• Anonym (Orolig)

Missbrukande mamma?

Vad gör man när man misstänker att ens barns kompis förälder har missbruksproblem? Jag är orolig för barnet (8 år gammal).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-05 16:37
    Många saker gör mig misstänksam...barnet säger att mamma varit ute och festat hela natten och att hen varit ensam hemma, mamman ljuger om att hon är sjuk, hon ringer och sluddrar och är personlighetsförändrad, hon lånar alkohol av grannar.... Tycker så synd om henne och barnet.

• Svar på tråden Missbrukande mamma?
  • helenen

En fundering bara...
    Jag har blivit anmäld till soc (vilket resulterade i absolut ingenting - det var också som några av er ovan drabbats av en ren idiotanmälan) och är väl medveten om obehaget, stressen och ångesten det skapar.

Men hur ska man fånga upp de barn som verkligen far illa på riktigt, där föräldrarna inte har styrka/mod/förstånd att själva söka hjälp? Särskilt om det som någon föreslog vore straffbart att "felanmäla"? Har ni någon tanke om hurdet skulle kunna fungera för alla parter?

I den bästa av värdar hade ju problemet aldrig uppstått för då hade folk sökt hjälp själva när det börjar gå utför, men så är det tyvärr inte. På något sätt måste ju de utsatta barnen - precis som deras föräldrar förstås - få hjälp och stöd till en fungerande vardag.

Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
  • Anonym (uuuuhhhhh)
    helenen skrev 2014-04-06 09:28:30 följande:
    En fundering bara...
    Jag har blivit anmäld till soc (vilket resulterade i absolut ingenting - det var också som några av er ovan drabbats av en ren idiotanmälan) och är väl medveten om obehaget, stressen och ångesten det skapar.

Men hur ska man fånga upp de barn som verkligen far illa på riktigt, där föräldrarna inte har styrka/mod/förstånd att själva söka hjälp? Särskilt om det som någon föreslog vore straffbart att "felanmäla"? Har ni någon tanke om hurdet skulle kunna fungera för alla parter?

I den bästa av värdar hade ju problemet aldrig uppstått för då hade folk sökt hjälp själva när det börjar gå utför, men så är det tyvärr inte. På något sätt måste ju de utsatta barnen - precis som deras föräldrar förstås - få hjälp och stöd till en fungerande vardag.
    Det skulle lösa sig själv om folk bara slutade med sitt okynnesanmälande.

"Hjälp och stöd" ja... säg det till de familjer som fått sina barn LVUáde utan vettig grund.
  • puss

man ringer soc, precis som flera andra sagt. gör det.

*puss puss puss puss*
  • Anonym (uuuuhhhhh)
    puss skrev 2014-04-06 10:56:45 följande:
    man ringer soc, precis som flera andra sagt. gör det.
    Som sagt, jävla angiverisamhälle.
  • puss
    Anonym (uuuuhhhhh) skrev 2014-04-06 11:01:23 följande:
    Som sagt, jävla angiverisamhälle.

japp. mer sånt.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (uuuuhhhhh)
    puss skrev 2014-04-06 11:02:17 följande:

japp. mer sånt.
    Tja, det håller ju iallafall sockärringarna sysselsatta.
    Med min skatt som betalning för sitt myndighetsmissbruk.
  • puss
    Anonym (uuuuhhhhh) skrev 2014-04-06 11:10:42 följande:
    Tja, det håller ju iallafall sockärringarna sysselsatta.
    Med min skatt som betalning för sitt myndighetsmissbruk.

alla ungar är allas ungar.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (uuuuhhhhh)
    puss skrev 2014-04-06 11:11:54 följande:

alla ungar är allas ungar.
    Kanske dina men inte mina. 
  • puss
    Anonym (uuuuhhhhh) skrev 2014-04-06 11:13:23 följande:
    Kanske dina men inte mina. 

jo, dina. om jag misstänkte att dina barn for illa skulle jag se det som mitt ansvar att hjälpa dem. var så god.
    *puss puss puss puss*
  • helenen
    Anonym (uuuuhhhhh) skrev 2014-04-06 10:54:27 följande:
    Det skulle lösa sig själv om folk bara slutade med sitt okynnesanmälande.

"Hjälp och stöd" ja... säg det till de familjer som fått sina barn LVUáde utan vettig grund.
    Fast det var ju inte det jag frågade om. Okynnesanmälningar är ett elände, det tror jag att alla håller med om (inte minst jag som utsatts för det, som sagt...) men det FINNS ju de facto barn som dagligen far illa i sina egna hem:
    Ungar som inte vågar ta med kompisar hem (eller vågar gå hem själva för den delen) ifall någon av föräldrarna är full; barn som går runt i för små kläder och skor, i tunna jackor och gymnastikskor på vintern, barn som inte får ordentlig mat hemma... Hur vill du att de barnen ska få hjälp? På vilket sätt skulle det "lösa sig av sig själv om folk bara slutade med sitt okynnesanmälande"? Det är DET jag undrar.
    Mot dumhet kämpar själva gudarna förgäves
Svar på tråden Missbrukande mamma?