• Anonym (JO)

20 årig "bonus" som bor hemma...

Jesus, vilka stora problem folk har...suck!

• Anonym (JO)
    Anonym (jaja) skrev 2014-04-03 22:01:11 följande:
    är bonus föräldrar inte föräldrar då?
    Nä!
  • Anonym (JO)

Ordet curlad har verkligen blivit poppis, antar att folk gärna tittar på Malou!
    Men personligen så ser jag det inte enbart negativt att vara "curlad" och är väldigt glad att mina föräldrar skämde bort mig under uppväxten, det har gjort att jag kunnat koncentrera mig på de saker som var viktiga för mig och kunde koncentrera mig på skolan osv.
    Jag är också väldigt glad att jag hade möjlighet att bo hemma även när jag inte gick i skolan och att jag haft möjlighet att komma hem emellanåt och mina föräldrar alltid ställt upp på mig.
    Det är något som också stärkt vårt band och jag kommer självfallet ge igen den dagen de blir gamla, vilket inte varit självklart om de inte ställt upp på mig.
    Så att bli curlad behöver absolut inte alltid vara någonting negativt...

• Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 13:45:25 följande:
    Om curlingen innebär att andra bli drabbade negativt, så är det inte bra.
    I det här fallet så får två tonåringar vänta ytterligera något eller några år innan de får eget rum.
    En del klarar av att bli curlade än del blir odrägliga av det.

Däremot så ogillar jag starkt den understrukna meningen.

Det är väldigt många fd hemmafruar som servat sina barn och man, som sitter ensamma på sin ålderdom, på samma sätt som det finns många yrkeskvinnor som inte sitter ensamma på sin ålderom
    Curling har väl inget med att andra drabbas negativt att göra?

Absolut, men det band det givit mig mellan mina föräldrar och mer gör ju att jag säkerligen kommer bli mer tillmötesgående mot dem när de är gamla.
    MuppinCowboy skrev 2014-04-04 13:46:00 följande:
    Jag kan lika gärna använda ordet 'daltar' som det hette förr, oavsett ordval är det inte sunt för vare sig barn eller föräldrar.
    På vilket sätt är det inte sunt?
    Jag tycker det är det ultimata, i själva verket så tror jag istället det rätt ofta handlar om avundsjuka från människor som inte har det lika bra.
    Mina föräldrar har gott om pengar, varför skulle de inte dela med sig till mig?
  • Anonym (JO)
    BioBonus skrev 2014-04-04 13:53:48 följande:

Jag har inget behov av att mina barn ska "ge" tillbaka något till mig när jag blir gammal för att jag har tagit hand om dem när de har vuxit upp. Och precis som Sextiotalist säger så är det många hemmamammor som inte får ett skit tillbaka. Och många heltidsarbetande som får det.

Min uppgift som förälder har varit att uppfostra dem till självständiga, hänsynstagande, tänkande och kännande individer. Att ge dem bästa möjliga förutsättningar att stå på egna ben. Och det finns självklart ett egetintresse i det. Inte att bli omhändertagen när jag blir gammal, utan vara stolt över de vuxna jag har hjälpt till att dana. Och har jag lyckats så kommer de att stå bredvid mig när jag är gammal - inte för att de "måste" utan för att det ligger i deras natur.

Tagit hand om de när de var små är väl iofs ganska självklart...du hade inget annat val!
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 13:57:57 följande:
    Jag skrev OM det drabbas andra  vilket det gör i det här fallet. Tonåringar får inte varsitt rum, utan delar rum
    Och du, lägg ner detta med avundsjuka, det är ingen hemlighet att många curlade barn blir handikappade som vuxna (inte alla). Jag är inte det minsta avundsjuk på de som blivt curlade hemma av sina föräldrar (ja, det förekom även under min uppväxt)
    Sambons barn var rejält curlade, inte med pengar, men med en mamma som svansade runt dom hela tiden. Men de sa ifrån till slut, de ville bli vuxna och göra saker själv, inte att mamma gjorde det åt dom.

Jag tror till stor del det handlar om avundsjuka för att man själv måste ta studielån, jobba på mcdonalds och bo i kassa lägenheter när man ser att andra kan studera utan att ta ett ena lån, bo fint och slippa extrajobb på ett skitställe.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man blir handikappad, men du kanske kan förklara?
  • Anonym (JO)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-04 14:09:52 följande:
    Att curla är inte lika med att ge kärlek, man kan älska trots att man ställer krav, annars är det ju samma sak som när man köper kärlek.

Man behöver heller inte bli curlade för att få ett enormt starkt band till sina föräldrar.

Kärlek i sig är väl egentligen det mest osjälviska som finns, eller borde vara det åtminstone.
    Tar man betalt för att älska ja då finns det ett annat ord för det och jag tvivlar på att Malou har använt det ordet i tv.

Man kan ju älska fast man "curlar" också.
    Nej, men jag tror det hjälper.

Jag vet inte vad Malou menar faktiskt, för mig är ju curling en sport och något jag tittar på när det är OS.
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 14:15:36 följande:

Haha, jag valde aktivt att söka till en studieort 50 mil från mina föräldrar, för att inte behöva bo hemma, inte behöva vara beroende av dom.
    Mina syskon fick vackert ta studielån, även om det dröjde innan de fick eget.
    Min sambos äldsta hade mycket väl kunnat bo hemma, men valde att flytta till eget.

Ja, det är ett problem som diskuteras på arbetsplatser idag, Det är många som knappt vet hur man beter sig på en arbetsplats, för mamma/pappa har fixat allt åt dom tidigare.
    Man behöver bara titta på det här forumet så märker man att många inte fixar vuxenlivet, att man anser att föräldrar ska betala vagnar, sitta barnvakt, serva sina barn fast de är vuxna och utflugna och är inte sena emd att komma med kommentaren "sitta ensamma på hemmet"

Senast idag på lunchen så satt några som undervisar arbetslösa. De säger att de syns direkt vilka som det är daltade med /curlade med mot de som har föräldrar som inte sprungit och passat upp sina barn
    Det är ju olika, själv så trivdes jag jättebra hemma och fortsatte bo hemma för jag helt enkelt inte såg någon anledning till att flytta.

Gällande vilka saker då? alltså hur kan inte folk bete sig på en arbetsplats?

Jaha, och? på vilket sätt syns dessa bland de andra arbetslösa? i praktiken alltså!
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 14:16:52 följande:

Och en erkänd termonilig inom barnuppfostran sedan över 10 år tillbaka. Den är garanterad mer spridd än sporten curling
    Nej sporten är ju en olympisk gren, det andra är bara ett påhitt!
  • Anonym (JO)
    BioBonus skrev 2014-04-04 14:28:22 följande:

Här är en förklaring till ursprunget till begreppet. Så du får en klarare blid av vad som ligger i begreppet "Curlingförälder". Lättare att diskutera sakfrågan när alla vet vad man pratar om :)

www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/ho...

Det är ju fortfarande främst en idrott...men jag vet ju precis vad vi talar om och tycker bara ordet är fånigt.
    Men håller vi oss till ämnet så är jag otroligt nöjd över att vara lite bortskämd och oerhört tacksam att mina föräldrar alltid ställt upp för mig.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...