Anonym (ja) skrev 2014-04-08 02:19:58 följande:
vad får dig att tro att ett barn skulle må bra av att ha ena föräldern borta då? mår skilsmässobarn fantastiskt bra?
felet är att du ser det ifrån förälderns synpunkt medan jag funderar lite över hur det är från barnets synpunkt, tror du verkligen att ett barn vid val hellre skulle välja en frånvarande mamma/pappa än en mamma/pappa som finns där i vardagen? att som i ts fall en 1½ åring mår bättre att bara ha sin mamma vv?
Och att dina barn är fantastiska beror väl inte på att du har jobbat borta eller menar du att dom skulle blivit mindre fantastiska av att du stannat hemma?
kanske har jag fördomar men du är långt ifrån den förste som satt sin karriär före hemlivet, men återigen barn är ingen fritidssyssla eller hobby och jan undrar varför du egentligen valt att skaffa 4 barn när du frivilligt valt att tillbringa så mycket tid borta från dom
Det har aldrig någonsin handlat om kärriär, jag har tackat nej till krävande arbeten och andra uppdrag som hade inneburit alltför lite tid till familjen, men en lysande kärriär för mig. Inget jag ångrar. Jag har valt familjen, framför allt.
Istället har det handlat om att försörja min familj, att kunna ge oss en rimlig levnadsstandard. Då menar jag inte massa utlandsresor, skidor och golf, utan en högst rimlig standard, att det funnits pengar till det vardagliga, boende, mat, barnens fritidssysselsättning, idrott etc. Förhållandevis enkla semestrar i Sverige.
Jag har också i perioder varit mycket hemma, under flera år hade jag låånga sommarledigheter som jag tillbringade med barnen, jag var hemmapappa måndag-fredag när jag jobbade helgskift, men jag har också legat borta som resemontör 4-5 dagar i veckan.
På det totala har jag tillbringat oerhört mycket tid med mina barn, kanske mer än många som jobbar dagtid 5 dagar i veckan med tidskrävande resor till och från jobbet, hur mycket tid får de tillsammans, mata och lägga barnen efter dagis för att orka upp tidigt nästa morgon till dagis igen?
Det verkar för dig självklart att barnet kommer att må dåligt av att mamma är borta vv, min erfarenhet säger att så behöver det inte alls vara. En vecka med två föräldrar, lugnt och avslappnat tempo, inget stress till dagis varenda morgon, inga sena hämtningar på dagis etc, uppväger en hel del av det du tror är så fantastiskt med att alltid vara hemma.
Ett barn som upplever en otrygg familjesituation på grund av att mamma och pappa oroar sig för sin försörjning, som har det svårt att få det att gå ihop ekonomsikt, där det aldrig finns någon tid för sovmorgon, lek och bus, utom på helgerna. Där livet är fyllt av stress varje dag för att hinna till dagis....och stress för att hinna fixa middag och läsa gonattsagen på kvällen. Där det inte finns resurser till trevliga fritidssysselsättningar etc. De barnen kan uppleva ett mycket svårt och jobbigt liv, trots att mamma och pappa är "hemma" varje dag, tro mig, det har jag sett massor av exempel på......
Trivs mamma och pappa med upplägget och får ihop det så det funkar bra kommer barnet också att må bra av det, det är jag helt övertygad om.
Sedan kan ett barn längta efter sin förälder, men vi gör det en otjänst om vi tror att vi alltid måste vara där och supercurla varenda eviga timme i veckan, det blir inte barnen lyckligare av, snarare tvärtom.