• Anonym (undrar)

finns det magnesium tabletter till barn från 7 år mot Adhd?

Läst mycket forskning om det och vill inte ge starka mediciner i onödan om magnesium kan hjälpa...

• Svar på tråden finns det magnesium tabletter till barn från 7 år mot Adhd?
  • Lindsey Egot the only one

Var har du läst att magnesium skulle hjälpa? Magnesium hjälper musklerna.

• ninjabebbe

Jag skulle rådfråga någon på vc, de flesta vitaminer och mineraler är väl rekommenderade från 12 år? Du måste ju ha någon lämplig dos, tänker jag. Har för mig att magnesium konkurrerar ut någon annan mineral om man tar tillskott över lång tid, sånt måste man också ha i åtanke. 

• ninjabebbe

Tänk på att det viktigaste egentligen är att se till att upptaget i tarmen är bra, jag skulle börja med gluten och mjölkfri, alternativt ketogen kost. Sen i andra hand börja med tillskott, det är ju meningslöst att knapra piller om de ändå inte tillgodogörs av kroppen!

• Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:34:11 följande:
    Jag skulle rådfråga någon på vc, de flesta vitaminer och mineraler är väl rekommenderade från 12 år? Du måste ju ha någon lämplig dos, tänker jag. Har för mig att magnesium konkurrerar ut någon annan mineral om man tar tillskott över lång tid, sånt måste man också ha i åtanke. 

Ja jag ger inte nåt i dagsläget Har för mig kalcium och zink
  • ninjabebbe

Kanske finns något bra kombinationstillskott? Själv tar jag en blandning av zink och magnesium, men de är gigantiska! Finns ingen 7-åring som får i sig dem kan jag lova. Har du varit på någon hälsokostaffär och frågat?

• Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:34:11 följande:

Ja självklart kommer jag inte ge förrän jag vet nåt som är tillåtet såklart ville bara höra om nån mer känner till det
  • Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:36:48 följande:
    Tänk på att det viktigaste egentligen är att se till att upptaget i tarmen är bra, jag skulle börja med gluten och mjölkfri, alternativt ketogen kost. Sen i andra hand börja med tillskott, det är ju meningslöst att knapra piller om de ändå inte tillgodogörs av kroppen!

sant men i och med asperger finns med också så vägrar mitt barn äta vissa saker...
  • ninjabebbe

HIttade detta när jag googlade: 

"Rekommenderat dagsintag: 280 milligram för vuxna kvinnor och 350 ­milligram för män. För barn från 6 månader­-9 års ålder rekommenderas 80-200 ­milligram beroende på vilken ålder barnet är i. Från 10-års ålder gäller rekommendationerna för vuxna."

Här finns magnesium i flytande form:

www.vitapost.se/sv/artiklar/salus-flytande-magnesium-250-ml.html

• Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:41:01 följande:
    Kanske finns något bra kombinationstillskott? Själv tar jag en blandning av zink och magnesium, men de är gigantiska! Finns ingen 7-åring som får i sig dem kan jag lova. Har du varit på någon hälsokostaffär och frågat?

Nej skulle känna mig mer säker om det var riktigt apotek
Svar på tråden finns det magnesium tabletter till barn från 7 år mot Adhd?