Hur trappa upp träningen?
Vi kommer att cykla och paddla på semestern i år, det kommer att bli ca 150 mil på 2 veckor. För att klara det utan att det ska bli en plåga måste man vara hyfsat i form.
Från att ha varit helt motionsfri började jag träna aktivt från nyåret. Upptrappningen har skett rätt lugnt i mitt tycke utan startade lite mjukt med klättring för att sen lägga på styrketräningen som sen utökades i tiden. Nu har våren kommit och cykeln tagits ut så nu har jag lagt på det också. Cykling sker dels som transportmedel och dels som träning.
Styrketräningen koncentreras på överkroppen men hela kroppen får sig en genomkörare, det är därför det tar hela 2 timmar. Mage, rygg och axlar är mina riktigt svaga punkter, så enligt JEFIT får dessa muskler runt 50% av gymträningen. Hur mycket och vad som jag får av klättring och cykling har jag inte riktigt koll på men det känns mest i benen av bägge sporterna.
Mitt träningsschema ser just nu ut såhär:
Måndag: Inomhusklättring 2 timmar + cykling 2 timmar (transport)
Tisdag: Vilodag
Onsdag Styrketräning 2 timmar
Torsdag: Vilodag
Fredag: Styrketräning 2 timmar
Lördag: Cykling 4 timmar
Söndag: Vilodag.
Fråga 1: Jag vill utöka träningen till fler dagar, alltså inte nödvändigt fler timmar. Jag blir rätt rastlös på vilodagarna och längtar efter att få riva av ett pass, främst i gymet eftersom det ligger närmast hemmet och är enklast.. Men om jag lägger på en dag eller två, hur ska jag bäst göra för att få det att gå ihop med klätttringen som har en fast tid på måndagar och långcyklingen som måste ske på helgen?
Fråga 2: Har du några bra övningar för magens alla muskler? Jag behöver få bättre kontroll över alla men framförallt de djupa och sneda. Det är riktigt illa med magmusklerna, i dagsläget orkar jag bara 50 situps.
Fråga 3: Jag får i princip aldrig träningsvärk, varför? Första träningspasset ever fick jag ont mest överallt och kände mig som 90 år men efter det så blir jag trött och utmattad och orkar precis ta mig hem den 3km långa promenaden i en inte fullt så rask takt. Så jag tycker inte att jag inte ger tillräckligt på gymmet. (fyller på med energi både innan och efter). Varför får jag aldrig någonsin träningsvärk? Jag stretchar ju aldrig eftersom jag är överrörlig. Vid ett tillfälle kände jag mig nästan sjuk av utmattning och även dagen därpå men det är det närmsta jag kommit "träningsvärk" Som muskelömhet nästan...