• Anonym (vad göra?)

Ska på arbetsintervju, de vill ha två referenser, har inte det!

Jag ska på arbetsintervju på torsdag. Fick ett mail där tid och plats stod. Stod även i mailet att jag ska ha två referenser från tidigare jobb. Jag har inte ens 1 referens. Vad gör man då? Är det dumt att gå på intervjun överhuvudtaget?

Min sambo sa att det är ju bara att ringa dit jag jobbade senast. Men jag kommer inte få någon bra referens därifrån, plus att jag verkligen inte vågar ringa dit. Sjukskrev mig och slutade sen där. Mådde dåligt av att gå till det jobbet. För min sambo är det bara att ringa, men jag börjar nästan gråta om jag ska behöva göra det.

Så vad gör jag?!

• Svar på tråden Ska på arbetsintervju, de vill ha två referenser, har inte det!
  • Fjärilslarv

Du kanske kan lämna någon annan referens?

• Anonym (vad göra?)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-01 15:19:17 följande:
    Du kanske kan lämna någon annan referens?
    Som vadå tänkte du?
  • Kjell2
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-04-01 15:16:55 följande:
    Jag ska på arbetsintervju på torsdag. Fick ett mail där tid och plats stod. Stod även i mailet att jag ska ha två referenser från tidigare jobb. Jag har inte ens 1 referens. Vad gör man då? Är det dumt att gå på intervjun överhuvudtaget?

Min sambo sa att det är ju bara att ringa dit jag jobbade senast. Men jag kommer inte få någon bra referens därifrån, plus att jag verkligen inte vågar ringa dit. Sjukskrev mig och slutade sen där. Mådde dåligt av att gå till det jobbet. För min sambo är det bara att ringa, men jag börjar nästan gråta om jag ska behöva göra det.

Så vad gör jag?!
    Använd email om du absolut inte klarar att ring men försök ringa.

Det behöver nödvändigtvis inte vara någon chef utan kan även vara en kollega. Har du verkligen ingen gammal jobbkontakt så kanske någon i en förening du varit aktiv i, lärare, tränare t ex.

Klarar du inte detta gå på intervjun och säg som det är.

• Anonym (Annat)

Har du inget jobb före det sista då?
    Har du haft nåt uppdrag i nån förening eller så?
    En referens behöver inte vara från arbetslivet, men undvik vänner och släktingar.

Gå på intervjun! Varför ska du inte ta den chansen? Om och när de frågar efter referenser så säger du som det är och förklarar dej.

• Fjärilslarv
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-04-01 15:20:45 följande:
    Som vadå tänkte du?
    någon lärare som du har haft? prao? praktik? någon från någonstans där du tränat? enegagerat dig osv
  • Anonym (vad göra?)
    Kjell2 skrev 2014-04-01 15:20:52 följande:
    Använd email om du absolut inte klarar att ring men försök ringa.

Det behöver nödvändigtvis inte vara någon chef utan kan även vara en kollega. Har du verkligen ingen gammal jobbkontakt så kanske någon i en förening du varit aktiv i, lärare, tränare t ex.

Klarar du inte detta gå på intervjun och säg som det är.

Har inte varit aktiv i någon förening. Har pluggat på distans de senaste åren, så är kört med någon lärare där också. Har i princip inga kontakter så.
  • Fjärilslarv
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-04-01 15:22:36 följande:
    Har inte varit aktiv i någon förening. Har pluggat på distans de senaste åren, så är kört med någon lärare där också. Har i princip inga kontakter så.
    men du har ju haft lärare även om du har studerat på distans.
  • Anonym (vad göra?)
    Anonym (Annat) skrev 2014-04-01 15:21:56 följande:
    Har du inget jobb före det sista då?
    Har du haft nåt uppdrag i nån förening eller så?
    En referens behöver inte vara från arbetslivet, men undvik vänner och släktingar.

Gå på intervjun! Varför ska du inte ta den chansen? Om och när de frågar efter referenser så säger du som det är och förklarar dej.
    Har inget jobb nu, pluggar och är snart klar. Det förrförra jobbet hade jag från år 2009-2010 så det känns konstigt att ringa dit. Vet inte om jag vågar det heller =(
    Nej ingen förening. Känner inte så många förutom min sambo
  • Kjell2
    Anonym (vad göra?) skrev 2014-04-01 15:22:36 följande:

Då får du gå på intervjun och såga som det är. Att du inte jobbat på länge och alltså inte har några refernser.
  • Anonym (vad göra?)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-01 15:23:45 följande:
    men du har ju haft lärare även om du har studerat på distans.
    Men vad ska en lärare säga som aldrig har träffat mig eller ens pratat med mig någon gång?
Svar på tråden Ska på arbetsintervju, de vill ha två referenser, har inte det!