• Zebra71

Någon som är superbra på detta med att deklarera försäljning av aktier (framfab)?

Jag behöver hjälp, i oktober 2000 köpte jag aktier i Framfab. Jag har ingen aning om vad jag betalade, jag handlade ju för att jag då trodde på bolaget. Avräkningsnotan har nog försvunnit i nån flytt eller så...jag har den inte.
    Nu har jag fått någon slags "tvångsinlösen" så jag har fått utbetalt 696:- för de aktierna hade tydligen hamat på den nederländska börsen via uppköp av bolag osv.....

Nu ska jag deklarera, jag förstår att jag kommer att få göra schablonavdraget, men jag har för mig att jag handlade aktierna för mer än 24:- styck, som är inlösenvärdet.
    Banken kan inte hjälpa mig för deras register går bara tillbaka i 10 år...

och det är ju en betydande skillnad om jag får skatta nån hundring eller om jag får göra ett avdrag för en förlust med typ 2.500:--(bara ett exempel)

Hur ska jag göra? Går det att göra någon slags "sannolik uppskattning" av anskaffningsvärdet? Enligt skatteverket och deras hemsida var aktierna i januari 2000 värda 1.700:- men någon mer information finns inte och det var dit de hänvisade mig att titta...

Vet någon?

• Svar på tråden Någon som är superbra på detta med att deklarera försäljning av aktier (framfab)?
  • blubbblubb

Skatteverket verkar ha mer uppgifter ifyllda om man går in på deklarationen på nätet än deklarationen som blir hemskickad.
    IT-krashen var ju i Oktober någonstans. Kolla vad värdet var i januari 2011 (som ju ligger närmare tidsmässigt) och jämför? 

Vet du när du köpte dem?
    Det går inte att maila framfab och fråga om de själva har aktiekursen från den tiden kvar?

• Blåklocka

Har du ett VP-konto i din bank som du använde när du köpte aktierna? Jag köpte Ericssonaktier år 2002 som jag sålt. Dessa deklarerade jag nu. Och trots att jag avslutat mitt VP-konto sedan länge i den banken så kunde de lätt gå in och kolla datum och vilket pris jag betalt. Så det verkar märkligt att du inte skulle kunna få fram de uppgifterna. Ring din bank igen och begär att få prata med någon som har koll på VP-konto och aktier.

• Zebra71

Skatteverket har ingen uppgift om vad jag köpte dom för. Hur ska dom kunna veta det? Jag köpte dom i oktober 2000.

Var kan man kolla värdet i januari 2011 och varför skulle värdet 11 år efter att jag köpte dom vara en bra indikator? Och hur ska den jämförelsen ligga till grund för min deklaration?

Framfab har inte funnits på en massa herrans år, de blev först Icon Medialab...sen knoppades en del av i bredbandsbolaget, blev nåt annat som köptes upp och hamnade på den nederländska börsen och inlösen blev från ett företag som heter LBI INTERNATIONAL NV..typ.....och de finns inte länge i och med att aktierna blev inlösta...så därav mitt problem. 
    Det finns ingen jag kan kontakta vad jag förstår. Har försökt med VP-centralen som hänvisar till min bank, min bank sparar inga uppgifter som är över tio år...var ska jag vända mig?

• Zebra71

Blåklocka: jag har talat med min bank (SEB) två gånger, bägge gångerna har jag fått samma svar: vi sparar inga uppgifter som är äldre än 10 år. Punkt liksom. Dom vet inte var jag ska vända mig, och då är ändå mitt VP-konto aktivt... Jag frågade om skatteverket ringer dom för att kolla upp mina uppgifter, hur tar de fram uppgifterna till skatteverket då; "det gör vi inte, för vi har inte längre bak än tio år..." jaha ....

• Blåklocka

Konstigt att det är olika mellan bankerna. Jag fick ju uppgifter på både pris och datum trots att det var 12 år sedan. Jag hade ringt värdespappercentralen igen och frågat. Någonstans måste ju uppgifterna finnas! Alternativt ringt banken och hört med någon annan hur du ska gå vidare för att få fram uppgifter. Om det var år 2000 så borde det ju finnas i något datorregister. Hade ju varit skillnad om det var ärvda aktier från år 1950......

• Kjell2
    Zebra71 skrev 2014-04-02 14:13:35 följande:
    Blåklocka: jag har talat med min bank (SEB) två gånger, bägge gångerna har jag fått samma svar: vi sparar inga uppgifter som är äldre än 10 år. Punkt liksom. Dom vet inte var jag ska vända mig, och då är ändå mitt VP-konto aktivt... Jag frågade om skatteverket ringer dom för att kolla upp mina uppgifter, hur tar de fram uppgifterna till skatteverket då; "det gör vi inte, för vi har inte längre bak än tio år..." jaha ....

Det är ditt ansvar att hålla reda på avräkningnoter mm.

Du kan chansa och skriva upp något lämpligt historiskt inköpspris. Förhoppningsvis acceptera skm det.

Vad som kan hända är at de kräver att du styrker ditt inköp. Kan du inte det finns en risk att du upptaxeras enligt schablonmetoden.
  • Zebra71

Värdepapperscentralen hänvisar till min bank...och på banken har jag pratat med 2 olika som satt på nån värdepappersavdelning...suck
    Ja jag håller med dig...det är ju inte hedenhös direkt...det var därför jag tänkte slänga ut frågan här, om det finns någon bakväg eller tips på hur man får fatt i uppgifterna...

• Zebra71

Kjell2: Jag vet att det är mitt ansvar, såklart att det är, håller med det till fullo. Men nu har jag ju inte det kvar. Så innan jag bara accepterar schablonen behövde jag se om det fanns någon som var extra duktig på detta...

Och hur ska jag tänka kring ett "historiskt lämpligt inköpspris"...det kan ju ha svajat ordentligt det året med tanke på att bubblan sprack precis därefter...har du något tips?

• Kjell2
    Zebra71 skrev 2014-04-02 14:22:46 följande:
    Kjell2: Jag vet att det är mitt ansvar, såklart att det är, håller med det till fullo. Men nu har jag ju inte det kvar. Så innan jag bara accepterar schablonen behövde jag se om det fanns någon som var extra duktig på detta...

Och hur ska jag tänka kring ett "historiskt lämpligt inköpspris"...det kan ju ha svajat ordentligt det året med tanke på att bubblan sprack precis därefter...har du något tips?

Om du har kvar gamla deklarationer, eventuellt kan du kolla med skatteverket, kanske du kan se vad de hade för förmögenhetvärde i slutet av året du köpte.

Annars...välj lämplig kurs de året du köpte och håll sedan tummarna.
  • Zebra71
    Kjell2 skrev 2014-04-02 14:25:06 följande:

Om du har kvar gamla deklarationer, eventuellt kan du kolla med skatteverket, kanske du kan se vad de hade för förmögenhetvärde i slutet av året du köpte.

Annars...välj lämplig kurs de året du köpte och håll sedan tummarna.

Skatteverket hade ingen aning utan hänvisade tillatt jag skulle kolla på deras aktiehistorik på hemsidan, deras riktlinjer är:
    Anskaffningsvärde för en aktie i Framfab

Har aktie i Framfab erhållits den 28 januari 2000 bör anskaffningsvärdet beräknas till 1 735 kr.

Har aktie i Framfab erhållits den 10 februari 2000 bör anskaffningsvärdet beräknas till 1 475 kr.

Aktien är avnoterad från den svenska börsen 2010.

Hur gör jag, hur ska jag välja en lämplig kurs?Rynkar på näsan

Svar på tråden Någon som är superbra på detta med att deklarera försäljning av aktier (framfab)?