Inlägg från: Ciccin3 |Visa alla inlägg
  • Ciccin3

halal-kött

Halal

Mitt yrke är djur. Jag arbetar med hundar varje dag, jag har läst allt som går att komma över, i deras sätt att tänka, känna och fungera.

För mig är det SJÄLVKLART att erat sätt att tolka att djur skulle kunna vara troende är en uppdiktad skön historia som gör er värld vackrare.

Om ett djur skulle vara troende så skulle det krävas att deras hjärnor fungerade på ett annat sätt än de gör idag. Vi kan ju ta en gräshoppa som ett exempel... de lär ju även de vara troende. Samt mygg och knott.
    Antar att ni inte slår ihjäl dem?

Man kan dra det här med religion långt, men att påstå att djur är troende... ja då har man gått för långt anser jag.

• Ciccin3

marina81

För att inte tala om hur försiktig man måste vara på skogspromenaden. Om man ser alla djur som troende individer så är de plötsligt så mycket mer än en pissmyra eller geting...

Själv ler jag lite varje gång jag lyckas slå ihjäl en mygga som surrat runt huvudet på mig i en kvart.

Måste vara precis hur jobbigt som helst att se dessa odågor som troende djur som Gud älskar och som då, ska respekteras på samma sätt som allt annat.

Ännu ett bevis på att religion inte är nått för mig.

• Ciccin3

Halal

Ja problemet ligger ju i att man försvarar en slakt som är allt annat än human genom att påstå att kossan blir lugnare innan man skär halsen av den för att den är troende.

Det är, anser JAG, att gå för långt för att ge sig själv gott samvete när man äter upp kossan. "Den dog iaf lugn eftersom man nämnde Gud"

• Ciccin3

Halal

Och nej... jag kan tyvärr inte länka till någon sida eller liknande som visar hur tex. en myggas hjärna fungerar. Men med tanke på att en mygga inte tänker långt nog när den suger blod på oss... tex, sätter sig på ställen så att vi inte kan komma åt och slå ihjäl den, så tror jag inte den har hjärna nog att tro på Gud med allt vad det innebär.

• Ciccin3

Halal

Djurhållningen i Sverige skulle absolut kunna bli betydligt bättre på fler än en punkt. Jag är inte vegetarian, tvärtom, jag är en stor köttälskare.

Men, jag föredrar att de först bedövar kossan innan de skär halsen av den. Inte konstigare än så.
    Detta har självklart förstärkts av att jag nu levt tillsammans med en man i 4år som slaktat och styckat i 15år, och som ar erfarenhet av skillnaden.

Jag har dragit upp hans exempel förut, men Yaran ägnade sig mest åt att försöka få fram att jag ljög, så det känns ganska lönslöst.

Den människa på denna jord, som kan visa mig att en kossa blir alldeles lugn av att stå vänt emot Mecka, får dricka vatten samt höra folk tala om Gud, samtidigt som den får blottad strupe och en kniv genom halsen, den människa kommer kanske få mig att bli muslim.
    Tills dess, lutar jag mig tillbaks på ren och skär fakta.

• Ciccin3

Yaran

Eftersom jag inte kommer ihåg det exakt så vore det nog lättast att leta reda på tråden. Men det jag kommer ihåg på rak arm var att du ifrågasatte att jag skrivit att han styckade och slaktade gång på gång. Diskussionen gick i slutänden endast ut på att jag förklarade hur han arbetat, när var och hur istället för att du tog det jag sa. Ringer det en klocka?

• Ciccin3

Yaran

Vi träffades i flera trådar som handlade om Jehovas vittne, någon som handlade om Bibeln, någon som handlade om Islam, jag har nu sökt så gott jag kan utan att ha hittat den jag menar.

Jag berättade att han både styckat och slaktat du sa: Sa du inte nyss att han slaktat, hur är det egentligen, nu styckar han. Som ett ex. Och ifrångick ämnet stort och koncentrerade dig mest på hurvida min sambo arbetade som vad.

Ska fortsätta leta efter den tråden.

• Ciccin3

Yaran

DU valde att inte lyssna, jag sa från början att han alltid både styckat och slaktat. Men det ifrågasatte du iaf.

Hur vida han ändrat eller skaffat sig uppfattningarna har inget med saken att göra.

Jag framförde hans åsikt om slakten, att halal är vidrigt. Du valde att konsentrera dig på allt annat än det uttalandet.

Jag har aldrig tyckt om att diskutera med dig hur som helst, du ifrångår ämnet och kryper runt, eller så skyller du på befänga saker, som om att man är sjuk för att man är ateist tex. Sånt leder ingenstans.

Återigen, min åsikt om halal är: VIDRIGT, allt annat än humant. Detta eftersom jag lever med en man som understryker detta gång på gång och som har en betydligt större kunskap om slakten än vad du och jag har. Punkt.

• Ciccin3

Yaran

Du tror inte ett dugg på det han säger, nej alltså är han för dig en lögnare. Fint, din åsikt.
    Sålt för några slantar?
    Detta har vi tagit förut, och det är det jag menar... hans arbetsval har INEGNTING med detta att göra. Det är hans personliga val och privatsak, inget som du har något med att göra. Jag har inte valt att dra in det, jag har valt att framföra hans åsikt av slakten. Punkt.

Nej, du kan inte tala om för mig hur jag känner som ateist. Fast du anser dig tydligen veta att jag är sjuk, vilket du framför att alla ateister är.

Hejdå.

• Ciccin3

Yaran

Nu blir jag förbannad. Vaddå en hederlig människa? Du menar alltså att min sambo inte är en hederlig människa?? Vad fan vet du om den saken? Vad i hela friden vet du om hans val i livet?
    Om hans bakgrund och motiv till val han har gjort??

Ge dig människa!

• Ciccin3

Yaran

Han arbetade på detta sätt på Irland innan han visste skillnaden. Så sluta rid på dina höga hästar och uttala dig inte ett dugg om sager du inte vet något om.

• Ciccin3

Yaran

Behöver inte dina tips, behöver bara akta mig för att diskutera med dig eftersom alla andra här klarar av att föra samtalen normalt, utom just du.

Jag finns kvar i den här tråden, men har noll intresse av att prata med dig, så tiltala mig inte.

• Ciccin3

Halal

Ja, jag kan inte annat än att hålla med.

Min sambo har aldrig jobbat på ett sånt slakteri på Irland, men han vet att dom finns.

Jag vet om ett sånt slakteri på Irland som inte ligger så långt ifrån den by där hans föräldrar bor. Det är ett väldigt litet slakteri, privatägt som flera gånger har haft myndigheterna på sig eftersom folk anmälder det... men på något konstigt vis så får det fortsätta.

Svar på tråden halal-kött