• Erica80

    Grannen vill att vi kapar träd

    Börjar med att be om ursäkt för ihoptryckt text, skriver från mobilen. Vi har precis köpt hus och trivs kanon. Träffade våra ena granne häromdagen och stod en bra stund och pratade om allt möjligt. Verkade vara jättetrevlig. Hur som helst så kom det fram att hon gärna ville att vi skulle ta ner några träd som blockerar solen för hela deras tomt. Hon hade tydligen frågat dom gamla grannarna i flera år men dom ville inte. För oss spelar det ingen roll, vi har inget emot att ta ner dom. Det är inget som förstör våra tomt. Hon började prata om nån som hon känner som har en typ lyftkran ( ingen aning om vad det heter, men som man står i och kan kapa trädet och grenar högt upp). Träden är ganska höga och hon är orolig för att dom ska falla åt fel håll. Hon sa att hon inte vet hur mycket denna killen tar betalt men hon nämnde honom flera gånger, vill verkligen att vi ringer honom.. Till min fråga då!! Vi bryr oss inte om träden står kvar eller inte, hon vill verkligen ha ner dom. Ska vi betala för något som vi egentligen inte hade tänkt göra innan hon påpekade det?

  • Svar på tråden Grannen vill att vi kapar träd
  • Sophan

    Jag håller med Jacueline. Om grannarna vill ha ner era träd så får de bekosta det. Det borde inte vara något konstigt om du lyfter det för grannarna.

  • chrissepisse

    Jag tycker absolut inte att ni ska stå för hela kostnaden. Ni kan ju ta reda på vad det kostar och sedan ta ställning till om ni är intresserade av att dela kostnaden med grannen. Jag råder dig att även kolla upp med kommunen om det krävs bygglov för att fälla träden.

  • Fiona M

    jag skulle säga att jag inte hade ngt emot att träden tas ned men att de får bekosta det

  • viseversa

    Jag hade tagit mer dom om HON betalar för kalaset. Det är hon som vill att dom tas ner för att få mer sol på sin tomt så D får hon betala det också. Det är dyrt att ta ner träd och inget man gör för att grannen säger det.

  • viseversa

    Ja sen tror jag man måste kolla ibland OM man får ta ner viss träd. Det är nog kanske inte bara att såga ner. Sen är det ett jävla jobb också. Det får dom också hjälpa till med tycker jag.

  • Jag är bara jag

    Om ni inte bryr er varför skulle ni hugga ner dem för deras skull? F.ö behövs ingen lyftkran,aldrig hört nåt så dumt! En som är kunnig på att såga ner träd fäller lätt träden åt rätt håll. Vår granne tog ner några som var bara nån meter från häcken och vår tomt och vi fick inte en pinne på vår sida.

  • megsi

    Om det inte spelar er någonsomhelst roll att ta ned träden så ska ni juniortennisen heller betala.,det kan inte varanså,att de står nära något hus så ni kanske kan bli skadeståndsskyldiga om de faller ner,,då kan det ju varabbranför er att ta ner dom och tycker jag ni ska betala.

  • jojiju

    Vi tog ner träd på grannens tomt när vi flyttade in, då ordnade vi med ttädfällning, undan röjning av träden och stod för kostnaden. + att grannen gick ved. 😃

Svar på tråden Grannen vill att vi kapar träd