• Anonym (hmm)

    Ledsen över antagningsstatistik

    Jag vill till hösten söka till grundlärarutbildning. Egentligen spelar inte utbildningen i sig inte någon större roll, jag är gammal nog att fokusera på arbetslivet som kommer efter utbildningen och inte så mycket på själva utbildningen i sig. Men det är ändå fyra år av mitt liv som jag kommer spendera i skolbänken med initialt 39 andra personer (och sedan kommer det med största sannolikhet ske åtminstone 50 % avhopp under åren...), och jag ljuger om jag skulle säga att jag inte känner mig oroad.

    Jag är en ambitiös människa som pluggar hårt, redan har en utbildning i bagaget, har ett jobb som jag är tjänstledig ifrån. Jag förstår att det är få förunnat att kunna börja en utbildning med bra grundförutsättningar ekonomiskt. För jag tror att det är den ekonomiska biten det handlar om. 
    Om man inte kan få något jobb och måste ha en inkomstkälla så är det ju klokt att söka in till diverse studier som genererar både bidrag och förmånligt lån med låg ränta, samt ger meriter inför framtida arbetsliv. Bättre än att sitta hemma i soffan och tycka att livet är orättvist! Är man då egentligen inte intresserad av att plugga så har man inte direkt skyhöga betyg och då söker man sig inte heller in till en kurs i nationalekonomi, utan man söker sig till, vad? Jo, distanskurser med låga intagningspoäng samt till lärarutbildningarna!

    Jag har läst program där det förekommit mycket grupparbete, och jag vet att det på lärarprogrammet kommer förekomma än mer. Jag ser framför mig statistiken över de som kommer läsa på lärarprogrammet med mig. 0.10 i HP! 9.71 i betyg??? Är det ens möjligt att prestera så lågt och ändå kunna söka till studier på universitetsnivå?! Ska jag sitta och göra grupparbeten med människor som skiter fullständigt i allt vad plugg heter så att jag får dra ett lass värt fem personers insats? 

    Dessa människor som uppenbarligen inte har lagt manken till en enda sekund på gymnasiet och inte heller övat på ett enda högskoleprov innan de skrev det själva, ska alltså sitta med mig och läsa ett program som avslutas på avancerad nivå, i heltidstempo? 

    Kommer jag kunna ha givande diskussioner med dessa människor? Kommer de ha erfarenheter att dela med sig av som ger mig nya perspektiv? Eller kommer jag spendera fyra år av mitt liv med att gå runt och känna mig ensam, då jag är den enda som faktiskt pluggar inför tentor och VILL LÄRA MIG? 

    Dessa människor vill läsa program som innebär kunskapsförmedlande. Då pratar jag om ALLA lärarutbildningar. Det handlar om att förmedla kunskap i olika former. Men de själva verkar vara helt ointresserade av att ta till sig denna kunskap de senare ska förmedla vidare. Får man 0.10 på högskoleprovet så har man knappt läsförståelse, man har ett väldigt bristfälligt ordförråd, man klarar inte enkla problemlösande ekvationer, man kan inte engelska, man kan inte räkna ut lättare statistik, man har inte koll på hur en meningsuppbyggnad ska se ut. 

    Jag har panik över detta. 

    Kan inte ni som läser, ska söka till, har läst lärarprogram (eller annat program på universitetsnivå) med låga antagningspoäng berätta för mig hur ni fungerar vid högre studier? Blir ni automatiskt mer fokuserade och motiverade till att plugga och lära er när det är på högre nivå?

  • Svar på tråden Ledsen över antagningsstatistik
  • Anonym (Mor)

    Jättebra att någon som är motiverad och intresserad vill bli lärare! Du har nog rätt i att många är mindre studiemotiverade och kommer att hoppa av. En bekant som är lärare sa att utbildningen var rätt flummig, men att det blir vad man gör det till. Det är nog olika på olika högskolor också.

  • Schack73

    Alla som går utbildningen kommer ju inte slappa och vara nöjda med D i betyg. Sök dig till likasinnade så kommer det gå bra. Varför oroa sig i onödan över ngt du inte kan styra över, som dina studiekamrater?

  • Anonym (framtidenärmörk)

    Jag blir glad nu. Du verkar väldigt vettig och det behövs fler lärare med din inställning. Går ofta runt och funderar på detta, barns betyg sjunker och det är väl inte så konstigt när lärarutbildningen värderas så långt att vilken idiot som helst kan komma in. 

    Själv läser jag socionomprogrammet som inte heller är särskilt svårt att komma in på egentligen. (högskolepoäng 1.0 och betyg 18.någonting) men visst är det bättre än lärarprogrammet. Mina studiekamrater (som är några år yngre än mig) brukar sitta och diskutera bloggare, skor, senaste fyllan och killar. För några dagar sen försökte jag diskutera feminism med dem och vi ramlade in på ämnet våldtäkter. "Jag kan tycka att man får skylla sig själv om man klär sig i en kort klänning, män blir ju faktiskt provocerade" berättar en av tjejerna. Jag höll på att svimma och LÄNGTAR tills vi byter studiegrupper. Dessa tjejer ska om bara några år sitta och ha stödsamtal med våldtäktsoffer med den inställningen. :( 

    Vart jag vill komma med det här? Tjaa, det är nog inte bara på lärarprogrammet som det finns mindre smarta människor. Försök att stå ut och LYCKA till. (Och det där med studiemotivationen? NEJ bara för att dem pluggar på högre nivå blir dem inte mer studiemotiverade...) 

  • Anonym (hmm)
    Schack73 skrev 2014-04-04 07:32:39 följande:
    Alla som går utbildningen kommer ju inte slappa och vara nöjda med D i betyg. Sök dig till likasinnade så kommer det gå bra. Varför oroa sig i onödan över ngt du inte kan styra över, som dina studiekamrater?
    Nej det är sant, man vet ju inte hur det kommer att bli innan man är där. Och visst, jag kan inte påverka antagningsstatistiken till lärarprogrammen. Man behöver lite "skärp dig" feedback så att man tar sig ur bubblan.
    Anonym (Mor) skrev 2014-04-04 07:20:16 följande:
    Jättebra att någon som är motiverad och intresserad vill bli lärare! Du har nog rätt i att många är mindre studiemotiverade och kommer att hoppa av. En bekant som är lärare sa att utbildningen var rätt flummig, men att det blir vad man gör det till. Det är nog olika på olika högskolor också.
    Vilken skola har hen gått i? Jag tänkte söka Uppsala Universitet. Jag har en förälder som är lärare som läste på den tiden då Lärarhögskolan fanns, det var 5 som avslutade utbildningen av 40... Det var väl lite flum då med. Förhoppningarna är väl att det inte är så mycket konstigheter gällande ämneskurserna (sv, eng, ma, so), samt VFU på en förhoppningsvis åtminstone helt OK skola med tydliga direktiv och fungerande personalpolitik. Att pedagogiken är lite si och så kan jag ta. Jag har bland annat läst psykologi innan och det var rätt flummigt det med. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (framtidenärmörk) skrev 2014-04-04 07:49:48 följande:
    Jag blir glad nu. Du verkar väldigt vettig och det behövs fler lärare med din inställning. Går ofta runt och funderar på detta, barns betyg sjunker och det är väl inte så konstigt när lärarutbildningen värderas så långt att vilken idiot som helst kan komma in. 

    Själv läser jag socionomprogrammet som inte heller är särskilt svårt att komma in på egentligen. (högskolepoäng 1.0 och betyg 18.någonting) men visst är det bättre än lärarprogrammet. Mina studiekamrater (som är några år yngre än mig) brukar sitta och diskutera bloggare, skor, senaste fyllan och killar. För några dagar sen försökte jag diskutera feminism med dem och vi ramlade in på ämnet våldtäkter. "Jag kan tycka att man får skylla sig själv om man klär sig i en kort klänning, män blir ju faktiskt provocerade" berättar en av tjejerna. Jag höll på att svimma och LÄNGTAR tills vi byter studiegrupper. Dessa tjejer ska om bara några år sitta och ha stödsamtal med våldtäktsoffer med den inställningen. :( 

    Vart jag vill komma med det här? Tjaa, det är nog inte bara på lärarprogrammet som det finns mindre smarta människor. Försök att stå ut och LYCKA till. (Och det där med studiemotivationen? NEJ bara för att dem pluggar på högre nivå blir dem inte mer studiemotiverade...) 
    Tack för ditt svar! Du blir glad för att jag vill bli lärare, jag blir ledsen för att vissa av dina kursare inte har empati men ska sitta och handlägga känsliga ärenden och jobba med utsatta människor i främsta rummet.
    Det är väl kanske så, att det finns nötter precis överallt, man kan inte komma ifrån det. Och då får jag hoppas att de inser själva om de är lämpliga för yrket de utbildar sig mot eller inte. 
  • plugghästen

    Jag har läst ett år på lärarutbildningen i Göteborg år 2001 (första kullen på dåtida "nya lärarutbildningen". Jag avslutade själv studierna eftersom jag tyckte att det var så flummigt och låg kvalité på praktiken och hur vi blev mottagna. En av lärarna som skulle ta emot mig på min praktik misstog mig för att vara en hennes elever. En lärare på ett annat ställe tyckte att jag skulle hänga på eleverna och gå och äta med dem i skolmatsalen, hon ville bli av med mig när det blev lunch. Jag blev totalt avskräckt och hoppade av. Jag hann med att läsa två terminer, en i engelska som var mitt ämne och en i pedagogik. Engelskaundervisningen höll mycket hög nivå, pedagogikterminen var en verklig katastrof. Jag hade lätt kunnat jobba heltid samtidigt som jag läste pedagogik, vi hade inte ens en föreläsning om dagen, ingen tenta och ungefär 5 inlämningsuppgifter på hela terminen. Sista examensuppgiften på terminen var en teater. Jag har nu skolat om mig. 

    Det är ju mycket möjligt att det här har förändrats sedan år 2001. Jag hoppas att fler personer med din profil blir lärare. Ni har ju det viktigaste yrket av alla och jag skulle verkligen vilja att någon som du har hand om mina barn.

  • Arbetsvegan

    Du bygger ditt resonemang på att de som får lägst resultat på högskoleverket är korkade, lata och karaktärslösa. helt ärligt, om man hänger upp sig på den enda detaljen utan att ha mer än lösa antagande på fötterna är man det där själv...

    Jag minns när antagningen datoriserades och det blev ett missttag. De med lägst poäng togs in på läkarutbildningen. Det blev ett jävla hallå om det där och man försökte aktivt spara ut dessa personer - med samma motiverings som du har - de är korkade... Men nu är det så att är man antagen så är man och man kan inte sparkas ut så istället tvingades de acceptera och vad hände tror du? De lyckades precis lika bra eller dåligt som alla andra.

    Efter det har det bevisats igen och igen att högskoleprovet visar... ingenting... det är bara ett utgallringsinstrument. Inget annat.

    Allvarligt talat. Är man så stel i sin tanke så tycker jag att man definitivt inte har på det programmet att göra. Ingenjör tror jag passar dig bättre, de brukar vara lika fördomsfulla och rigida i sitt tänkande.


    Använd svanglasögon
  • Anonym (hmm)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-04 08:23:50 följande:
    Du bygger ditt resonemang på att de som får lägst resultat på högskoleverket är korkade, lata och karaktärslösa. helt ärligt, om man hänger upp sig på den enda detaljen utan att ha mer än lösa antagande på fötterna är man det där själv...

    Jag minns när antagningen datoriserades och det blev ett missttag. De med lägst poäng togs in på läkarutbildningen. Det blev ett jävla hallå om det där och man försökte aktivt spara ut dessa personer - med samma motiverings som du har - de är korkade... Men nu är det så att är man antagen så är man och man kan inte sparkas ut så istället tvingades de acceptera och vad hände tror du? De lyckades precis lika bra eller dåligt som alla andra.

    Efter det har det bevisats igen och igen att högskoleprovet visar... ingenting... det är bara ett utgallringsinstrument. Inget annat.

    Allvarligt talat. Är man så stel i sin tanke så tycker jag att man definitivt inte har på det programmet att göra. Ingenjör tror jag passar dig bättre, de brukar vara lika fördomsfulla och rigida i sitt tänkande.
    Du tycker inte att 0.10 på högskoleprovet (90 % fel svar) tyder på någon form av bristande engagemang? Eller att betyg som är som max G/E-nivå tyder på bristande engagemang i studiemotivation? Jag har inte skrivit att någon är korkad. Eller karaktärslös. Eller lata. Jag har skrivit att de skiter i plugg (= inte tycker att skola och kunskapsintag är intressant), därmed inte sagt att de är korkade neandertalare som inte ens kan avläsa mjölkens bäst före datum. Det jag menar är att det kanske inte är lämpade för universitetsstudier på grund- samt avancerad nivå. Och de är heller inte lämpade för ett yrke som handlar om att förmedla kunskap till unga människor som ska motiveras till att lära. Vill man inte lära sig själv så kanske man inte ska lära andra? Om man aktivt lyssnar på lektioner, läser studielitteratur, använder hjälpmedel då man inte förstår, söker förklaringar av lärare eller samspelar med elever, så får man mer än G/E i betyg i gymnasiekurser. Om man har läst några böcker eller stått inför vardagliga ekvationslösningar (som att fixa en privatbudget eller klara av maA/ma1a-c) så borde man kunna skriva mer än 0.10 på ett högskoleprov om man inte har kraftiga koncentrationssvårigheter. Och har man kraftiga koncentrationssvårigheter så kanske man inte ska läsa en 4 (eller upp till 5,5 år) år lång utbildning som leder till att man måste koncentrera sig mycket i sin framtida yrkesroll och dessutom hjälpa andra att koncentrera sig och fokusera sig. 

    Absolut kan alla med rätt motivation klara av allehanda ting (inte bara utbildning) om man ger sig fan på det. Men jag har svårt att tro att alla dessa människor som söker sig in till långa utbildningar med låga betyg är sådana motiverade som har gett sig fan på att klara det. Jag tror tvärtemot att det är ett tidsfördriv och en nödlösning, och det är det som skrämmer mig. 

    Försök vara konstruktiv i dina inlägg till mig istället för att spåra ur. Det blir så svårt att svara på sådana inlägg.
  • Anonym (hmm)

    Och högskoleprovet mäter inte intelligens i någon form, det mäter förmåga att klara av studier på högre nivå. 
    Det handlar inte om huruvida någon är korkad eller inte. Det handlar om huruvida man klarar av fortsatta studier. 

    Högt resultat = hög sannolikhet att klara studier på högre nivå.
    Lågt resultat = låg sannolikhet att klara studier på högre nivå.

  • tundra

    Haha Arbetsvegan! Klockrent!

    Jag anser att det är rätt skrattretande att du moraliserar över den typ av medmänniskor du ska utsättas för på lärarprogrammet. Suck.

    Jag har läst både på Juridikprogrammet på Uppsala Universitet, varit mammaledig och nu läser jag till ämneslärare för de äldre åldrarna på min 7e termin Engelska/Franska. Min omskolning bottnar i att jag brinner för yrket på ett helt annat sätt än juridiken.

    Det finns alltid de som är oseriösa eller som drar fötterna efter sig i grupparbeten. Att lära sig hantera just detta är en stor del av att ta vuxenansvar och problemlösa. Oförmåga att hantera sådana situationer är ett handikapp om du planerar att arbeta med människor av kött och blod.

Svar på tråden Ledsen över antagningsstatistik