• Anonym (hmm)

Ledsen över antagningsstatistik

Jag vill till hösten söka till grundlärarutbildning. Egentligen spelar inte utbildningen i sig inte någon större roll, jag är gammal nog att fokusera på arbetslivet som kommer efter utbildningen och inte så mycket på själva utbildningen i sig. Men det är ändå fyra år av mitt liv som jag kommer spendera i skolbänken med initialt 39 andra personer (och sedan kommer det med största sannolikhet ske åtminstone 50 % avhopp under åren...), och jag ljuger om jag skulle säga att jag inte känner mig oroad.

Jag är en ambitiös människa som pluggar hårt, redan har en utbildning i bagaget, har ett jobb som jag är tjänstledig ifrån. Jag förstår att det är få förunnat att kunna börja en utbildning med bra grundförutsättningar ekonomiskt. För jag tror att det är den ekonomiska biten det handlar om. 
    Om man inte kan få något jobb och måste ha en inkomstkälla så är det ju klokt att söka in till diverse studier som genererar både bidrag och förmånligt lån med låg ränta, samt ger meriter inför framtida arbetsliv. Bättre än att sitta hemma i soffan och tycka att livet är orättvist! Är man då egentligen inte intresserad av att plugga så har man inte direkt skyhöga betyg och då söker man sig inte heller in till en kurs i nationalekonomi, utan man söker sig till, vad? Jo, distanskurser med låga intagningspoäng samt till lärarutbildningarna!

Jag har läst program där det förekommit mycket grupparbete, och jag vet att det på lärarprogrammet kommer förekomma än mer. Jag ser framför mig statistiken över de som kommer läsa på lärarprogrammet med mig. 0.10 i HP! 9.71 i betyg??? Är det ens möjligt att prestera så lågt och ändå kunna söka till studier på universitetsnivå?! Ska jag sitta och göra grupparbeten med människor som skiter fullständigt i allt vad plugg heter så att jag får dra ett lass värt fem personers insats? 

Dessa människor som uppenbarligen inte har lagt manken till en enda sekund på gymnasiet och inte heller övat på ett enda högskoleprov innan de skrev det själva, ska alltså sitta med mig och läsa ett program som avslutas på avancerad nivå, i heltidstempo? 

Kommer jag kunna ha givande diskussioner med dessa människor? Kommer de ha erfarenheter att dela med sig av som ger mig nya perspektiv? Eller kommer jag spendera fyra år av mitt liv med att gå runt och känna mig ensam, då jag är den enda som faktiskt pluggar inför tentor och VILL LÄRA MIG? 

Dessa människor vill läsa program som innebär kunskapsförmedlande. Då pratar jag om ALLA lärarutbildningar. Det handlar om att förmedla kunskap i olika former. Men de själva verkar vara helt ointresserade av att ta till sig denna kunskap de senare ska förmedla vidare. Får man 0.10 på högskoleprovet så har man knappt läsförståelse, man har ett väldigt bristfälligt ordförråd, man klarar inte enkla problemlösande ekvationer, man kan inte engelska, man kan inte räkna ut lättare statistik, man har inte koll på hur en meningsuppbyggnad ska se ut. 

Jag har panik över detta. 

Kan inte ni som läser, ska söka till, har läst lärarprogram (eller annat program på universitetsnivå) med låga antagningspoäng berätta för mig hur ni fungerar vid högre studier? Blir ni automatiskt mer fokuserade och motiverade till att plugga och lära er när det är på högre nivå?

• Svar på tråden Ledsen över antagningsstatistik
  • Anonym (Kämpa på!)

Jag måste säga att du har ganska starka fördomar.... Givetvis är intagningspoängen för låga och ja det kommer in studenter, som jag kanske inte anser skulle bli lärare, men efter cirka två år är de faktiskt inte kvar på utbildningen. Dels så har utbildningen stramats upp något. Sedan beror det på vilken inriktning du läser. Jag märkte en avsevärd skillnad mellan att läsa mot de yngre åldrarna (fler med lägre betyg läste det, samt yngre), som jag gjorde tidigare och nu mot högstadiet. Därefter så har du VFU varje termin där man testas om man passar och fungerar med att samspela med barn och unga. 

Men..jag ska inte ljuga..du kommer att vilja skrika dig igenom grupparbetena, men försök att andas djupt, då du kommer att ha med dig en hel del nya perspektiv och en hel del nyttig kunskap när du går ut. Jag har snart överlevt mina år ;)

• Anonym (hmm)
    Anonym (Kämpa på!) skrev 2014-04-04 13:41:23 följande:
    Jag måste säga att du har ganska starka fördomar.... Givetvis är intagningspoängen för låga och ja det kommer in studenter, som jag kanske inte anser skulle bli lärare, men efter cirka två år är de faktiskt inte kvar på utbildningen. Dels så har utbildningen stramats upp något. Sedan beror det på vilken inriktning du läser. Jag märkte en avsevärd skillnad mellan att läsa mot de yngre åldrarna (fler med lägre betyg läste det, samt yngre), som jag gjorde tidigare och nu mot högstadiet. Därefter så har du VFU varje termin där man testas om man passar och fungerar med att samspela med barn och unga. 

Men..jag ska inte ljuga..du kommer att vilja skrika dig igenom grupparbetena, men försök att andas djupt, då du kommer att ha med dig en hel del nya perspektiv och en hel del nyttig kunskap när du går ut. Jag har snart överlevt mina år ;)
    Ja, fast du bekräftar ju de fördomarna i ditt inlägg? 
  • Anonym (Kämpa på!)
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-04 13:54:26 följande:
    Ja, fast du bekräftar ju de fördomarna i ditt inlägg? 
    I viss mån, men försöker även att visa på att de faktiskt inte är kvar under någon längre tid. De som verkligen vill bli lärare och hanterar studier är de som är kvar. 

Grupparbeten är svårt, även om du har motiverade kamrater, då det är många olika viljor. Det innebär ju inte att de skulle vara sämre. 
  • Arbetsvegan
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-04 12:24:58 följande:
    www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/...

Vilka relevanta och pålitliga källor är det du refererar till som säger att högskoleprovet är ett utgallringsprov och inte ett prov som mäter förmågan att klara av högskolestudier? 

Tycker du, verkligen, att det där inlägget var konstruktivt? Eller trevligt? Eller inte ett påhopp när du skriver att jag - som person (dina ord) - har fel? 

Det är fler i tråden som inte har hållit med mig som jag har svarat på, och de har skrivit på ett betydligt bättre sätt än du. 
    Hallå,  läsförståelse? Jag har inte refererat till relevanta och pålitliga källor... Läs en gång till vad jag skriver och inte det du vill läsa.

Ska du bli en välfungerande lärare måste du kunna ta till dig kritik utan att ha synpunkter på hur det ska vara formulerat för att passa dig.
    Du har svarat fler än mig med att välja att känna dig kränkt och komma med anklagelser om påhopp.

Jag har inte sagt att du som person har fel. Det är dina ord, projicera inte så mycket mao.
    Ett påhopp är fö när man angriper någon som person och jag anser att du inte ÄR dina åsikter men det verkar du tycka och därför du inte klarar av kritik.
    Använd svanglasögon
  • Anonym (Mor)
    dvitamin skrev 2014-04-04 10:18:04 följande:
    jag är 21 år och går första året på lärarutbildningen i borås, min klass är ganska liten och de flesta är mellan 20 och 25 år gamla, men vi har  1 som är lite äldre också. "studiemognaden" har absolut ingenting med åldern och göra utan helt enkelt olika från person tilll person. Vi har några i klassen som jag verkligen INTE vill göra arbeten med för att dem är sjukt omotiverade(Jag tror att det beror på arbetslösheten att dem bara söker för att ha nåt att göra..). Precis lika omotiverade som dem är finns också andra som är motiverade. 

Så länge man pratar med de studenter som faktiskt VILL bli lärare och som är seriösa med sina studier så har alla olika tankar och saker att tillägga, även om man är mycket yngre än dig så kan man ha bra erfarenheter med sig, och en sådan sak som att vi faktiskt gick i grundskolan nyligen anser jag mycket givande då man kommer ihåg mycket från sin skoltid att analysera och diskutera. 

hoppas att du väljer yrke för att du vill och inte struntar i det av rädsla att hamna i en dålig klass, lycka till! 

Hoppas man tar upp skillnaden på "de" och "dem" på din utbildning.
  • mikipiki

Jag blir lite orolig när jag läser den här tråden. Jag har precis bestämt mig för att bli grundlärare, trots att jag hade kunnat bli läkare (sett till betygen). Jag vill bli lärare för att jag brinner för det och har ändå förväntat mig att de som sökt sig till den utbildningen är likasinnade :( men det kanske var naivt. Försöker intala mig att utbildningen är vad man gör den till och att jag lyckas hitta någon som är som mig..

• dvitamin
    Anonym (Mor) skrev 2014-04-04 15:05:12 följande:

Hoppas man tar upp skillnaden på "de" och "dem" på din utbildning.
    för jag sitter verkligen och kollar min stavning noggrant på ett jävla internetforum din grammarnazi. 
  • MallaL
    dvitamin skrev 2014-04-04 15:24:13 följande:
    för jag sitter verkligen och kollar min stavning noggrant på ett jävla internetforum din grammarnazi. 

Man bör kunna skillnaden mellan de och dem om man ska bli lärare, att svära och kalla folk för nazi är väl inte heller så lämpligt för en lärare.
  • Dina08

Sök till en studieort där lärarutbildningen har bra rykte, och kanske lite högre intagningspoäng. Jag håller med om att du kan få det svårt om du har otur. Passa på att arbeta extra, då lärarutbildningar sällan är särskilt krävande. Se till att få bra praktikplatser med erfarna lärare, där kan du få din näring.

• smålandsjänta
    mikipiki skrev 2014-04-04 15:21:57 följande:
    Jag blir lite orolig när jag läser den här tråden. Jag har precis bestämt mig för att bli grundlärare, trots att jag hade kunnat bli läkare (sett till betygen). Jag vill bli lärare för att jag brinner för det och har ändå förväntat mig att de som sökt sig till den utbildningen är likasinnade :( men det kanske var naivt. Försöker intala mig att utbildningen är vad man gör den till och att jag lyckas hitta någon som är som mig..
    Men utbildningen blir definitivt vad man gör den till. Däremot är den inte alls så givande som jag hoppats på från början. Men sök (absolut inte i Kalmar/Växjö dock, deras universitet är det jag går på och där är själva ubildningen hur kass som helst) till en skola med bra rykte och försök tänka att utbildningen är som ett körkort för att få göra det du vill. Du tillgodoser dig den kunskap du vill genom eget engagemang.
  • Anonym (det stämmer)

Dessvärre stämmer många av dina fördomar - det är låg nivå på lärarkandidater nu för tiden. Jag började på ett lärarprogram, och där var det sådana kunskaps- och kognitiva glapp mellan mig och en del andra i klassen att man häpnades över att de alls klarat av gymnasiet. Jag stod inte ut, så jag började läsa lösa kurser som bands samman av ett par didaktiska kurser i slutfasen. Där var det helt plötsligt vuxna människor (som inte var stolta över att de lyckades stava till sitt mellannamn och hade semestrat på Kos)!

Det är såklart olika fån universitet till universitet, men när vi får barn kommer vi att se till att det barnet får en ordentlig utbildning. Antagligen genom att sätta barnet i en skola med engelsk skolplan.

• Anonym (hmm)
    Arbetsvegan skrev 2014-04-04 14:29:38 följande:
    Hallå,  läsförståelse? Jag har inte refererat till relevanta och pålitliga källor... Läs en gång till vad jag skriver och inte det du vill läsa.

Ska du bli en välfungerande lärare måste du kunna ta till dig kritik utan att ha synpunkter på hur det ska vara formulerat för att passa dig.
    Du har svarat fler än mig med att välja att känna dig kränkt och komma med anklagelser om påhopp.

Jag har inte sagt att du som person har fel. Det är dina ord, projicera inte så mycket mao.
    Ett påhopp är fö när man angriper någon som person och jag anser att du inte ÄR dina åsikter men det verkar du tycka och därför du inte klarar av kritik.
    Jag väljer att svara på det relevanta här. Du påstod att jag hade fel som sa att högskoleprovet var ett sätt att mäta förmågan att klara av högskolestudier. Jag påstår att jag inte alls har fel, och visar på en länk där det står rakt upp och ner att jag de facto inte har fel. 
    Din respons till mitt inlägg är återigen tråkigt formulerat, antagligen för att du inte kan argumentera på annat sätt än såhär. Det ger mig absolut ingenting att sitta och skriva med dig, så nu kommer jag inte svara på dina inlägg i fortsättningen, om du skriver i tråden igen. 
    Trevlig helg
  • Anonym (hmm)
    mikipiki skrev 2014-04-04 15:21:57 följande:
    Ja, man blir ju orolig. Men kanske att vindarna så småningom vänder? Att allt fler ambitiösa som verkligen vill lära ut söker sig in till lärarutbildningarna? 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (det stämmer) skrev 2014-04-04 17:18:20 följande:
    Dessvärre stämmer många av dina fördomar - det är låg nivå på lärarkandidater nu för tiden. Jag började på ett lärarprogram, och där var det sådana kunskaps- och kognitiva glapp mellan mig och en del andra i klassen att man häpnades över att de alls klarat av gymnasiet. Jag stod inte ut, så jag började läsa lösa kurser som bands samman av ett par didaktiska kurser i slutfasen. Där var det helt plötsligt vuxna människor (som inte var stolta över att de lyckades stava till sitt mellannamn och hade semestrat på Kos)!

Det är såklart olika fån universitet till universitet, men när vi får barn kommer vi att se till att det barnet får en ordentlig utbildning. Antagligen genom att sätta barnet i en skola med engelsk skolplan.
    Jag måste faktiskt ändå säga att samtliga av barnens lärare (kommunal skola) är väldigt bra ändå. Jag har ju en vag aning (som delvis blivit bekräftad här) om att det är de bra lärarna som tar examen, och därmed hamnar tillsammans med barnen. Så jag är inte direkt oroad över mina yrkesverksamma år senare i livet, utan det är just studieperioden. 

Visst gör man det till så bra som det går, men det där med att gå i fyra år utan att kunna utbyta vettigheter med folk gör mig ledsen och oroad. 
  • Arbetsvegan
    Anonym (hmm) skrev 2014-04-04 19:01:11 följande:
    Jag väljer att svara på det relevanta här. Du påstod att jag hade fel som sa att högskoleprovet var ett sätt att mäta förmågan att klara av högskolestudier. Jag påstår att jag inte alls har fel, och visar på en länk där det står rakt upp och ner att jag de facto inte har fel. 
    Din respons till mitt inlägg är återigen tråkigt formulerat, antagligen för att du inte kan argumentera på annat sätt än såhär. Det ger mig absolut ingenting att sitta och skriva med dig, så nu kommer jag inte svara på dina inlägg i fortsättningen, om du skriver i tråden igen. 
    Trevlig helg
    Din mästrande ton och rigida inställning till att formuleringar ska passa dig gör att du faktiskt inte är speciellt lämplig som lärare.

Jag pratade i allmänna ordalag sen började du gaffla om sådant jag inte skrivit. det är halmgubbar. Apropå taskig diskussionsteknik... Begär man god diskussionsteknik måste man ha det själv. Det går inte att göra som du gör, kräva av andra det du inte själv lever upp till...

Jag förstår att du inte vill diskutera längre eftersom du haft fel på samtliga punkter.
    Ha en trevlig helg och passa på att fundera över om yrkesvalet verkligen är rätt. I tråden har du visat på det motsatta.

Använd svanglasögon
  • eibie

Tack TS för att du tagit upp den här så viktiga frågan som verkligen borde diskuteras öppet och mer ingående. Det är upplyftande att se hur klokt, bra och proffsigt du har svarat på kommentarerna här i tråden, även om det varit ett par galningar/troll som sagt de mest märkliga saker.

(Och ja, jag vet att den är en gammal tråd. ) 

• Anonym (n)

utbildningen har väl inte en startat än? Ta det lugnt, om det blir så som du är rädd för, får du ta tag i det då, inte nu innan det ens hänt

Svar på tråden Ledsen över antagningsstatistik