• Kjell2

Pappan vill skriva över vårdnaden

Anonym (Rådvill) skrev 2014-04-10 07:56:20 följande:
    Men jag är osäker på om jag verkligen vill gå med på det. Vad är fördelen med ensam förutom att jag kan ta alla beslut själv? Vad kan man kräva vid gemensam vårdnad???

Det pappan ger upp när han ger upp vårdnaden är rätten att ta beslut om barnet och att få information från myndigheter.

Vårdnaden hänger inte direkt ihop med saker som umgänge och underhåll.

Finns inga direkt nackdelar för dig. Det kan bli lite trassligt om t ex du och kanske även  barnet blir allvarligt skadade i en olycka. Då du inte kan fatta beslut om barnet och pappan inte får kommer någon annan få ta beslut,

Det finns ingen större skillnad vad du formellt kan kräva av pappan mer än du kan idag vid GV, 
  • Kjell2
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-04-10 10:21:35 följande:
    Underhåll får man ju iaf! Å du kan ansöka om 1 månad tbx på fk! Men det var inget jag undrade om öht! Utan kan JAG vid gemensamvårdnad KRÄVA MER än ensamvårdnad & isf vad. Med andra ord vad skiljer sig i vad jag kan gör å inte göra!!!!

Du kan inte kräva mera.

Vad är det mer specifikt du vill kräva och göra?
  • Kjell2
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-04-10 10:29:07 följande:
    Ne mest nyfiken om man kan ställa mer krav på att träffa sitt barn bl.a.

Nej, du kan oavsett vårdnad aldrig krävs, som i tvinga, den andra föräldern att träffa barnet.
  • Kjell2
    Anonym (fråga) skrev 2014-04-12 15:20:29 följande:

Okej detta är en  helt seriös fråga. Om mamman inte heller vill ha vårdnad vad gör man då?
    Socialtjänsten och troligtvis fosterhem
  • Kjell2
    Anonym (fråga) skrev 2014-04-12 18:31:38 följande:

Men kan man verkligen "bara" säga av sig ansvaret för sitt barn?
    Ja
  • Kjell2
    Anonym (Undrar?) skrev 2014-04-13 09:53:27 följande:
    Men om pappan inte vill ha vårdnaden så måste väl mamman få ensam vårdnad oavsett vad rätten tycker? Man kan väl aldrig tvinga någon att ha vårdnaden om den personen inte vill?
    Jag har hört om rättsfall, men aldrig sett, där en förälder tilldöms vårdnad utan några yrkanden om det.
  • Kjell2
    Anonym (fråga) skrev 2014-04-12 18:31:38 följande:

Men kan man verkligen "bara" säga av sig ansvaret för sitt barn?
    Om vi bortser från kaosfall, missbruk, grav sjukdom, försvunna föräldrar t ex, så är det en viss process. Soc kommer tjata  en del men blåvägrar båda föräldrarna så blir det ett omhändertagande till sist och någon form av fosterhem..
Svar på tråden Pappan vill skriva över vårdnaden