mer än du, så får du antingen ge honom mindre mat, eller så får han betala mer för maten. Problemet löst!

Men visst måste det väl vara jobbigt att ha ett problem som detta. Hur gör du med toapapper, tänk om han använder mer än du?
    Jätteroligt...

Jag är inte snål som du nog försöker antyda... jag har som sagt betalat mycket mer än honom i mer än ett år utan att klaga
  • Anonym (budget)
    Anonym (jämställt) skrev 2014-03-28 11:05:14 följande:
    Jätteroligt...

Jag är inte snål som du nog försöker antyda... jag har som sagt betalat mycket mer än honom i mer än ett år utan att klaga
    Självklart ska ni dela lika i det här fallet, så jag tycker att ni skapar ett ica konto t.ex där ni båda för över lika mycket varje månad.
  • Anonym (jämställt)

Tack för era svar!

Ett gemensamt kort för tex matkostnader får det bli

• Anonym (fri)
    Anonym (jämställt) skrev 2014-03-28 11:05:14 följande:
    Jätteroligt...

Förlåt om du missuppfattade mig, jag menar inte att du är snål, jag gjorde ett misslyckat försök att förstå. Det jag menade var att jag uppfattar att du är missnöjd och då ska ni självklart göra någonting åt det. Jag vet inte hur du skulle lösa problemet annat än att antingen får han betala mer, eller så får han köpa sin egen mat. Vad säger din sambo när ni pratar om det?

Jag bryr mig inte om ifall någon anses snål, problemet måste lösas, samtidigt som jag tycker att det är ett "futtigt" problem, jämfört med vad ett stort problem kan vara. Det handlar ju "bara" om pengar..........
  • Anonym (H 2)

De pengar som kommer in tillhör familjen, vi litar på varann och vårt förhållande och ids inte hålla koll på örena...

• soldaruppe
    Anonym (fri) skrev 2014-03-28 11:31:09 följande:
    Förlåt om du missuppfattade mig, jag menar inte att du är snål, jag gjorde ett misslyckat försök att förstå. Det jag menade var att jag uppfattar att du är missnöjd och då ska ni självklart göra någonting åt det. Jag vet inte hur du skulle lösa problemet annat än att antingen får han betala mer, eller så får han köpa sin egen mat. Vad säger din sambo när ni pratar om det?

Jag bryr mig inte om ifall någon anses snål, problemet måste lösas, samtidigt som jag tycker att det är ett "futtigt" problem, jämfört med vad ett stort problem kan vara. Det handlar ju "bara" om pengar..........
    Ingen fara

Saken är den att vi har aldrig diskuterat uppdelning, vi får ta tag i det nu i helgen, och fixa matkort
  • spelin

Jag tycker inte det handlar om vem som "nyttjar" mest (tex äter mest), utan det handlar om inkomst. Man ska betala efter förmåga. Så gör vi här hemma till stor del. (Sambos med barn på väg, sambon tjänar mkt mer pga att jag är student). Så jag betalar ca 30% av avgiften. 50% av maten (för enkelhets skull). Sen står han för större inköp till bostad, bensin, bilen, räntor+avbetalning till bostaden (han står som ägare). Semester och nöjen brukar vi betala 50 % eller så bjuder han. Det är inte millimeterrättvisa men vi är båda nöjda. Man behöver inte ha helt gemensam ekonomi bara för att man är sambos, eller ens när man gifter sig.

• Chiquita07

Vi delar hyra och mat 50/50. Vill vi sen köpa något till oss själva typ kläder/smink /rakapparat står var o en för det. Än så länge iaf. Vi är ett par på 21 o 26 år med bebis i magen. Vi har ett konto tillsammans där vi sparar ihop pengar 50/50 o ska vi köpa något större typ möbler till vårt gemensamma hem tas det från det kontot.

• Anonym (M)

Vi tjänar ganska lika, eller han får in 6000-8000 per månad och jag får 9000, men eftersom mitt är studielån som måste betalas tillbaka räknar vi inte min inkomst som "extra". Vi delar alla räkningar rakt av, tar ut lika mycket var i kontanter som ska gå till mat. I och med att jag måste betala för busskort (som inte han behöver) och regelbundna läkarbesök samt mat i skolan så jämnar det ut sig rätt bra i slutet. Vi betalar vår egen telefonräkning också. Sparar inga avsevärda summor, men den som har kvar på kontot om vi vill t.ex. gå på bio, brukar stå för den kostnaden.

• nevermind

Han kanske kan betala två tredjedelar av hyra, mat och el..? TV och internet har man ju ändå (om man har) så det kan ni ju splittra i hälften var. Resten behåller man för sig själv.

Skaffa ett gemensamt konto där ni sätter in en summa var varje månad som ska gå till gemensamt. Plus lite till så ni har en gemensam buffert och kanske lite respengar.

• Anonym (56/44)

Vi har ett gemensamt konto som används både till räkningar (hyra, el, bredband etc.) och mat. Där sätter vi in en bestämd summa varje månad. Han sätter in lite mer eftersom han både tjänar och äter mer än vad jag gör.

Svar på tråden Hur mycket betalar andra sambopar?