• Mli242

4 månader och börjat vakna EXAKT samma tider på natten!

Min dotter är 4,5 månad och har sen födsel fram till hon fyllt 4 månader sovit bra om natten. Lagt sig 20 på kvällen och vaknat och ätit mellan 02-04 på natten och sovit vidare till 7-8 på morgonen. Men nu har hon börjat vakna samma tid varje natt. Först vaknar hon ALLTID 24 och gråter. Försökt trösta utan mat men hon bara sover oroligt och vaknar hela tiden om hon inte får mat. Sen vaknar hon 05 och är pigg. Då har hon sovit klart. Börjar bli jobbigt och ser inget ljus. Kan inte göra något på kvällen då jag vet de blir en jobbig natt. Varför gör hon såhär? Nån mer som har eller haft såhär? Kan man försöka bryta mönstret och försöka få henne att somna om utan mat? Känns hopplöst! :(

• Svar på tråden 4 månader och börjat vakna EXAKT samma tider på natten!
  • sextiotalist

Hon är säkert inne i en tillväxtfas och behöver lite mer mat.
    Min egen knatte var en morgonpigg sak, vaknade mellan 5 och halvsex varje morgon tills han var omkring 6. Oavsett vilken tid han gick och la sig, tack och lov är jag själv morgonmänniska, så det gick bra (och tack gode gud för den hatade vällingen, den var räddningen)

• Mli242

jo något måste vara på gång iaf i hennes utveckling. det är samma här att de inte spelar roll när hon lägger sig hon vaknar alltid 05! så märkligt att de kan va så, hon brukar börja vrida sig innan hon vaknar, tittar på klockan och jo visst närmar den sig 05 när hon börjar vrida sig. det är väll bara att bita ihop och vänta ut. så tungt bara när man knappt kan va vaken på kvällen för man måste lägga sig för att orka gå upp med henne. man får ju ingen ensamtid med sambon eller med sig själv. Rynkar på näsan nån mer som har samma problem?

• Tallen

Ett tips är att om dottern äter och lägger sig för natten klockan sju på kvällen så

väck henne långsamt klockan tio, ge henne ena bröstet/halva flaskan, byt sedan blöja och håll henne vaken ett litet tag i en lugn miljö för att sedan ge andra bröstet sista flaskan vid elva tiden och lägg henne igen därefter.

• Mli242

ok de kanske jag ska prova. tack! Glad känns dock som hon kommer vakna ytterligare en gång till innan uppstigning för mat. men man kanske ska prova. känns som hon börjat fått en "vana" att vakna 24. att hon liksom kunnat sova 8 timmar i streck innan mat men nu vakna redan efter några timmar. hon somnar oftast 20 om kvällarna. har provat lägga henne 21 för å se om hon sover längre då, men hon har endå vaknat 24.. så sjukt märkligt! 

• Natulcien

En så liten bebis skulle jag inte tveka att mata på natten även om hen har sovit längre utan mat tidigare. Det kommer ju ständiga tillväxt- och utvecklingsfaser det första året, och ibland behöver de mer mat, och att då neka mat är ju inte så lyckat. Vissa barn behöver äta på natten upp till ca 1 år.

Vår son sov 12 timmar utan mat redan vid 3 månaders ålder. Sen han ingenting på natten i flera månader. Men vid 8-9 månader hade han en fas då han plötsligt vaknade runt kl.03. Jag tvekade inte att införa nattmat igen, utan matade honom och han somnade om. Det höll i sig två veckor ungefär, sen gick det över.

Det första året måste man vara beredd att ändra rutiner och vara flexibel.

I ert fall skulle jag mata kl.24, och sen försöka mata och ligga kvar i nedsläckt sovrum även kl.5.

• Tallen
    Mli242 skrev 2014-03-30 08:41:36 följande:

ok de kanske jag ska prova. tack! Glad känns dock som hon kommer vakna ytterligare en gång till innan uppstigning för mat. men man kanske ska prova. känns som hon börjat fått en "vana" att vakna 24. att hon liksom kunnat sova 8 timmar i streck innan mat men nu vakna redan efter några timmar. hon somnar oftast 20 om kvällarna. har provat lägga henne 21 för å se om hon sover längre då, men hon har endå vaknat 24.. så sjukt märkligt! 

Det är mycket som kan spela in, kanske är hon inte i djupsömn och något väcker henne som tex ett element som går igång samma tid varje natt eller något annat som startar samma tid varje natt, en granne som kör iväg etc. Om du försöker med att väcka och mata vid 22/23 så tänk på att det kan ta 2-3 dagar innan det ändrar sig. Även om hon skulle vakna en gång på natten för att äta snabbt och somna om för att sedan vakna vid sju eller något när set är dags att gå upp så är det inte hela världen. Det håller oftast i sig en vecka eller så kanske. Och en snabb matning vid tretiden är för mig bättre än uppstigning vid fem på morgonen. Hoppas det löser sig.
  • Siglas

Det är väl bara att mata henne! Hon är ju faktiskt bara 4,5 månad.

• Mli242

klart jag vill mata henne. de är ju det jag gör. men hon äter kanske i 3-4 min sen somnar hon igen så den lilla aptitretaren borde ju inte vara ett rop på hunger... man blir bara fundersam om hon bara  "råkat" fått en vana. Hon har nämligen hållt på så här nu i snart en månad...  provade att försöka vagga henne till söms inatt vid 24 men det gick inte. så mat är det enda som får henne att somna vidare. Så då är det antagligen en fas som gör att hon behöver mer mat helt enkelt. Tack för alla svar! Glad

• Tallen

Kom på en sak nu när jag står och lagar middag, har du ändrat något i hennes diet den senaste månaden som kanske gör att hon är lite extra törstig eller hungrig senare på kvällen? Kanske lite starkare/ smakrik mat eller annat som påverkar?

• Mli242
    Tallen skrev 2014-03-30 18:44:29 följande:
    Kom på en sak nu när jag står och lagar middag, har du ändrat något i hennes diet den senaste månaden som kanske gör att hon är lite extra törstig eller hungrig senare på kvällen? Kanske lite starkare/ smakrik mat eller annat som påverkar?
    nej ha inte ändrat något vad jag vet iaf. hon har börjat få fruktpureer däremot..  hon kan ju kanske vara törstig av dom. hon brukar få det när vi äter middag runt 18 tiden.
  • Natulcien
    Mli242 skrev 2014-03-30 20:33:14 följande:
    nej ha inte ändrat något vad jag vet iaf. hon har börjat få fruktpureer däremot..  hon kan ju kanske vara törstig av dom. hon brukar få det när vi äter middag runt 18 tiden.
    Om ni precis har börjat med det så kan det ju vara magen som reagerar ocj gör nätterna oroligare..? Prova att återgå till enbart amning (eller om hon får ersättning) ett par dagar igen och se om det gör någon skillnad, kanske?
  • Mli242

inatt vaknade hon 04, fick bröstet och hon somnade i min famn på en gång. provade lägga ner henne i vagnen men hon ville inte somna om. direkt jag slutar vagga vaknade hon och gnällde. fick tillslut lov att lägga henne med mig i sängen och amma henne till sömns. vi vakna 08.30 idag! jisses! hon har alltid sovit bra i vagnen. slutade med samsovning då jag inte kunde sova bra. har faktiskt testat nån gång förut men hon vaknar direkt jag rör mig. å då vill hon bara ha tutten för att somna om. i vagnen kunde hon somna om av sig själv. de är nu sen hon blev 3 månader som det börja strula. kanske hon är i en utvecklingsfas nu och de kanske bara är närhet hon vill ha på natten?? provade att värma extra mat inatt vid 04 också för trodde inte jag hade så mycket bröstmjölk då men hon ville inte ha mat.

• isolande

Tyckte det var vid 4-5 månader mina barn slutade somna om av mat/amning. Då blev det liksom mer att de skulle lära sig somna om av "något" typ vaggning, klappa ryggen, suga på nappen/snuttefilten.

Den ena ville ha napp men vi slutade med den vid 7 månader, då hittade hon tummen ist. Den andra vaggades och bars till 8 månader då han började suga på snuttefilten ist för att somna om...

• lövet2

När barnet bara är 4 månader, så kan du inte tänka att "hon har ju alltid gjort så här!". En baby ska inte gå bakåt i utvecklingen utan framåt, och de vanor hon hade vid 2 månaders ålder gäller inte någon gång senare i livet. Det är inte försämringar av sina vanor hon sysslar med utan förändringar, och det kommer att bli många sådana det närmaste året.

• Dimitra
    Mli242 skrev 2014-03-30 11:12:01 följande:
    klart jag vill mata henne. de är ju det jag gör. men hon äter kanske i 3-4 min sen somnar hon igen så den lilla aptitretaren borde ju inte vara ett rop på hunger...
    En 4-månaders kan äta helt fantastiskt snabbt när denne vill Mina barn har dragit hela måltiden på fem minuter i den åldern.
    The Dimitra universe.
  • Natulcien
    lövet2 skrev 2014-03-31 10:54:35 följande:
    När barnet bara är 4 månader, så kan du inte tänka att "hon har ju alltid gjort så här!". En baby ska inte gå bakåt i utvecklingen utan framåt, och de vanor hon hade vid 2 månaders ålder gäller inte någon gång senare i livet. Det är inte försämringar av sina vanor hon sysslar med utan förändringar, och det kommer att bli många sådana det närmaste året.
  • Tallen
    Mli242 skrev 2014-03-31 08:38:54 följande:

inatt vaknade hon 04, fick bröstet och hon somnade i min famn på en gång. provade lägga ner henne i vagnen men hon ville inte somna om. direkt jag slutar vagga vaknade hon och gnällde. fick tillslut lov att lägga henne med mig i sängen och amma henne till sömns. vi vakna 08.30 idag! jisses! hon har alltid sovit bra i vagnen. slutade med samsovning då jag inte kunde sova bra. har faktiskt testat nån gång förut men hon vaknar direkt jag rör mig. å då vill hon bara ha tutten för att somna om. i vagnen kunde hon somna om av sig själv. de är nu sen hon blev 3 månader som det börja strula. kanske hon är i en utvecklingsfas nu och de kanske bara är närhet hon vill ha på natten?? provade att värma extra mat inatt vid 04 också för trodde inte jag hade så mycket bröstmjölk då men hon ville inte ha mat.

Se det som att nu har du kommit ett steg på

vägen- ett uppvak mellan 20:00 och 8:30 istället för ett vid midnatt och pigg bebis vid 4/5 tiden. Ta en natt i taget så skall du se att det snart vänder.
  • Majken03

Prova att ställa klockan lite innan den tiden hon vaknar och väck henne försiktigt. Läst flera som skrivit att det funkar, natten efter väcker du ännu lite tidigare, osv osv. Och till slut sover hon hela natten

• Mli242

inatt sov hon som en gud! hon har inte sovit så bra på minst 10 veckor! hon fick flaska och bröstet runt 19.30 la henne i sin egen säng ( andra natten i den) och hon somna på en gång. sen sov hon ända till 03:30!! åt lite och somnade om igen till kl 07:00! jisses så skönt! hoppas de vänder nu.

• Tallen
    Mli242 skrev 2014-04-02 08:01:20 följande:

inatt sov hon som en gud! hon har inte sovit så bra på minst 10 veckor! hon fick flaska och bröstet runt 19.30 la henne i sin egen säng ( andra natten i den) och hon somna på en gång. sen sov hon ända till 03:30!! åt lite och somnade om igen till kl 07:00! jisses så skönt! hoppas de vänder nu.

Så skönt att höra!
Svar på tråden 4 månader och börjat vakna EXAKT samma tider på natten!