• Anonym (F)

    Ni som vill adoptera...

    Om ni skulle adoptera ett barn: Vilket land skulle ni välja och varför?

    Om ni ska adoptera flera barn: Skulle ni välja samma land som alla barnen kommer ifrån? Varför/varför inte?

  • Svar på tråden Ni som vill adoptera...
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (F) skrev 2014-04-02 08:30:04 följande:
    Om ni skulle adoptera ett barn: Vilket land skulle ni välja och varför?

    Om ni ska adoptera flera barn: Skulle ni välja samma land som alla barnen kommer ifrån? Varför/varför inte?
    Grejen är att man kan inte välja land. Jag skulle vilja adoptera från Syd-Korea eftersom barnen blir väl omhändertagna där och forskningen visar att det är särskilt god prognos för barnen därifrån men Korea vill inte ha oss, av olika orsaker. Många får vara glada över om det ens finns ett land som vill ha dem som föräldrar. Det finns de som inte passar för ngt land ....
  • Dixie
    Anonym (tveksam) skrev 2014-04-02 23:18:30 följande:
    Grejen är att man kan inte välja land. Jag skulle vilja adoptera från Syd-Korea eftersom barnen blir väl omhändertagna där och forskningen visar att det är särskilt god prognos för barnen därifrån men Korea vill inte ha oss, av olika orsaker. Många får vara glada över om det ens finns ett land som vill ha dem som föräldrar. Det finns de som inte passar för ngt land ....

    Skickar man inte sin ansökan direkt till ett land? Då väljer man väl land, sen har ju olika länder olika krav.....
  • Anonym (tveksam)
    Dixie skrev 2014-04-02 23:26:00 följande:

    Skickar man inte sin ansökan direkt till ett land? Då väljer man väl land, sen har ju olika länder olika krav.....
    Nä, det är den svenska organisationen som hjälper till att avgöra vart man kan skicka sina handlingar ....
  • Bling1975

    Vi ville adoptera men det blev för svårt pga av att min man fick cancer. Helt plötsligt var det inget land som ville ha oss. Så skulle det bli aktuellt igen så vilket land som helst som accepterade oss.

    När vi funderade så ville vi i första hand ha det alternativ som troligen skulle gå fortast. Men vi ville också ha ett ganska litet barn och var då inte redo att acceptera några allvarligare sjukdomar/handikapp. Vi tittade främst på Asien och Sydamerika. Nu när jag vet hur det är att ha ett större barn så skulle det inte kännas lika främmande, men vi nöjer oss nog med det barn vi fick.

  • Anonym (Beatrice)

    Ett afrikanskt land, helst fransktalande så att vi kan tala med folk om vi reser dit med barnet senare. T ex Madagaskar om vi passar in på deras krav.

Svar på tråden Ni som vill adoptera...