• Kjell2

På riktigt...

Nosllip skrev 2014-04-03 16:28:26 följande:

Jag och barnens pappa har tillsammans två barn som är skriva hos mig sedan födseln och har varit med mig i stort sätt dagligen. Han skrev på faderskapet för de yngsta när denne var 4 år... Vi har gemensam vårdnad, fylldes tydligen i i samband med födseln, ingen koll.. 

Vi bor idag 50 m ifrån varann då han ska ha kontroll på mig och vad jag gör osv.. Jag vill flytta men han vägrar låta mig flytta med barnen... Han har ju aldrig brytt sig innan och alltid, även nu, prioriterat sitt förbannade jobb, enskild firma, barnen och familjen har alltid kommit i sista hand. Jag är den som tröstat, varit på dagissamtal, lucia mm han har jobbat... 

OM jag skulle flytta och gå i tvist med han, hur stora är oddsen för att jag förlorar? Jag är trött på att han ska styra mig trots att vi inte lever ihop och han dessutom har träffat en ny.. Jag är trött på att vara kontrollerad av människan. Han ser från sitt fönster rakt in i mitt sovrum!! (han köpte detta boende efter vi separerade, jag bodde kvar i "vårt" gemensamma)

Vad fan ska jag göra???? Hur ska jag bli fri? 

Innebär flytten byta av skola och dagis kan det bli bökigt. Annars brukar det lösa sig efter lite stök. Det som brukar vara dumt att göra är att förhindra eller försvåra för banens umgänge med pappan.

I övrigt beror det på hur pappan agerar. Flyttar du långt och han snabbt springer till domstol kan barnen direkt placeras hos honom medans det görs en utredning. Tar utredningen lång tid krävs det en del för att barnen ska ryckas upp från sin invanda miljö.

Du kan sätta lite press på honom genom att ordna en tid på familjerätten. Med lite tur straffar han ut sig där.

Kan vara att idé att du bokar en tid med en familjejurist för att se över din möjligheter.

• Kjell2

Tänker du bara flytta en kortare sträcka, så att barnen kan gå kvar i skola och dagis så flytta. 

• Kjell2

TS:
    Tycker du ska flytta och fixa ett möte på familjerätten för att fixa ett reglerat umgängesavtal. Sen vet ni vad som gäller. Ställer inte pappan upp på det kan du välja att driva frågan om umgänge och vårdnad till domstol eller bara köra på enligt hur du vill.

Grundreglen är att under pappans umgängestid bestämmer pappan till 100% och under mammans bestämmer mamman till 100%.

Du får nog acceptera, oavsett om du flyttar eller ej, att pappan kanske inte gör som du skulle göra men det är inte mycket du kan göra åt det.

• Kjell2
    Nosllip skrev 2014-04-04 13:26:22 följande:
    Jag får nog inse att jag skaffat barn med en egotrippad människa som prioriterar allt annat än sin familj och sina barn.. Jag ska träffa en jurist och se vad jag har för möjligheter men återigen så är jag ABSOLUT inte ute efter att neka honom att träffa sina barn eller tvärtom! Tycker bara så synd om dem när de uttryckligen säger att  de inte vill gå till pappa. Och jag kan ju poängtera att jag aldrig någonsin skulle baktala eller prata skit om deras pappa inför dem eller ens i närheten av dem!! 
    Att han är egotrippad kommer ingen flytt, jurist, domstol eller avtal förändra.
  • Kjell2
    Nosllip skrev 2014-04-04 13:37:56 följande:
    Nej det är därför jag nog bara få inse att han är som han är och aldrig kommer att ändra sig... Dessvärre! Det drabbar ju honom mest i slutänden antar jag.... 

Låt det inte drabba dig mer än absolut nödvändigt.
Svar på tråden På riktigt...