• Anonym (Våfflor som middag?)

Barnfamiljer: Serverar ni våfflor till middag?

Vårt barn börjar så smått följa med kompisar från förskolan hem.
    På två veckor har hen varit hemma hos två olika familjer och båda gångerna när vi har hämtat så har de ätit våfflor till middag med sylt och grädde.
    I vår familj är våfflor ingen middag och jag skulle aldrig komma på tanken att laga det till middag om vi hade haft något annat barn hemma på middag.
    Jag skulle nog bjuda på köttbullar, köttfärssås, tacos eller något annat "barnvänligt"

Vi är absolut ingen familj som äter extremt nyttigt.
    Hur gör ni? Är våfflor middag?

(Jag vet att barnet inte dör av att äta det till middag och jag är medveten om att de båda familjerna kAnske lagat det för att "lyxa" till det när de har middagsgäster och så vidare....)

• Svar på tråden Barnfamiljer: Serverar ni våfflor till middag?
  • W Goldberg
    Anonym (Nom nom) skrev 2014-04-05 06:57:15 följande:

Men det är väl inte själva våfflan i sig som är boven? Det är tillbehöver, eller bristen av tillbehör.

Använder man "all äggmat är bra" kan man ju likaväl servera sockerkaka? Vad jag vet innehåller den också ägg, och mjölk. Mjölk är bra!

Tycker absolut man kan äta våfflor till middag som lyx. Men bara pannkakor eller våfflor med söt sylt... Nej.
    Frågan var ju om man äter våfflor till middag, och många förfasar sig över att man gör det eftersom det är så onyttigt.
    Våfflor i sig är inte så onyttigt som vissa vill ha det till.
    Våfflor med lite grädde o sylt är inte heller superonyttigt om man inte äter det 7 dagar i veckan.
    Våfflor med andra tillbehör, tex rivet äpple eller bär är riktigt hyfsad mat.
    Det samma gäller pannkaka.
    Ville bara få fram det

• Anonym (A)
    Loriyana skrev 2014-04-04 20:58:41 följande:
    Nej. Men det har hänt att tösen fått pannkakor till middag. Men då får hon dem med smält ost och ärtor och inte sylt. Till efterätt får hon dock sylt på pannkakan.
    Hur kommer det sig att du tror att smält ost och ärtor är bättre till våfflor än lite grädde och sylt och kanske en morot som komplement?
  • Lindsey Egot the only one
    Flash Gordon skrev 2014-04-05 09:55:25 följande:

Åt just våfflor till frukost.

Utan några j*ä*vla morötter.

Förstår dig. Du är ju ingen kanin!
  • Themis
    Flash Gordon skrev 2014-04-05 09:55:25 följande:
    Åt just våfflor till frukost.

Utan några j*ä*vla morötter.
    Åååh...fläskpannkaka med finrivna morötter gillar vi här.
    Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Tilda78

Antar att ni som aldrig skulle servera våfflor/pannkakor till middag inte heller lagar mat som är halvfabrikat! För fy vad mycket det finns i det som inte är speciellt nyttigt! ð??? Lika gärna som man kan äta färdig oxpytt med ägg en dag kan man äta våfflor tycker jag. ð??ð???

• Lindsey Egot the only one
    Tilda78 skrev 2014-04-08 23:22:31 följande:

Antar att ni som aldrig skulle servera våfflor/pannkakor till middag inte heller lagar mat som är halvfabrikat! För fy vad mycket det finns i det som inte är speciellt nyttigt! ð??? Lika gärna som man kan äta färdig oxpytt med ägg en dag kan man äta våfflor tycker jag. ð??ð???

Man kan ju göra smeten från grunden själv. Finns recept i varenda vanlig kokbok.
  • Frontline

Igår vart det våfflor till middag med hemgjord jordgubbssylt och vispad grädde vilket barnen åt med god aptit...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mickel räv

Vi äter gärna våfflor, men har alltid någon sorts soppa först. Men våra barn är tokiga i alla sorters grönsaker, så vi behöver inte direkt anstränga oss för att få dem att "äta rätt".

• Anonym (knäppt)
    Frontline skrev 2014-05-13 17:31:08 följande:
    Igår vart det våfflor till middag med hemgjord jordgubbssylt och vispad grädde vilket barnen åt med god aptit...
    Var eller vart?
  • Mickan76

Vi äter våfflor till lunch eller middag några gånger när vi har semester, som en lyxig/mysig sommarlovsgrej.

• Frontline
    Anonym (knäppt) skrev 2014-05-14 09:42:54 följande:
    Var eller vart?
    Hemma.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (efterrätt)

Ska äta det idag som EFTERRÄTT. Ska bli gott!

• miliahty

Våfflor är ju precis som allting annat - kan ju vara hur onyttigt eller nyttigt som helst beroende på vad du har TILL, såklart!

Våfflor är mjöl + ägg + mjölk + lite fett. Vilket är nåstan exakt detsamma som att äta en äggmacka med bregott och dricka ett glas mjölk till. Så själva våfflan är det inget fel på alls!

Det är isåfall sylten (som ger onödigt socker) som är "problemet". Men å andra sidan kan den sockermängden jämställas med den som kommer från lingonsylten som så många äter till köttbullarna (och det är minnsann en "fullvärdig måltid").

Vad jag försöker få fram är väl att många lurar sig på att Våfflor och pannkakor är onyttigt, bara för att de fått stämpel som "efterrätt". Smeten är gjord på helt okej ingredienser, och äter du dem med grönsaker till, så får du en rätt fullvärdig måltid. Men såklart kan allt bli onyttigat med fel tillbehör.

en orolig själ är en levande själ
  • Anonym (Nää)

Skulle bli hungrig efter 2 timmar om jag åt det till middag

• Anonym (Dubbelt :D)

Haha. Idag önskade sig lillkillen våfflor till frukost - varför inte liksom? Det är inte värre än rostad macka med marmelad o det händer väldigt sällan... Sedan var det tösens tur att välja mat o laga den. Hon håller på o lära sig olika rätter o får välja fritt (någorlunda iallafall). Hon valde pannkakor :D Med sylt o grädde :) Även om vi inte äter våfflor o pannkakor jätteofta så visst händer det. Och jag tyckte det var jättebra att hon valde det så hon fick lära sig att steka (hon är "rädd" för att steka) samt förstå hur lång tid det tar (hon stod över en timme o stekte pannkakor) Så här var det BÅDE våfflor o pannkakor idag :D O ja är inte anonym för att jag tycker det är hemskt utan för att vissa människor i min närhet vet om dagens måltid och jag vill inte att de kopplar ihop mig med mitt vanliga nick :)

Svar på tråden Barnfamiljer: Serverar ni våfflor till middag?