Inlägg från: Ciccin3 |Visa alla inlägg
  • Ciccin3

halal-kött

Hibasmamma

Saken är ju den att djuret inte först ska bedövas med pistol vid halalslakt...

Detta har vi diskuterat många gånger på FL förut, jag hade med min sambos åsikter, han är slaktare och har slaktat både med och utan bedövning och hans åsikt är att det är rent plågeri att slakta halal.

• Ciccin3

Hibasmamma

Nej... med bedövning så är det inte halalslakt... så enkelt är det.

• Ciccin3

fenomena83

Det är din åsikt. Min sambo som är slaktare anser att det är rent plågeri att slakta (gris, får och kalv som han har gjort) enligt halal.
    Han har berättat om paniken och plågan i jämförelse med att djuren först skjuts med bedövningspistol i pannan.

Gud har ingenting med saken att göra.

• Ciccin3

fenomena83

Nej han har utfört halalslakt på Irland... inte i Danmark.

Han har, efter 15 år som slaktare, sina bestämda åsikter om hur en slakt bör gå till. Halalslakten tycker han är en plåga, och han ryser än idag när han berättar om den.
    Paniken hos djuren, när man håller fast dom krampaktigt, blottar strupen och sedan snittar, är obeskrivlig. Och långt ifrån human.

Alla med lite djurkunskap vet vad blottad strupe innebär för ett djur... bara en sådan sak. Den paniken!

Hur djuren lever när de lever är självklart den fråga som är viktigast. Men försvarar det hur de ska slaktas? Enligt mig hör det inte riktigt till som argument i hurvida halalslakt är humant eller ej.

• Ciccin3

Yaran

Ja, de slakteriet på Irland använde inte pistol för att komma undan så billigt som möjligt, inte för att slakta som muslimer vill att det ska slaktas.

Men ändrar det nått?

Slakten är ju exakt densamma.

• Ciccin3

Yaran

En fråga bara... tror du kossan bryr sig nämnvärt om att man talar om Gud innan slakten?
    Eller är det snarare de som slaktar och sedan äter köttet som mår bra av det?

• Ciccin3

Yaran

Jag föreslår att du läser åp lite om djur, förslagsvis kossor.
    Att djur blir lugna om vi är det är allmänt känt... och tvärtom.
    Men att djur skulle bli lugna för att man nämner Gud i samband med att man ska skära halsen av dom... kom igen, snälla!?

fenomena83

Till dig har jag ett råd. Ring alla amerikanska tevestationer som finns, sänd dem till din kompis som kan sända dem vidare. Ni kommer bli miljonärer på kuppen.

• Ciccin3

Yaran

Så kossorna är troende??

• Ciccin3

Kossor som tror på Gud... ptja... antingen så skulle jag kunna vara sarkastisk och köra med hela registret... men till och med det är lönslöst när man ska vara sarkastiskt med/mot folk som tror att kossor blir gladare av att man snackar om Gud innan man skär halsen av dem.

Bjuder på en:

Jag är nu en tänkande kossa...

"Jag vill inte dö, mina instinkter som djur säger att jag vill leva, sparkar bakut och vrålar för allt jag är värd. Men... vänta... jag står ju vänd mot Mekka, nu blir jag lugnare... och vänta... va det ingen som sa något om Gud? Joooo!! JA!! Skär halsen av mig, lägg mig i stekpannan, ät mig på söndag!"

Nu ska jag gå på promenad med hunden. Heddå heddå!

• Ciccin3

Halal

Har ingen aning om hur jag annars ska möta upp i en diskusion med människor som tror att kossor tror på Gud. Det är i min värld helt och hållet befängt.

Svar på tråden halal-kött