• Anonym (MammaMu)

Vad kan man ha istället för Quorn?

Hej! Kände att jag ville vara anonym bara för att familj/släkt inte ska se inlägg och lägga sig i.

Det är så att min dotter nyligen bestämde sig för att testa att äta vegetariskt, inte på grund av etiska skäl utan hälsoskäl. Hon har ofta haft ont i magen och varit mycket gasig men de senaste veckorna så har magen varit helt lugn efter att hon uteslöt köttet. Det är inte laktos som spökar för mjölk dricker hon fortfarande ;)

Men jag som inte äter vegetariskt har ingen aning om vad jag ska göra för mat. Jag har i princip bara använt quornbitar/färs/biffat och lagat mat som vanligt men det börjar bli sjukt dyrt. En 200grams påse med quornbitar kostar nästan 40kr och räcker på sin höjd till två middagar.
    Så jag undrar vad jag kan använda istället eller tips på några enklare maträtter utan kött-substitut.

Tack på förhand

Ps, det är alltså ovo-lakto-vegetariskt hon äter. alltså mjölk och ägg är ok.

• Svar på tråden Vad kan man ha istället för Quorn?
  • Krisnu

Nu har inte jag ätit så mycket qorn utan mest soja, men jag har aldrig blivit magsjuk av quorn. Känns mer som att det är en amerikansk lobbyorganisation för köttindustrin som ligger bakom den där rapporten.

• Anonym (tipsar)
    Krisnu skrev 2014-03-28 17:13:50 följande:
    Nu har inte jag ätit så mycket qorn utan mest soja, men jag har aldrig blivit magsjuk av quorn. Känns mer som att det är en amerikansk lobbyorganisation för köttindustrin som ligger bakom den där rapporten.
    Nej, det finns många privata bloggar där folk säger att de blivit jättesjuka av quorn. Det är inte en naturlig produkt, utan enormt processad. Det kan vi väl ändå vara överens om? Samt väldigt dyr...
  • Krisnu
    Anonym (tipsar) skrev 2014-03-28 17:19:38 följande:
    Nej, det finns många privata bloggar där folk säger att de blivit jättesjuka av quorn. Det är inte en naturlig produkt, utan enormt processad. Det kan vi väl ändå vara överens om? Samt väldigt dyr...
    Hur många naturliga produkter finns det i frysdiskarna då? Men jag hör inga larmrapporter om alla andra halvfabrikat...
  • rosen76

Som andra skrivit; linser, bönor och även tofu, vegetarisk lasagne (går att variera med olika grönsaker, linser, svamp osv), pannkakor :), bara lite exempel.

• Anonym (tipsar)
    Krisnu skrev 2014-03-28 17:22:27 följande:
    Hur många naturliga produkter finns det i frysdiskarna då? Men jag hör inga larmrapporter om alla andra halvfabrikat...
    Det beror kanske på hur allergiframkallande produkterna är. Larmrapporter brukar komma när folk faktiskt dör av saker och ting, tex jordnötter osv. Det är alltid allergiska människors individuella ansvar vad de äter, men först ska man ju få allergin också...

Quorn är inte en naturlig produkt (jag är som sagt ICKE köttätare så jag talar inte för någon köttlobby. Men det finns nog en quornlobby också, då Livsmedelsverket inte varnar...). Man ska veta att quorn är en kraftigt processad onaturlig produkt som tillverkas av svampmögel, som blandas med äggvita för konsistensen, ofta tillagas med vetemjöl (gluten) osv i för att ta fram produkter som liknar kött väldigt mycket. Redan många saker där (mögel, äggvita, gluten) för känsliga människor att reagera negativt på. Då känns böner säkrare. Flört Och som sagt, det är billigare och godare. Quorn smakar inte särskilt gott enligt mig, har ätit massa quorn i flera år men slutat helt numera. Dyrt skit.
  • 1978

Instämmer med övriga om att använda bönor och linser. Vi brukar göra en massa olika sorters biffar baserat på bönor. Nötter är gott att hälla i, liksom broccoli, spenat, oliver mm.

Om din dotter är en sån som lätt får järnbrist kan järnvärdet vara bra att ha lite koll på så här i början. Kanske öka på med järnrika livsmedel och tänka på att ta en frukt till efterrätt för bättre järnupptag. Själv har jag varit vegetarian i ca 15 och har aldrig haft problem med järn, men jag vet andra kvinnor som fått det.

• 1978

Vad menar ni med svampmögel?

Mögel är svamp. Är svampmögel mögel som växer på en annan svamp?

• Anonym (tipsar)
    1978 skrev 2014-03-28 17:38:03 följande:
    Instämmer med övriga om att använda bönor och linser. Vi brukar göra en massa olika sorters biffar baserat på bönor. Nötter är gott att hälla i, liksom broccoli, spenat, oliver mm.
    Om din dotter är en sån som lätt får järnbrist kan järnvärdet vara bra att ha lite koll på så här i början. Kanske öka på med järnrika livsmedel och tänka på att ta en frukt till efterrätt för bättre järnupptag. Själv har jag varit vegetarian i ca 15 och har aldrig haft problem med järn, men jag vet andra kvinnor som fått det.
    Även köttätare kan få järnbrist. Det beror på kroppens upptag, har man dåligt upptag kan det bero på bla tarmproblem eller sköldkörtelproblem. Järn finns i spenat, nötter, linser, bönor, broccoli, äggula,  torkad frukt. Äter man c-vitaminrik kost samtidigt så ökas järnupptaget.
  • Anonym (tipsar)
    1978 skrev 2014-03-28 17:44:59 följande:
    Vad menar ni med svampmögel?
    Mögel är svamp. Är svampmögel mögel som växer på en annan svamp?
    Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampprotetinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs.

Låter naturlig och bra va?
  • Anonym (!!!!)
    Krisnu skrev 2014-03-28 16:52:30 följande:
    Halvfabrikaten (Quorn, Hälsans kök med flera) är alltid dyra. Jag skulle rekommendera linser, ärter och bönor som du själv gör maträtter av.

och tillverkas på ett skumt sätt, Quorn alltså.
    Alternativ: alla slags bönor, svamp, ägg.

Vi behöver inte så mycket proteiner som vi tror, heller.
Svar på tråden Vad kan man ha istället för Quorn?