• Fontana

Vill börja fotografera "på allvar". Var ska jag börja?

En kamera är förstås bra att ha när man ska fotografera. Och att man kan hantera den. Men det är ändå inte det viktigaste. Det viktigaste är faktiskt bilden! Kameran - liksom bildbehandlingsprogrammet - är ju bara ett verktyg!

Det är många av oss mer eller mindre obegåvade som fastnar i teknikträsket: "Hade jag bara en riktigt bra kamera så skulle jag också ta bra bilder". (Jag är fortfarande där: köpte mig nyligen en äkta Fendergitarr - men inte sjutton kan jag spela som Eric Clapton för det!)

Ta en promenad till närmsta bibliotek och låna lite böcker om fotografi och bildkomposition istället. Det finns också "bilderböcker" med olika mästerfotografers bilder samlade. Biblioteken har kanske ofta lite äldre böcker, som kanske behandlar "analoga" kameror, men principerna för bildkomposition är fortfarande de samma. 

Du kan ju förstås köpa några böcker om fotografering också, men nu ska du ju först spara ihop till en kamera!

Sen finns det ju fototidningar och datatidningar med fotosektioner att gotta ner sig i. Finns också på biblioteken!

Jag tycker dina bilder var rätt bra: rönnbären kunde varit lite mer lysande och stå ut från bilden (kan kanske ordnas i Photoshop), blomman är kanske lite intetsägande, du kunde kanske ha kommit närmre? (med en riktig och dyrare kamera?). Som nämndes ovan: hundens hela tass hade gärna fått komma med. 

Men framför allt alltså: ta bilder, inte gräva ner sig i teknik och megapixlar!

Svar på tråden Vill börja fotografera "på allvar". Var ska jag börja?