• Anonym (MammaMu)

Vad kan man ha istället för Quorn?

Hej! Kände att jag ville vara anonym bara för att familj/släkt inte ska se inlägg och lägga sig i.

Det är så att min dotter nyligen bestämde sig för att testa att äta vegetariskt, inte på grund av etiska skäl utan hälsoskäl. Hon har ofta haft ont i magen och varit mycket gasig men de senaste veckorna så har magen varit helt lugn efter att hon uteslöt köttet. Det är inte laktos som spökar för mjölk dricker hon fortfarande ;)

Men jag som inte äter vegetariskt har ingen aning om vad jag ska göra för mat. Jag har i princip bara använt quornbitar/färs/biffat och lagat mat som vanligt men det börjar bli sjukt dyrt. En 200grams påse med quornbitar kostar nästan 40kr och räcker på sin höjd till två middagar.
    Så jag undrar vad jag kan använda istället eller tips på några enklare maträtter utan kött-substitut.

Tack på förhand

Ps, det är alltså ovo-lakto-vegetariskt hon äter. alltså mjölk och ägg är ok.

• Svar på tråden Vad kan man ha istället för Quorn?
  • Konnässören

Tips på rätter som borde fungera är ju klassiker som omelett (går att variera i tusentals variationer, med svamp, sparris, paprika, lök, fefferoni... You name it). Även äggröra, stekta ägg med pasta och ketchup, äggsallad med hårdkokt ägg, ostpaj med äggstanning, (paj är också sådär fantastiskt och går och variera i all oändlighet), italiensk risotto med ost i som smälter.

Annars kan man hitta på massor med roligt med linser och bönor som nämnt ovan. Linsbiffar till exempel, eller chili sin carne. Bönsallad.

Om din dotter tycker om indiskt så finns det mycket rolig indisk mat som är vegetarisk med mycket linser och bönor i, daal, vegetarisk korma, paratha med lite tillbehör, hummus, falafel...

Hoppas du fick några användbara ideér :)

• Anonym (MammaMu)
    Skimmra skrev 2014-03-28 13:26:22 följande:
    Du kan prova använda bönor och linser och göra grytor av. Dessa kan du ju göra storkok på så räcker det flera dagar.

Hittade denna tråd, kanske finns massa tips där.. 
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m55579777.html
    Tack för tipset :)
  • Madmoiselle

Kikärtbiffar kan man göra exempelvis. Recept för 4 potioner:

Två paket väl avrunna kikärtor

En finhackad gul lök

Persilja efter smak

1 tsk salt

2tsk spiskummin

2 tsk koriander

6 tsk vetemjöl

2 st pressade vitlöksklyftor

Mika allt i en matberedare eller stavmixer, har du inte det så ha i lite vatten och kör med elvisp. (ha en hög skål så det inte skvätter isåfall) Forma till biffar och vänd dem i ströbröd. Stek i lite olja.

• Bok

Om du vill kunna använda ”samma typ” av mat som kött (som quorn), kolla efter torkad sojafärs – funkar likadant som quorn, men du köper det torrt, blötlägger och så steker du det som vanligt. Mycket billigare än quorn!

Men håller med de andra att de är bra att använda sig av bönor också. Leta upp en vegoblogg, t ex http://vegoriket.se/, och köp mattidningen Vego (ganska ny).

• Anonym (tipsar)
    Anonym (MammaMu) skrev 2014-03-28 13:20:32 följande:
    Hej! Kände att jag ville vara anonym bara för att familj/släkt inte ska se inlägg och lägga sig i.

Det är så att min dotter nyligen bestämde sig för att testa att äta vegetariskt, inte på grund av etiska skäl utan hälsoskäl. Hon har ofta haft ont i magen och varit mycket gasig men de senaste veckorna så har magen varit helt lugn efter att hon uteslöt köttet. Det är inte laktos som spökar för mjölk dricker hon fortfarande ;)

Men jag som inte äter vegetariskt har ingen aning om vad jag ska göra för mat. Jag har i princip bara använt quornbitar/färs/biffat och lagat mat som vanligt men det börjar bli sjukt dyrt. En 200grams påse med quornbitar kostar nästan 40kr och räcker på sin höjd till två middagar.
    Så jag undrar vad jag kan använda istället eller tips på några enklare maträtter utan kött-substitut.

Tack på förhand

Jag är lakto-ovovegetarian sedan många år, mår jättebra. Ett tips från mig är att blanda i tex kokta bönor (finns många trevliga sorter numera, färdiga eller som du kokar själv) i t ex tomatsåser. Blir perfekt till pasta eller ris / quinoa. Mättande, nyttigt, gott.

När man utesluter kött och fisk ur kosten behöver man tänka på att få i sig protein och omega 3. Ett enkelt sätt att få i sig detta är 1-2 msk chia-frön varje dag. De sväller snabbt i lite vätska, smakar ingenting och går att blanda i såser, sallader mm. De innehåller alla aminosyror (protein) man behöver, mer omega 3 än lax samt en mängd andra nyttigheter inklusive antioxidanter. En riktig superfood!

Äter hon mjölkprodukter och ägg löper hon ingen risk för brist på b12, det är veganer som behöver komplettera med b12-tillskott.
  • Krisnu

Halvfabrikaten (Quorn, Hälsans kök med flera) är alltid dyra. Jag skulle rekommendera linser, ärter och bönor som du själv gör maträtter av.

• Anonym (tipsar)
    Anonym (MammaMu) skrev 2014-03-28 13:20:32 följande:

Tack på förhand

Kom på en sak till, jag undviker quorn och sojaprotein pga att en hel del har fått allergiska reaktioner på dessa. Quorn är inte ens tillåtet som mat i vissa länder enligt vad jag har läst pga risk för allergi. Det är ganska så processad /konstgjort (dvs inte naturlig, raw) mat, och dessutom väldigt dyrt kilopris. Det går att dryga ut en tomatsås med bättre och billigare medel som sagt. Glad
  • Anonym (tipsar)
    Krisnu skrev 2014-03-28 16:52:30 följande:
    Halvfabrikaten (Quorn, Hälsans kök med flera) är alltid dyra. Jag skulle rekommendera linser, ärter och bönor som du själv gör maträtter av.
    Jojo, Hälsans kök kallar dom sig. Men jag är inte så säker på hur hälsosam deras mat är alla gånger:

Quorn är ett myco-protein och översätts ibland felaktigt som en svampprodukt. Det är i själva verket mögelsporer som fått jäsa i stora tankar. Quorn kan leda till astma och mycket svåra allergiska reaktioner. Det finns flera rapporter om dödsfall.

http://www.naknasanningen.com/quorn-allergi

• Anonym (tipsar)

Den nya vegomaten quorn är en hälsofara.Det hävdar en oberoende amerikansk organisation och kräver att succén stoppas. Den tillverkas av - svampmögel.

Det är bara fem år sedan vegomaten quorn introducerades i Sverige.

Den blev snabbt en braksuccé bland framförallt landets cirka 300 000

vegetarianer, men också många andra gillade att byta måltiderna mot quorn-mat.

Slår larm

Eftersom den framställs av ett svampprotein fungerar den som ett alternativ till kött och finns nu i bitar, filéer, burgare, färser och en rad färdiga maträtter i butikernas frysdiskar.

Men nu slår den amerikanska livsmedelsorganisationen The Center for Science in the Public Interest, CSPI, larm om en rad allvarliga hälsofaror med den nya vegomaten.

Svåra magsmärtor

I en rapport pekar CSPI på cirka 600 fall av quorn-ätare som drabbats av svåra magsmärtor och allergiska besvär.

Bland annat diarrér, buksmärtor, andningsbesvär, illamående, kräkningar och utslag.

CSPI hävdar att quorn inte alls framställs av champinjoner, murklor eller tryffel - som tillverkaren anger - utan istället av mindre aptitliga svampar från samma familj.

Eller av svampmögel.

Därför uppmanar nu organisationen amerikanska konsumenter att snarast undvika quorn-maten.

Och att butikerna direkt upphör med försäljningen.

Vidtar ingen åtgärd

På Svenska Livsmedelsverket är man medveten om att quorn orsakar besvär hos vissa.

- Redan när det introducerades i Sverige förde vi en diskussion om olika symptom och det fanns i andra länder reaktioner som magsmärtor hos vissa personer, säger Ulla Edberg, laboratoriechef och ansvarig för Livsmedelsverkets allergiinformation.

Trots det valde myndigheten att avvakta.

- Vi har haft flera kontakter med personer som blivit sjuka, men väljer att hittills inte vidta någon åtgärd.

Tillsammans med allergienheten på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg förs ständigt diskussioner om olika livsmedel och redan i september kommer frågan om quorn att tas upp.

- Det är fortfarande en ny produkt. Därför måste vi se om det finns några indikationer på om vi måste varna för det.

Quorn framställs av det engelska företaget Marlow Foods. Fram till förra året ägdes bolaget av Astra Zeneca, som då sålde Marlow Foods för cirka en miljard kronor.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article10483691.ab

Svar på tråden Vad kan man ha istället för Quorn?