• Anonym (Orolig)

Missbrukande mamma?

Vad gör man när man misstänker att ens barns kompis förälder har missbruksproblem? Jag är orolig för barnet (8 år gammal).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-05 16:37
    Många saker gör mig misstänksam...barnet säger att mamma varit ute och festat hela natten och att hen varit ensam hemma, mamman ljuger om att hon är sjuk, hon ringer och sluddrar och är personlighetsförändrad, hon lånar alkohol av grannar.... Tycker så synd om henne och barnet.

• Svar på tråden Missbrukande mamma?
  • volvo142

Oj vad hemskt om de är så.. OM du har mycket som talar för det så tycker ja du ska göra en anmälan.

• whydoyoucare

Ringer polisen och berättar om sina misstankar. Det kan du göra anonymt om du vill. Sen en orosanmälan hos socialen, det kan också göras anonymt.

Men är du verkligen säker? För det blir en ordentlig härva du (eventuellt)drar igång så du borde vara ganska säker. Att anklaga någon för missbruk är ändå ganska grovt. Vad gör dig misstänksam?

• SIN74

Om ni har en relation där ni kan samtala kan du ju börja där. I annat fall kan en orosanmälan till soc komma på tal. 
    Bra att du bryr dig!!

• Anonym (pappan?)

Är mamman ensamstående eller finna en pappa med i bilden? Så hon och barnet har stöd?

• Anonym (pappan?)

Kanske bättre att först ta kontakt med nån anhörig till mamman som kan stötta innan soc anmälan?

• Anonym (uuuuhhhhh)

Man blir mörkrädd när man läser om alla anmälningskåta kärringar!
    Sverige har blivit ett angiverisamhälle.
    Tyvärr.

• Anonym (uuuuhhhhh)

Och förresten... hur vet du att mamman ljuger om att hon är sjuk?
    Har du varit där och tagit tempen på henne eller?

Tror du är en allmän sladdertacka faktiskt.

• Anonym (pappan?)

Men det är ju inte normalt att lämna ett barn ensam en natt... utgår därför att ingen pappa finna med i bilden men om han finna prata med honom då eller barnens farmor eller moemor eller syskon till mamman jag tycker det ör en bra början istället för soc direkt

• Anonym (pappan?)
    whydoyoucare skrev 2014-04-05 16:20:38 följande:
    Ringer polisen och berättar om sina misstankar. Det kan du göra anonymt om du vill. Sen en orosanmälan hos socialen, det kan också göras anonymt.

Men är du verkligen säker? För det blir en ordentlig härva du (eventuellt)drar igång så du borde vara ganska säker. Att anklaga någon för missbruk är ändå ganska grovt. Vad gör dig misstänksam?

• Anonym (pappan?)
    Anonym (pappan?) skrev 2014-04-05 16:57:40 följande:
    [/quote]

[quote=72937544][quote-nick]whydoyoucare skrev 2014-04-05 16:20:38 följande:[/quote-nick]Ringer polisen och berättar om sina misstankar. Det kan du göra anonymt om du vill. Sen en orosanmälan hos socialen, det kan också göras anonymt.

Jag tycker också att man ska vara säker först och öven kontakta mamman och hennes anhöriga först
Svar på tråden Missbrukande mamma?