• Anonym (undrar)

finns det magnesium tabletter till barn från 7 år mot Adhd?

Läst mycket forskning om det och vill inte ge starka mediciner i onödan om magnesium kan hjälpa...

• Svar på tråden finns det magnesium tabletter till barn från 7 år mot Adhd?
  • Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:44:22 följande:
    HIttade detta när jag googlade:  "Rekommenderat dagsintag: 280 milligram för vuxna kvinnor och 350 ­milligram för män. För barn från 6 månader­-9 års ålder rekommenderas 80-200 ­milligram beroende på vilken ålder barnet är i. Från 10-års ålder gäller rekommendationerna för vuxna." Här finns magnesium i flytande form: www.vitapost.se/sv/artiklar/salus-flytande-ma...

• ninjabebbe
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-07 11:43:04 följande:

sant men i och med asperger finns med också så vägrar mitt barn äta vissa saker...
    Ja, det är såklart lurigt med barn.. Inte lika lätt att sätta dem på en diet, det förstår jag! :(
  • Anonym (undrar)

Konstigt att inte fler föräldrar känner till det här med magnesium och B6 vitamin det sägs att det tom kan vara bättre än omega ?

• Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:45:19 följande:
    Ja, det är såklart lurigt med barn.. Inte lika lätt att sätta dem på en diet, det förstår jag! :(

Nej jobbigt vill bara hjälpa mitt barn usch jobbigt läge
  • ninjabebbe
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-07 11:44:26 följande:

Nej skulle känna mig mer säker om det var riktigt apotek
    Tyvärr finns det ingen garanti att det är bättre för att det är ett "riktigt" apotek..  Läs runt lite om vilka tillskott som tas upp bäst i kroppen etc, satsa på dem, det är mitt råd. 
  • ninjabebbe
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-07 11:46:46 följande:
    Konstigt att inte fler föräldrar känner till det här med magnesium och B6 vitamin det sägs att det tom kan vara bättre än omega ?
    Det ges nog inte mycket information om sånt här från bvc skulle jag tro, det handlar nog mer om att man får göra egna efterforskningar.. Men jag tänker precis som du, att det bästa är väl att prova allt innan man ger sig på tung medicinering. Tror dock inte alla tänker så, tråkigt nog. 
  • Anonym (undrar)
    ninjabebbe skrev 2014-04-07 11:49:46 följande:
    Det ges nog inte mycket information om sånt här från bvc skulle jag tro, det handlar nog mer om att man får göra egna efterforskningar.. Men jag tänker precis som du, att det bästa är väl att prova allt innan man ger sig på tung medicinering. Tror dock inte alla tänker så, tråkigt nog. 

Ja det är så jag tänker med att först prova snälla metoder än direkt starka mediciner om möjligt...
  • Anonym (ssk)

Jag skulle ju säga att man absolut inte ska ge tillskott om man inte är säker på att barnet inte får i sig tillräckligt av ämnet genom kosten. Och hellre än kosttillskott satsa på magnesiumrika födoämnen i första hand. Oavsett om man ger andra tillskott eller ej så kan ett för stort tillskott av tex magnesium konkurrera ut det normala upptaget av andra mineraler i kroppen istället. Det vore rätt dumt? 

• Anonym (undrar)
    Anonym (ssk) skrev 2014-04-07 11:58:08 följande:
    Jag skulle ju säga att man absolut inte ska ge tillskott om man inte är säker på att barnet inte får i sig tillräckligt av ämnet genom kosten. Och hellre än kosttillskott satsa på magnesiumrika födoämnen i första hand. Oavsett om man ger andra tillskott eller ej så kan ett för stort tillskott av tex magnesium konkurrera ut det normala upptaget av andra mineraler i kroppen istället. Det vore rätt dumt? 

Ja och jag tänker absolut inte ge något innan en läkare sagt något men hur nyttigt är conserta och ritalin?
  • Anonym (ssk)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-07 12:00:03 följande:

Ja och jag tänker absolut inte ge något innan en läkare sagt något men hur nyttigt är conserta och ritalin?
    Nyttiga är det få mediciner överlag som är, däremot kan de vara nödvändiga av olika orsaker. Generellt skulle jag säga lita på läkaren och prova läkemedlen och se om barnet blir hjälpt av det i första hand. Det är väl bättre att barnet får börja må bättre så snart som möjligt än att testa saker med tveksam effekt först?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (ssk) skrev 2014-04-07 12:03:36 följande:
    Nyttiga är det få mediciner överlag som är, däremot kan de vara nödvändiga av olika orsaker. Generellt skulle jag säga lita på läkaren och prova läkemedlen och se om barnet blir hjälpt av det i första hand. Det är väl bättre att barnet får börja må bättre så snart som möjligt än att testa saker med tveksam effekt först?

Jo det är sant
  • Anonym (ssk)
    Anonym (ssk) skrev 2014-04-07 12:03:36 följande:
    Ja, om barnet har magnesiumbrist är det ju bra att parallellt medicinera med tillskott också, förstås!
Svar på tråden finns det magnesium tabletter till barn från 7 år mot Adhd?