• Hemmaföräldern

Har små barn rätt till semester från förskolan?

I Sverige i dag finns det många föräldrar som lämnar sina små barn i förskolan när de själva har semester. Även de som är föräldralediga och hemma med syskon låter sina barn gå hela året, alla lov, utan att någonsin få en sammanhållande ledighet. Är det verkligen okej?

http://hemmaforaldrar.blogspot.se/2014/04/alla-barn-ska-ha-ratt-till-en.html

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har små barn rätt till semester från förskolan?
  • Natulcien

Självklart ska barnen vara lediga när föräldrarna är lediga!
    Barnkonventionen #31: "Varje barn har rätt till lek, vila och fritid."

Men frågan är hur vanligt det är att barn verkligen går året runt, och aldrig är lediga? Och hur vanligt är det att föräldrar lämnar barnet på förskola och reser på semester? Har du någon statistik på det?
    Jag känner nämligen ingen som har betett sig så egoistiskt mot sitt barn. Och på vår förskola brukar det vara ganska tomt på loven.
    Så släng gärna fram lite siffror, så vi kan se hur vanligt detta är...

• kudden12

Bedrövligt att ha turen att få barn, och sen inte orka ha med dom att göra
    Ses allt oftare
    Jag har själv jobbat på förskola, och VET att föräldrar lämnar sina barn fast dom har semester,
    Är dom lediga en måndag, för att dom jobbat helg, står barnen vid dörren och ska in, fast mamma är hemma hela dan,,,
    Fullständigt galet i mina ögon

• asta66

De har ingen laglig rätt idag. Men de borde också slippa sitt "jobb" och få avbrott varje år som vi andra.

• Cornellia
    asta66 skrev 2014-04-07 09:53:20 följande:
    De har ingen laglig rätt idag. Men de borde också slippa sitt "jobb" och få avbrott varje år som vi andra.

Vi andra?

Själv är jag 31 år gammal och har aldrig haft semester. Även i år kommer jag jobba hela sommaren, men jag hoppas kunna vara ledig (utan lön) nån vecka i maj och nån vecka i slutet av augusti, så att jag hinner göra nånting roligt med sonen.
  • Hemmaföräldern
    Natulcien skrev 2014-04-07 09:10:18 följande:
    Självklart ska barnen vara lediga när föräldrarna är lediga!
    Barnkonventionen #31: "Varje barn har rätt till lek, vila och fritid."

Men frågan är hur vanligt det är att barn verkligen går året runt, och aldrig är lediga? Och hur vanligt är det att föräldrar lämnar barnet på förskola och reser på semester? Har du någon statistik på det?
    Jag känner nämligen ingen som har betett sig så egoistiskt mot sitt barn. Och på vår förskola brukar det vara ganska tomt på loven.
    Så släng gärna fram lite siffror, så vi kan se hur vanligt detta är…
    Nej tyvärr har jag ingen statistik, men i Botkyrka har det tydligen blivit ett så stort problem att de infört nya regler i kommunen. Numera står det klart och tydligt att om föräldrarna har semester så får inte barnen vara i förskolan. Sedan har de lagt till att alla små som går där när en förälder är hemma med syskon ska ha rätt till fyra veckors sammanhållen ledighet. 

Jag har svårt att tro att det skulle införa en sådan genomgripande regeländring om det inte var ett stort problem. Frågan lyftes också av M för några år sedan, men de som tog upp den åkte på mycket kritik internt, eftersom det är en så känslig fråga att lyfta. 

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/20125-dagisbarn-kan-f-semester
  • cosinus

Jag tycker ju inte det är hela världen om barnen går någon enstaka semesterdag om det är ok för dagis.

Våra har t ex gått när vi varit på 2 begravningar samt ett bröllop och då har dagispersonalen varit tillfrågade om det var ok innan.

Om barnen går 7-17 alla dagar året om så är det självklart förkastligt om barnen inte hålls hemma så fort det finns en möjlighet men går de 20-30 timmar i fsk i veckan normalt gör inte en semesterdag mer eller mindre någon större skildnad.

Mina dagisbarn brukar gå på höst, sport och påsklov. Skolbarnen brukar vara lediga och antingen hemma själv, att en av oss jobbar hemifrån (går inte med alla fyra hemma) eller att morfar kommer upp och hjälper till och han orkar inte heller riktigt med alla fyra. Just dessa lov brukar det vara lite barn och jättemysigt på dagis så jag har inga som helst betänkligheter att låta barnen gå då.

Jul och sommarlov är de lediga som skolan.

• kerstinsdotter

Hemmaföräldern - du är fantastisk som lyfter såna här känsliga frågor! Jättebra blogginlägg också! {#emotions_dlg.flower}

Jag är själv hemmaförälder och så tacksam för det. Våra barn verkar må så mycket bättre än många av sina jämnåriga kamrater som tillbringar låååånga dagar på dagis och fritids. Det är beklämmande att se hur lite tid de får hemma och med sina föräldrar. Det visar sig också i den otroligt stökiga miljön i skolan där barnen inte har nån ro i vare sig kropp eller knopp. Personligen tror jag att de är helt sönderstressade i själen av att ha tvingats ha ett "arbetsliv" på heltid sedan ett års ålder i en högljudd och stressig miljö. Vår äldsta klagar dagligen på vilket zoo skolan är och är den enda eleven i sin klass (också den enda som varit hemmabarn hela sitt liv) som klarar av att sitta stilla och lyssna på läraren. För mig finns det ett tydligt orsakssamband där. Jag bara önskar att fler föräldrar skulle anstränga sig till det yttersta för att deras barn ska få spendera så litet tid som möjligt på förskolan och så mycket tid som möjligt med sin familj.

• asta66
    Cornellia skrev 2014-04-07 09:56:46 följande:

Vi andra?

Själv är jag 31 år gammal och har aldrig haft semester. Även i år kommer jag jobba hela sommaren, men jag hoppas kunna vara ledig (utan lön) nån vecka i maj och nån vecka i slutet av augusti, så att jag hinner göra nånting roligt med sonen.

Jag tänkte på er. Men glömde skriva det. Självklart bör speciellt du och alla andra i din sits få sammanhängande ledighet. Otrygga anställningar sliter. Kram
  • hannis

Jag har aldrig upplevt detta fenomen. Visst finns det folk som tar ut någon semesterdag då och då och tex åker på någon vuxenaktivitet (tex jakt) medan barnen är på fsk och den andra föräldern jobbar men det tycker jag är helt ok. Förskolan är ju till för barnen, inte bara för barnomsorg nu för tiden.

Däremot har jag aldrig hört talas om barn till föräldralediga som aldrig får lov från förskolan. De jag känner som är föräldralediga har sina barn hemma 2-3 veckor över jul och 5-10 veckor under sommaren. De flesta har även barnen hemma på något av de andra loven tex höstlov, sportlov eller påsklov.

Mitt barn (4 år) älskar sin förskola och blir otroligt rastlös av att bara vara hemma. Jag är föräldraledig men han får vara hemma 3 veckor under julen och 10 veckor på sommaren. I övrigt går han 15 h i veckan.

Svar på tråden Har små barn rätt till semester från förskolan?