• Anonym (St)

Egoistiskt att ta ett jobb till sjöss med barn?

För att göra en lång historia kort så har jag jobbat på samma jobb sen jag slutade skolan. Kan stället utan och innan och nu känns det som jag blir mer och mer bitter på jobbet vilket är lika med att man gör ett sämre jobb. Jag är tacksam för mitt jobb men nu känner jag bara för att testa något annat. Till saker hör den att jag fick erbjudande om att jobba ombord på en båt. Efter en veckas praktik och några extra pass har jag insett att detta är ett jobb jag älskar. Älskar människorna älskar jobbet och älskar omgivningen. Saken är den att jag har varit mammaledig fram till denna chansen kom. Så jag har kunnat bolla båda jobben plus att jag har varit hemma. Men ombord senast slog det mig om jag är egoistisk som är borta så mycket ifrån vårt barn? Försöket hitta andra forum men där är det bara männen som jobbar till sjöss. Min pojkvän är arbetslös så hen har alltid någon hemma och går inte på dagis. Jag är borta en vecka och hemma en. Jag behöver synpunkter. Är jag dålig som verkligen vill jobba med detta och offra så mycket tid på ett jobb? Vill gärna även ha åsikter om kvinnor som jobbar till sjöss. Jag vet ju att dom finns träffade ju några ombord ;). Men vårt barn är ju inte mer än 1,5 och deras va 13 plus. behöver verkligen lite tips och råd innan jag säger upp mig ifrån det andra jobbet.

• Svar på tråden Egoistiskt att ta ett jobb till sjöss med barn?
  • Anonym (St)

Jo men tydligen är mammor sämre om dom jobbar borta. Just nu är barnet .1,5 och jag är erbjuden heltid på båten från och med juni om jag ville ha det.

RubyRed skrev 2014-04-08 00:13:57 följande:
    Nja. Det är många pappor som jobbar borta. Det beror väl lite på hur gamla barnen är.

• Anonym (St)

Räknar du alla dom som har sina barn på varannan vecka då med in som dåliga föräldrar?

Anonym (Zed) skrev 2014-04-08 00:20:09 följande:
    jag tycker alla föräldrar som frivilligt lämnar sina barn längre perioder på en regelbunden bas är egoistiska.

• Anonym (St)

Precis. Har bryt dag måndagar så åker måndag ocg kommer hem måndag. Hen reagerade på samma sätt som om jag skulle till affären. Stod och vinkade och när jag kom hem fick jag ett glatt bemötande.

RubyRed skrev 2014-04-08 00:21:50 följande:
    Alltså en vecka borta, en hemma? Du kan ju testa det. Funkar det för er allihop så tycker jag inte någon har rätt att dömma dig :) uppsägningstiden brukar inte vara lång när man jobbat en kort tid och dessutom brukar sådana jobb betala bra. Hur reagerade barnet när du var iväg och provjobbade?

• Anonym (St)

Jag har en kompis vars man jobbar 2 timmar hemifrån. Han träffar bara deras son på helgerna. Så 8 dagar i månaden ungefär. Känner med som du säger bättre3 att ha en vecka helt utvilad där man kan ge 100 % än små stressa med mat, handling badande och läggning 5 dagar i veckan.

aleakim skrev 2014-04-08 00:22:25 följande:
    Jag tycker inte att det är mer egoistiskt än att jobba kontorstider och låta barnen vara på dagis från morgon till kväll.

Ni får ju hela veckor ihop och kan hitta på massa roligt. Det är väl precis som det mesta en vanesak.

• Anonym (St)

Nej visst inte frivilligt men det är samma princip. Oavsett orsaken är den ena föräldern borta en vecka. Det är inte direkt så att barnet förstår varför jag är borta nu ändå. Sen är det inte så att jag vill lämna bort hen varje helg eller vecka för att jag ska ha egentid som många föräldrar tycker verkar som något självklart. Jag gör detta för att jag ska försörja min familj. quote=72958714][quote-nick]Anonym (Zed) skrev 2014-04-08 00:26:01 följande:[/quote-nick]som jag ser det gör de det inte frivilligt.[/quote]

• Anonym (St)

Varför?

Anonym (ja) skrev 2014-04-08 00:43:55 följande:
    Rakt svar? Ja

• Anonym (St)

Tack för ett väldigt bra svar. Tro mig jag och min pojkvän har pratat om det till och från ändan sen jag va på intervjun efter jul. Det har funkat bra när jag har varit borta och som du säger så flera veckor hade jag aldrig pallat. Men vi skypade när vi hade möjlighet. Sen planerar jag inte att jobba med detta i 20 år. Tänker med att det är kanske lättare om hen är van vid att jag är borta redan så tidigt. Ännu en gång tack för svaret! Kram.

villbusa skrev 2014-04-08 00:46:51 följande:
    Det som är bäst för barnet är att du och din kille trivs och har det bra ihop.

Tycker inte det är ett dugg konstigt om du väljer att jobba borta en vecka i stöten. Massor av oss män som ligger ute som resemontörer(jag) , till sjöss, eller på annat sätt är borta mycket med jobbet.

Det som du kan tänka på är att de faktiskt nu innan barnet börjar skolan som du dessutom kan ge massor av kvalitetstid när du är hemma lediga veckan.   När skola, träningar, kompisar etc, tar mer tid för barnen missar man kanske lite mer än när man är hemma. Men samma där, när du är ledig hela veckan kan du med på skolutflykter, köra till träningar och kompisar etc.

Det finns fördelar och nackdelar med alla olika arbetstider. Jag arbetade under många år helgskift, 24 h/ vecka, och var hemmapappa med baren från måndag till fredag. Det funkade hur bra som helst.......    Sedan har jag jobbat olika skift och legat ute som resemontör 4-5 dagar i veckan.

Det viktigaste är att ni vuxna är positiva och ser möjligheter och lösningar istället för problem.

Klart du ska ta chansen att jobba till sjöss, jag var på kemtankers i början av mitt arbetsliv, men det var 6 veckors törnar......   det passade inte oss, men 1-2 veckor hade funkat utmärkt.

Ta chansen, om ni är överens hemma...... jag tror inte du kommer att ångra dig...

Kram och lycka till

• Anonym (St)

Nej jag vet. Men sen känns det som att hen inte har någon tidsuppfattning. Blev lika glad när jag kommer hem ifrån affärer som båten lixom. Visst olämpligt med varannan vecka Men hen har ju ändå sin pappa 4 veckor i månaden. Hen har ju ändå den tryggheten. Visst alla jobb och rutiner passar ju inte alla men som jag skrev ovan. Blir kanske lättare i längden om barnet är van vid det. Tack för ditt svar :)

Litet My skrev 2014-04-08 00:53:45 följande:
    Jag hade inte gjort det när barnet var så litet och inte ens VV är lämpligt. Möjligtvis med ett äldre barn jag kunnat ringa och pratat med. Vad som är bäst för dig/ er vet jag dock inte utan skriver bara hur jag resonerat om det gällt oss/mig.

• Anonym (St)
    Anonym (ja) skrev 2014-04-08 10:40:38 följande:
    tack, det är det jag försöker komma fram till, barn fungerar olika, visst kan man välja att göra som man vill men då ska man ha det i åtanke att det är barnets mående man gamblar med och man ska också vara ärlig med varför man gör det, att det är ens egna vilja och mående som avgör, ts står inte arbetslös utan detta jobb, hon har ett jobb och kan söka andra jobb om hon inte trivs men ts vill förändra hela sin livssituation, fast det är klart hon vore inte den förste föräldern som frivilligt väljer bort en vardag med sina barn, men visst är det många som skulle vara oförestående till det valet av  alla de föräldrar som inte frivilligt har sina barn mer än vv

men ts har nog redan bestämt sig och vill mest ha tummen upp och medhåll, det är hennes val men alla är inte av den åsikten att det är ett bra val, vad barnet själv kommer tycka och må vet vi inte, det är något ts kommer veta först med facit i hand, kanske gå det bra och då är allt toppen om det går dåligt ja då är det barnet som har betalat mammas välmående med sitt eget mående.
    Jag tackar för det påhoppet :) Men jag ska helt ärligt säga att nej jag har inte bestämt mig. Jag vill bara veta hur det har funkat för andra. Som någon skrev visst jag är borta 1 vecka men är med hemma en alla skilsmässobarn träffar sina föräldrar mindre än vad jag kommer göra. Då dom jobbar heltid hämtar och lämnar på dagis. Lämnar dom tidigt och hämtar dom sent. Och ska även säga att jag jobbar 12 timmars pass på det stället jag jobbar nu så egentligen kommer jag inte träffa barnet så ofta som du vill framstå. Alla arbeten jag är "behörig" till har fruktansvärt dåliga arbetstider. Visst jag har varit hemma med barnet fram till nu. Men under tiden jag va mammaledig så har mina scheman ändrats och nu är det så dåliga tider att det är löjligt. Där av en anledning att jag sökte annat jobb. Min sambos akassa håller på att ta  slut. Och då runt om kring där vi bor har så dåligt med jobb inom hans sektor. Så ja lönen speglar in. Jag planerade inte när jag skaffade barn att det skulle bli såhär. Men vet du vad under ett år så kan mycket saker hända. Så just nu är vi i en dålig sits. vi hade nätt och jämt klarat oss på den lönen jag har nu men då måste jag ändå jobba heltid och kommer sova hemma men aldrig träffa henne. Och tro mig jag har sökt andra jobb med men det är inte lätt även om jag har 8 års erfarenhet.
  • Anonym (St)
    Helly skrev 2014-04-08 12:30:36 följande:
    En vän till mig jobbar till sjöss med ett litet barn. Det lägger en enorm börda på den andra föräldern, och man missar väldigt mycket av barnets liv. Är det rättvist gentemot din partner, oavsett kön, att vara borta så lång tid i sträck? 

Jag tycker att de tär jobbigt att vara ensam hemma i fyra dagar med ett litet barn... =/

Jag kan förstå hur du menar. Och för ett halvår sedan hade jag hållt med helt. Det va under perioder det va hemskt att vara hemma själv med barnet. Men nu funkar det jättebra. Hon har egentligen inte varit så svår alls under denna tiden. De va mest innan när man inte änns kunde gå på toa utan att hon skulle med. Nu klarar hon sig själv. Vi busar med henne så länge hon vill märker man att hon hellre vill göra något annat så gör vi det. Hon har sedan 2 månaders ålder sovit hela nätterna. Någon natt har hon vaknat och då har det handlat om tänderna. Och jag vet att skulle det krisa är det bara att gå av nästa runda. Vi åker mellan 2 städer varje dag så minst en gång om dagen kan jag gå av.
  • Anonym (St)
    Anonym (ja) skrev 2014-04-08 12:54:53 följande:
    och vad gör du/ni om din sambo lyckas få jobb? är det inte bättre att prioritera att han får jobb då du trots allt har ett jobb, för planen är väl inte att din sambo alltid ska/vill gå hemma om jobbmöjlighet dyker upp

Så du menar att det är bättre att ha 2 föräldrar som jobbar heltid än ett som är hemma heltid och en som är borta vv?
  • Anonym (St)
    Anonym (men) skrev 2014-04-08 12:22:27 följande:

Det jag reagerar på är att ingen verkar ens tänka tanken att pappan kanske får ett jobb snart? Det får vi väll ändå hoppas eller ska han gå arbetslös hela livet?

Låt oss säga han får heltid, då kommer barnet få vara på dagis långa dagar antagligen + en mamma som bara är hemma varannan vecka.

För det första jobbar jag kvar blir det långa dagar ändå. Sen för det andra är det lättare att hitta en deltids tjänst än en hel tid så risken att han får en heltid direkt är ganska liten. Då dom som sagt fortsätter varsla inom industrin och bygg så om dom anställer så är det vid behov han har varit iväg på några byggen men det är 2-3 veckor sen är det slut igen
  • Anonym (St)
    Anonym (ja) skrev 2014-04-08 13:02:43 följande:
    som så många inklusive mig försökt säga det är individuellt, det kanske funkar jättebra men är det inte att föredra när barnen är äldre, ditt barn är 1½ år tror du inte hon föredrar att se sin mamma minst en gång om dagen? att mamma och pappa både finns där vid läggning? att hon sen kanske mår bra och anpassar sig till situationen är en annan sak.

eller menar du att ett barn mår dåligt av att ha både mamma och pappa arbetandes heltid och hemma varja dag?

Du har nog inte läst vad jag har skrivigt. Jag jobbar 12 timmars pass med 2h rast i mitten detta betyder att jag går till jobbet när hon sover och kommer hem när hon sover och detta är på jobbet i land. Och på dom 2 h på dagen hinner jag inte hem och säga hej. Och detta schemat kom dom på när jag började jobba efter mammaledigheten så inte direkt något " jag kunde räkna in innan jag planerade att bli gravid".

jag menar inte att alla mår dåligt. Men jag har många släktingar och vänner som jobbar heltid. Dom lämnar på dagis halv sju hämtar barnet 16-1630 beroende på hur mycket det är på jobbet vissa är till och med längre. Stressar  till mataffären för att handa för kvällen. Hem då ska det hinnas duschas, laga mat, äta och sedan lägga barnen så dom ska upp igen och samma rutin 5 dagar i veckan med då undantag för handlingen görs ju inte varje dag. Jag kan nästan tycka det är värre när ett barn står och skriker efter uppmärksamhet brevid sina föräldrar  för att dom är så stressade att allt ska hinnas klart. Kan verkligen inte tänka mig att det bara är mitt umgänge som har det så här.
  • Anonym (St)
    Anonym (ja) skrev 2014-04-09 15:49:51 följande:
    ts HAR ett jobb och kan försörja redan det är hennes kille som inte har ett jobb, prioriteringen borde alltså vara att han får jobb så om ts nu tycker att det inte är något problem att en förälder är borta kan man undra varför det inte är den arbetslöse föräldern som söker jobb på båten och får en veckas praktik etc

sen att barnen inte mår dåligt på den ön är väl inte konstigt, dom vet juingen annan verklighet och blir uppfostrad till hur det ska vara, det är inte säker det skulel funkat bra om barnen har varit vana att ha mamma eller pappa hemma för att sen helt plötsligt inte ha det, det är alltså skillnad på något som man är van vid och inte är van vid, sen kan ju barn anpassa sig rätt lätt, men sen finns det dom som inte gör det, vilken kategori ts barn tillhör kommer tiden visa, jag säger inte att det går bra eller att det går dåligt jag svarade däremot på ts egna fråga vad jag tyckte och jag tycker det är egoistiskt att lämna en 1½ åring som är van att ha mamma hemma

Men du dubbelmoralen här då. Om han får jobbet på sjön istället för mig så är det ju EXAKT samma situation som nu bara det att jag jobbar heltid hemma och han är borta vv. Så jag förstår inte resonemanget. Sen skulle jag jättegärna vilja se en stor byggarbetare servera mat. Du vet alla yrken är inte för alla speciellt inte service.

sen läser du änns mina inlägg?? Jag har börjat jobba igen vissa dagar har det gått 4-5 dagar innan vi har träffats för att mitt schema suger. Så hon är ju inte så "van" vid att ha mig hemma som du vill få det att framstå.
  • Anonym (St)
    Anonym (ja) skrev 2014-04-10 14:55:27 följande:
    det enda du egentligen kan visa på är att det har gått bra i DITT fall, du kan varken styrka eller visa att det går bra i alla andra fall eller hur?
    precis som du hävdar jag rätten till min åsikt, vi tycker inte lika helt enkelt.
    din åsikt är lika lite/mycket baserat på fakta som tex signaturen 'borta' som skriver motsatt erfarenhet från barnets sida(när hon/han alltså var liten och hade en förälder som var borta, denne person upplevde det som negativt gör det hennes/hans person till mindre fakta eller sant än din erfarenhet angående ditt liv.

min poäng är att den finsn många åsikter och många erfarenheter, man kan inte ta fram fakta eller sanningar som säger att det kommer gå bra eller det kommer gå dåligt, men däremot har du inte rätt att kalla mig eller någon annan korkad lika lite som jag har någon rätt att kalla dig korkad, du får gärna säga att du tycker min åsikt är dum för du behöver inte dela den men säg inte att jag är korkad är du snäll

Men du kan ju inte heller styrka eller visa  att det gått bra eller dåligt i normala förhållanden? Alltså ett hem med 9-17 jobb. Eller har jag fel
  • Anonym (St)
    villbusa skrev 2014-04-13 00:06:42 följande:

Du har så rätt så!
    Du tycker inte att ditt nuvarande jobb funkar bra, du har fått chansen till något som du tror funkar bättre. Jag tycker du ska ge det en chans.
    Precis som du skrev i förra inlägget, man får hålla sig till den verklighet som finns, att fantisera om att, "det vore bättre om din kille tog det jobbet", men hallå, det är inte han som blivit erbjuden jobbet, och har förmodligen inte rätt kompetens för det heller.   I den bästa av världar kunde vi alla välja yrke och arbetstider, men tyvärr är inte världen sådan, utan vi får "gilla läget" och göra det bästa av varje situation. Får din kille ett jobb som gör det svårt för dig att vara borta får ni omvärdera situationen och göra nyval. Att byta jobb och arbetstider är inget val som gäller livet ut.
    Funkar det bra är det ju bara att köra på, funkar det sämre har du tid att söka andra jobb när du är ledig varannan vecka.

Tycker du ska ge det en chans......Solig 
    Jag bestämde mig innan helgen för att testa över sommaren. Pratade med min nyvarande chef som va helt okej med att jag tog tjänstledigt :) Så det var väldigt skönt. Så ska jobba ombord juni- september för att kolla hur det funkar. Men som sagt tack för all input. Har verkligen fått för och nackdelar med allt. Men insåg ganska snabbt arr oavsätt jobb så har alla för och nackdelar så jag tänker i alla fall testa!
Svar på tråden Egoistiskt att ta ett jobb till sjöss med barn?