Inlägg från: Yaran |Visa alla inlägg
  • Yaran

halal-kött

Pluttiz

"du kan ju inte säga vad som stämmer eller inte."

Jodå, enligt islam så slaktas inte djuret på det viset du beskrev. Det blir haramslakt i så fall och då får muslimerna inte äta av det slaktade djuret.

"Detta är vad som hade hänt och det är säkert olika från olika slaktare oxå."

Det var en annan slakt än halal och slaktarna som slaktar halal vet exakt vad som skall göras.

• Yaran

Pluttiz

"ja men nu var det så att det var en halal slakt, och detta kommer dessutom från en riktig muslim."

Och jag som har studerat islam säger att det sättet du beskriver det slaktade djuret är ICKE halal hur mycket än du försöker säga. Du kan ju läsa hur djur slaktas enligt islam innan du envisar om att det du såg var halalslakt

"Hur många gånger ber ni om dagen? Hur länge varar en bön och hur kommer det sig att vissa kvinnor även täcker för munnen så ändast ögonen syns?"

Nu är det OT men ok. Vi ber 5 obligatoriska böner om dagen. Hur länge varar en bön är normalt 3-5 minuter. Varför vissa kvinnor täcker sitt ansikte är det för att det är sunnah dvs rekommenderat men absolut inte en plikt.

• Yaran

ensam1966

Människokött är förbjudet i islam! Eller det tillåtet enligt dig kanske?

• Yaran

Ciccin3

"Men ändrar det nått?

Slakten är ju exakt densamma. "

Jajamensan, halalslakt är inte bara att skära halsen på djuren utan den är en rituell slakt så som att behandla djuren väl och erbjuda vatten inför slakten, nämna Guds namn vid slakten, vända djuren mot Mecka, hålla stadigt i djuren, inte dra kniven fram och tillbaka. Slakten ska vara hederligt. Så halalslakt innebär inte bara att man skär i halsen utan det är något som har villkor och krav annars är det inte halal.

• Yaran

Ciccin3

"En fråga bara... tror du kossan bryr sig nämnvärt om att man talar om Gud innan slakten?"

Ja, det tror jag!

"Eller är det snarare de som slaktar och sedan äter köttet som mår bra av det? "

Detta också

• Yaran

fenomena

Och jag tror säkert på den berättelsen. Det står i koranen att alla skapelse välsignar Allah SW på sitt sätt. Så även om vi inte ser eller märker det så betyder det inte att de gör det. Men som du sa så har det med tron och göra

• Yaran

Ciccin3

Tråkigt att du inte har läst den sista meningen så som sagt det handlar om tron. Förr trodde jag inte på sånt när jag var atiest men nu gör jag det för jag är troende.

• Yaran

Ciccin3

"Så kossorna är troende?? "

Kossorna och allt Gud skapat prisar Honom. Tragiskt att det är bara människan som förnekar Hans existens fastän hon är intelligentare än djur.

''The seven heavens and the earth, and ALL BEINGS THEREIN, declare His glory: there is not a thing but celebrates His praise; And yet ye understand not how they declare His glory! Verily He is Oft-Forbear, Most Forgiving! '' 17:44

• Yaran

Ciccin3

Vill du vara snäll och brätta vad var det jag skrev för att "få fram att du ljög"?

• Yaran

Ciccin3

"Eftersom jag inte kommer ihåg det exakt så vore det nog lättast att leta reda på tråden."

Varför jag bett dig berätta var för att jag är ganska glömsk av mig men eftersom du inte minns exakt och inte vill hänvisa, hur ska jag och de andra läsarna veta att det du sa om mig stämmde? Men jag tänker vara godhjärtad och lita på det du sa och då ber jag dig om ursäkt om mina inlägg lät på ett viss som du inte tyckte om.

"Men det jag kommer ihåg på rak arm var att du ifrågasatte att jag skrivit att han styckade och slaktade gång på gång."

Nja, det är ju ingen väsentlig fråga man anklagar andra att inte säga sanningen ... Säger du att han är slaktare så är han väl det. Inte säger du att han är slaktar och jag säger han är lärare

• Yaran

Ops, det var jag som skrev inlägget

• Yaran

Ciccin3

Ingen har slagit dig på handen att diskutera med mig Jag tycker inte heller om att diskutera med dig när du gång på gång vill visa att det du säger är den absoluta sanningen. Jag känner inte din sambo och har inga behov att göra det heller. Självklart ifrågasätter jag honom när du blandar in honom i diskussioner på fl.

Ja, jag var atiest och jag vet hur det kändes. Du kan inte tala om för mig hur det kändes att vara det. Jag kan inte tala om för dig heller hur du känner. Du skrev tio-tals gånger hur din sambo upplevde slakt utan bedövning, men vad har hans åsikt i diskussionen att göra? Denna åsikt har jag ingen respekt för när den sålts för några slantar. Jag säljer inte mina principer för några öre även om jag inte har något att äta. Hellre jag svälter ihjäl än att vara ohederlig.

Din sambo slaktade inte halal för halalslakt är en religiösrituall. Inte bara dra kniven fram och tillbaka, hänger du med eller ska jag upprepa mig? För jag har sagt det flera gånger hittils. Halalslakt är den mest humana slakten ENLIGT min tro och åsikt. Jag har sett hur djur halalslaktas två gånger i månaden i fleeera år i mitt hemland. Så det din sambo säger tror jag inte ett dugg på.

• Yaran

Ciccin3

En hederlig människa säljer inte sina principer för några små pengar. Vill du lita på en person som gör det får det stå för dig, mig låter det hyckleri i högsta grad. Nä nä, jag litar inte på hycklare.

Hmm, en sjukdom har symptom och de symptomerna hade jag när jag var atiest. Ingen annan än atiester kan känna de symptomerna. Men vad jag än säger är oviktigt så länge jag delar inte dina åsikter. Den som är inte med oss är emot oss heter det.

"Hejdå. "

Hej med dig!

• Yaran

Ciccin3

Och vad kallar man den som sälger sin moral och principer för pengar om inte en hycklare? Ex. Man handlar sannfärdigt hela sitt liv och tycker de som ljuger är ohederliga människor sedan h*n bevittnar något som inte stämmer alls för att få några slantar oavsett vilka konsekvenser, kallar du honom hederlig/sannfärdig?

Lägg av!

• Yaran

Man blandar in sitt privata liv på nätet och när någon börjar diskutera det blir man vansinnig. Bättre att inte säga något om varken sambon eller barnen för annars blir man bombarderad av onödiga frågor.

• Yaran

Ciccin3

Jag bryr mig inte ett dugg vad han arbetade med, så jag tycker du ska sluta att blanda in honom i våra diskussioner för det känns obehagligt när man ifrågasätter hans åsikter och du sedan drar dig i håret av ilskan. Jag har verkligen tröttnat på att älta om samma sak om och om igen.

• Yaran

Ciccin3

Du är inte bättre själv, så jag säger detsamma ... Själv blandar jag in mitt privata liv i diskussioner vääääldigt lite för jag vet att det kommer att ifrågasättas/kritiseras av andra. Så detta får du ta som en tips.

Svar på tråden halal-kött