• Anonym (JO)

20 årig "bonus" som bor hemma...

BioBonus skrev 2014-04-04 14:33:18 följande:
    Ah, så du spelade bara ovetande och okunnig för att det tillför så mycket i sakfrågan ;)
    När spelade jag okunnig? :S
    Jag har aldrig sagt att jag inte förstår vad man menar när man talar om "curla"...men min personliga uppfattning är ju att man talar om en idrott.
    Men jag vet ju precis vad man snackar om, jag håller dock inte med och jag tycker det är bra att föräldrar ställer upp för sina barn.
  • Anonym (JO)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-04 14:34:58 följande:
    Du inser att även 'fattiga' föräldrar ställer upp för sina barn va?
    Jag förstår inte varför "fattiga" ens skaffar barn...
    BioBonus skrev 2014-04-04 14:35:41 följande:
    Men att "ställa upp" för sina barn är ju inte detsamma som att curla dem. Så du kanske ska läsa på ändå?
    Jag har läst på, ser ingenting negativt i att bli bortskämd (använder mig inte av ordet som anspelar på sporten).
  • Anonym (JO)
    BioBonus skrev 2014-04-04 14:43:00 följande:
    Nu bevisade du precis tesen du hävdar att du är motsatsen till. Så synd.
    Utveckla?
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 14:41:50 följande:

Nej det är klart, varför skaffar man barn om man inte har råd att försörja dem livet ut? Om man tänker kräva att barnen ska bidra ekonomiskt när de fyllt 20 och har en egen inkomst? (obs - ironi).

Om du läser artikeln igen så står det precis vad som är negativt med att bli curlad, till exempel:
     ”Barnen får för litet motstånd”, väser Hougaard och varnar för att vi håller på att fostra lata, luststyrda människor som hyser föga respekt för sin omgivning.
    Det sa jag inte, men man bör kunna ge barnet en bra uppväxt och är man fattig så tvivlar jag på att man kan göra det faktiskt. Man bör helt enkelt ha en viss ekonomisk standard för att ha barn.

Jag ser inte att det är så negativt och barn får ju annat motstånd i livet, man utövar en idrott, eller man går i skolan och presterar där så det kommer sig naturligt.
    Att förenkla livet är ju bara positivt, livet ska ju vara roligt och inte kastas bort på massa onödiga saker...kan man ta genvägar så tar man dem.
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 14:46:00 följande:

såklart du är det. Jag tror ingen som är uppfödd med silversked misstycker. Men det innebär inte att det är den optimala uppväxten. Östermalmsbratsen är inte så sympatiska alla gånger.

Är man lycklig med sin uppväxt så ser man ju den som den optimala och jag tycker snarare att många personer ifrån Östermalm är mer väluppfostrade än personer uppväxta i Akalla.
    Personligen så är jag uppväxt i Östersund och inte i på Östermalm i Stockholm även om jag bor nära (Vasastan) idag.
  • Anonym (JO)
    MuppinCowboy skrev 2014-04-04 14:46:51 följande:
    och jag förstår inte varför man skaffar barn om man inte kan ge dom en uppfostran som innebär att man inte ser ner på andra eller förväntar sig saker hela tiden.

Det finns situationer i livet som mamma och pappa inte alltid kan rädda åt osjälvständiga barn, det kan ibland bli en dyrköpt läxa för båda föräldrar och barn.

Ser man automatiskt ner på andra för att man blivit bortskämd med vissa saker?

Dessa situationer är vilka?
    Jag tror de flesta förstår att man måste prestera själv i skolan, på idrottsplanen, på arbetsmarknaden (med vissa undantag) men att man ändå kan ta en genväg till många platser i livet.
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 14:52:01 följande:

och min erfarenhet är att de från Östermalm är odrägligare än de som kommer från normal medelklass. Jodå, jag har träffat en hel del med din inställning. Där de trott att det räckt med att vifta med pappas guld-VISA så fick man som man ville.
    Vilka olika upplevelser man kan ha, jag tycker som sagt att folk som kommer ifrån dessa områden oftare är både mer väluppfostrade och vänliga mot sin omgivning.

Alla förstår att det inte gäller alla situationer, men däremot kan man förenkla livet så är det ju skönt och livet ska ju vara roligt.
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:02:19 följande:
    Vi tycker olika du och jag, det är bara att konstatera. Om mina barn förväntar sig att bo kvar gratis hemma och få allt serverat, full service, när de är vuxna och har egen inkomst (som 20-åringen TS skriver om) så skulle jag känna att jag hade gjort något fel, missat något viktigt, i deras uppfostran.
    Vi får nog konstatera att vi helt enkelt tycker olika! :)
    Jag är bara glad att jag fått bo hemma (skulle aldrig ens tänka på att betala) och inte kastats ut på gatan, att mina föräldrar alltid ställer upp och finns där.
    Jag känner att jag är viktig för dem helt enkelt...
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:10:06 följande:

Nej nu förstår du inte hur jag menar! Jag finns alltid där för mina barn och ställer alltid upp för dem och skulle aldrig kasta ut dem på gatan och mina barn vet att de är viktigast i världen för mig. Där är ingen skillnad mellan mig och dina föräldrar.

Men det innebär inte att jag kommer att låta dem bo gratis hemma utan att göra ett handtag när de är vuxna och har egen inkomst. Jag skulle inte "låta" min sambo göra det heller! Det är självklart att min sambo och jag hjälps åt med att betala våra utgifter och göra det som behöver göras här hemma. Så gör man när man är vuxna personer som bor ihop.

Det är DÄR jag inte tycker som dina föräldrar gjorde. De tycker att det är ok att fortsätta behandla sitt vuxna barn som ett barn genom att försörja och serva utan att ställa krav.
    Inte gällande allt tydligen ;)

Nja, det stämmer ju inte!
    Hört om hemmafruar? :P

På vilket sätt är det fel?
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:14:48 följande:
    Haha, om du visste hur många nyrika brats som drar sig till dessa områden och beter sig som svin. Jodå, de fanns redan under 80-talet under min studenttid. Inte bara i Stockholm, även i andra städer. Jodå, jag har umgåtts med dom och ofta var våra tankar "väx upp för sjutton och göm dig inte bakom pappsens pengar" 
    Ändå är de fler som är väluppfostrade ifrån dessa områden än andra...

Hur har dessa inte växt upp? många av dessa människor blir ju väldigt framgångsrika personer som själva tjänar gott om med pengar senare i livet.
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:23:38 följande:

Jag förstår inte var hemmafruar kommer in i bilden? Jag talar (ok, skriver) om vuxna människor som förvärvsarbetar och att jag förväntar mig att dessa bidrar efter förmåga till hemmet både med pengar och hushållsarbete.

Men förklara gärna hur du menar med hemmafruar.

Du talade om att båda i ett hushåll betalar, det gäller ju inte om den ena är hemmafru.
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:31:05 följande:

Aha, det var så du menade! Nej om min sambo var hemmafru så skulle jag förvänta mig att han istället gjorde mer av arbetet hemma och jag stod för inkomsterna. Självklart.

Det skulle jag också tycka var en bra lösning om mina vuxna barn bodde kvar hemma och inte hade inkomst och kunde betala, att de istället ägnade en del av sina lediga dagar åt att göra en större del av hushållsarbetet.

Men i TS fall så gör ju 20-åringen varken eller vad jag förstått och det är det som jag reagerar på. Hon bidrar varken med pengar (fast hon har jobb och inkomst) eller med någon arbetsinsats hemma.
    I många familjer ser det inte ut så, speciellt inte idag när vi har rut- avdrag och du inte behöver städa själv.

När jag bodde hemma var det självklart att jag hjälpte till med saker, visst jag lagade inte mat men det gör jag aldrig idag heller, men dammsög och torkade golv gjorde jag ju.
  • Anonym (JO)
    sextiotalist skrev 2014-04-04 15:38:03 följande:

Om du menar med väluppfostrad, kan vett och etikett, vilken kniv man ska använda och hur man använder servett, då håller jag med dig.
    Men om du avser hur man beter sig mot andra personer, då håller jag inte med dig. Jag har lite svårt att se att en person är väluppfostrad när man går fram som furie på semesterorterna på somrarna, ger Stockholmare dåligt rykte, vaskar champagne och beter sig som man äger stan.

Att kunna vett och etikett, använda rätt vokabulär är en del av uppfostran, att visa respekt, att bete sig trevligt, att vara hjälpsam och ödmjuk är en annan del

Jag har vänner som vuxit upp med stenrika föräldrar, men ändå tagit studielån, flyttat medvetet hemifrån så tidigt som möjligt (nej, inte ens fått en lägenhet) och de är trevliga, ödmjuka, och nu har deras ungdomar börja växa upp och nej, de förväntar sig inte att mamma/pappa ska försörja dom under högskoletiden.

Flera av dessa har arbetat, tom på MacDonalds, som vårdbträde (numera finns inte de kvar), städat etc för att försörja sig på sommaren. Tryggheten har funnits att om de inte fixat det, så har det funnits en skyddsnät.
    Delvis det och delvis hur man bemöter andra människor, hur man talar och hur hjälpsam man är mot andra människor.
    De personer som gör det är ofta personer ifrån landet som gärna vill "leka stekare", folk som sparat länge för att kunna känna sig som en kung. Det är knappast kungabarnens vänner som beter sig på det viset...

Jag har vänner som också har föräldrar med pengar, som sluppit ta studielån, inte flyttat hemifrån tidigt, inte köpt sin lägenhet själv men som ändå är trevliga och snälla människor.
    Jag tycker själv jag är en ganska trevlig människa men har tack och lov aldrig behövt låna pengar till vare sig studier eller bostad och jag är så oerhört tacksam och lycklig över det.
  • Anonym (JO)
    BioBonus skrev 2014-04-04 15:42:29 följande:
    Och faktum är att även vi som har vuxit upp med silversked fullkomligt ruttnar på dessa idioter som inte klarar av att stå på egna ben utan lever på sina föräldrars pengar, rykte och namn. Att ha pengar är inte detsamma som att bete sig vettigt och väluppfostrat. Tvärtom ibland. Pengar tas som en ursäkt att bete sig som vilket svin som helst.
    Det är din åsikt, jag delar den inte! :)
  • Anonym (JO)
    Anonym (chris) skrev 2014-04-04 15:46:17 följande:
    Har man möjlighet att inte behöva köpa bostad själv, slippa studielån och skitjobb så tar man väl den chansen!
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 15:59:19 följande:

Får jag bara fråga på ett ungefär hur gammal du är som aldrig lagar mat? :)

Sedan, i en familj som TS beskriver med två vuxna, en 20-åring, två tonåringar och två yngre barn (om jag förstått det rätt) du förstår att det finns en hel del hemarbete att göra även om man har städhjälp mha rutavdrag väl? Handla, tvätta, plocka, laga mat, diska, hjälpa till med läxor osv.

Och jag ser ingenstans att TS och hennes man har städhjälp. Utan vad jag kan läsa så har TS och hennes man det fulla ansvaret ekonomiskt och praktiskt för två tonåringar och två yngre barn och ovanpå det försörjer de en 20-årig dotter som har egen inkomst och inte gör något hushållsarbete. Tycker du att det är rätt och rättvist eller tycker du att 20-åringen skulle antingen betala för att bo kvar hemma eller bidra med hushållsarbete eller både och?
    Jag blir 30 i år.

Handla ser jag inte direkt som en avancerad syssla och något man behöver vara hemmafru för, inte heller för att tvätta och disken sköter ofta en diskmaskin.

Jag tycker inte 20- åringen ska betala men jag anser ju att man bidrar med kanske lite städning och att man håller ordning och reda i hemmet.
    Går jag till mig själv skulle jag aldrig kasta något på golvet och kräva att mamma plockar upp det och jag tycker det är viktigt att jag hjälpte till med vissa saker.
  • Anonym (JO)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-04-04 16:14:01 följande:

Nej självklart behöver man inte vara hemmafru för att handla! Det klarar de flesta fint ändå :) Men har du någon aning om hur mycket det faktiskt blir att handla med 7 personer i hushållet? Hur många kassar det blir på en veckohandling till exempel? Eller hur mycket tvätt det blir? Eller hur många diskmaskiner att fylla och tömma? Och även om du inte lagar mat så får jag uppfattningen att i TS familj så gör man det och det tar också en hel del tid i ett hushåll med 7 personer. Om man inte micrar färdigmat eller kör falukorv och pasta för jämnan.

Jag tror att TS hade förmodligen aldrig skrivit sitt inlägg om 20-åringen hjälpt till att städa och hålla ordning och reda i hemmet. Och kanske lagat en middag i veckan och tömt några diskmaskiner. Istället förväntar 20-åringen sig full service och det förstår jag är påfrestande i TS situation. När det finns SÅ mycket arbete som ska göras och 20-åringen inte tar del av det och hjälper till.
    Det är inte så svårt att räkna ut så tror jag har en liten aning ;)

Jag skriver bara generellt och bryr mig inte om hur det är i ts fall, jag säger bara att bli bortskämd inte nödvändigtvis är någonting negativt.
Svar på tråden 20 årig "bonus" som bor hemma...