• Aniiee

    Vill börja fotografera "på allvar". Var ska jag börja?

    Ja, något ska jag väl roa mig med på dagarna? Jag har alltid velat bli bra på fotografering, men hittills har jag inte riktigt hunnit engagera mig. Som det är nu så halar jag då och då fram min halvtaskiga mobilkamera.... eh... heltaskiga mobilkamera.  När jag har mobilen på img. Vilket jag aldrig verkar ha när jag behöver den =/

    Så, var ska jag börja? Vilken kamera ska jag välja/typ av kamera ska jag titta på? Motiv? Hur blir ett visst motiv bra? Hur kunde de här bilderna ha blivit bätrte, till exempel(se nedan)? Förutom att ha haft en bra kamera..... 

    Usch, känner mig helt lost. 






    Blir jätteglad för lite feedback och tips.....
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Svar på tråden Vill börja fotografera "på allvar". Var ska jag börja?
  • whydoyoucare

    En systemkamera är att föredra. Jag äger en Canon EOS 600D. Man får lära sig hur sin kamera fungerar, alla modeller är individuella

  • Aniiee
    whydoyoucare skrev 2014-04-12 13:34:01 följande:
    En systemkamera är att föredra. Jag äger en Canon EOS 600D. Man får lära sig hur sin kamera fungerar, alla modeller är individuella
    Systemkameror är extremt dyra, eller hur? Men är din bra? Trivs du med den?
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Aniiee
    scanmia skrev 2014-04-12 13:40:33 följande:
    Ja en systemkamera och läs manualen.

    Läs några bra tutorials tex:

    digital-photography-school.com/digital-photog...

    och låna kanske en bok på biblioteket.

    Testa någon intressant challenge, tex:

    www.expertphotography.com/30-day-photography-.../
    =) Tack för länkarna!
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • maritbinge

    En systemkamera vore bra, eller åtminstone en kompakt kamera med manuella inställningar. Kameran behöver inte vara jättedyr, personligen skulle jag nog satsa på att köpa begagnat. Sedan kan man komplettera med bra objektiv och köpa på sig bättre efterhand. (Canon har ett mycket prisvärt objektiv med fast 50 mm brännvidd.) Nästa steg är att lära sig hur kameran fungerar, förstås. Lär dig grunderna genom att läsa på internet och öva öva öva. Man måste verkligen våga och orka prova sig fram, "lära känna sin kamera", typ.

  • Aniiee
    maritbinge skrev 2014-04-12 13:54:15 följande:
    En systemkamera vore bra, eller åtminstone en kompakt kamera med manuella inställningar. Kameran behöver inte vara jättedyr, personligen skulle jag nog satsa på att köpa begagnat. Sedan kan man komplettera med bra objektiv och köpa på sig bättre efterhand. (Canon har ett mycket prisvärt objektiv med fast 50 mm brännvidd.) Nästa steg är att lära sig hur kameran fungerar, förstås. Lär dig grunderna genom att läsa på internet och öva öva öva. Man måste verkligen våga och orka prova sig fram, "lära känna sin kamera", typ.
    Tack!

    Är det någon som hellst mening med att köpa en systemkamera för under 4 000? Ny, då. Eller är det slöseri med pengar? Kompakt systemkamera, är det nåt att ha?
    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • scanmia

    Jag var en av dem som rekommenderade en systemkamera och det tror jag fortfarande är en jättebra idé, MEN låt det inte bli ett hinder för att börja förbättra din fotografering. Koncentrera dig på tex bildkomposition eller ljussättning eller något annat och börja ta massor, massor med bilder. Du kan lägga hur mycket pengar som helst på kameror och utrustning - senare. 

  • whydoyoucare

    Min canon kostar runt 5-6 lax. Köp en begnad, finns säkert på blocket :) jag trivs jätte bra med min kamera. Den funkar bra för dom som är nybörjare med systemkameror. Att fota är en konst kan man säga. Man får jobba med färger, ljus, kontrast etc. Man lär sig ganska fort!

    Ett bra redigeringsprogram för nybörjare är Picasa 3. Programmet är på svenska också så det är ett tips om du vill prova att redigera dina bilder till något bättre.

  • maritbinge
    Aniiee skrev 2014-04-12 14:03:39 följande:
    Tack!

    Är det någon som hellst mening med att köpa en systemkamera för under 4 000? Ny, då. Eller är det slöseri med pengar? Kompakt systemkamera, är det nåt att ha?
    När jag började fota hade jag en väldigt billig systemkamera och den tog mig en bit, absolut. Jag lärde mig om komposition, om manuella inställningar och man blev ganska kreativ med en sådan kamera. Men rätt snabbt började det kännas som att man hade nått taket för hur mycket den kameran klarade av och när jag väl uppdaterade utrustningen köpte jag en proffskamera istället. Det är väldigt mycket roligare med en bra kamera. Det är klart att det går att ta bra bilder med en billig kamera men man är mycket mer begränsad. Därför skulle jag personligen hellre köpa en begagnad kamera med ett dyrare nypris och sedan komplettera med bra objektiv efterhand. Jag kan tänka mig att andra inte håller med mig utan det är ju något av en smaksak. Samtidigt skulle jag inte gå så långt som att säga att det inte finns någon mening alls med att köpa en billigare kamera, för det gör det. 

    Det beror ju också på lite vilken typ av bilder du är mest intresserad av att ta. Jag fotade t.ex. mycket inomhus och på kvällstid och för mig blev det viktigt med en kamera som klarade av att gå upp mycket i iso utan att bilderna blev för korniga. 

    Det finns en del kompakta kameror som faktiskt är rätt bra men de brukar kosta en hel del de också och då är det kanske bättre att lägga pengarna på en kamera där man kan byta till bra objektiv. 

    Jag vill dock poängtera att det viktigaste verkligen är att fota loss så mycket du kan. Att få ett öga för vad som är en bra bild och utforska de olika inställningarna och få en känsla för vad som fungerar. 
  • Brio

    Tänk på ljuset och var i bilden du placerar "föremålet". Hunden är jättesöt, men jag hade inte kapat tassen på den i bilden. Hade du backat lite hade hela hunden kommit med. Bara ett tips :)


    Den sista bilden gillade jag mycket, tyckte om känslan i den. Gråväder är inte dåligt fotoväder.  


    Jag började fota med en kompaktkamera med rutten upplösning och ganska dålig kvalité. Det var många år sedan, i början av 2000-talet. Efter några år med olika kompaktkameror köpte jag min första systemkamera, en nybörjarvänlig Nikon D40 som jag hade mycket glädje med i några år. I dag fotar jag med min telefon (Samsung Galaxy S3), min system Nikon D90 och en undervattenskamera som inte har någon vidare kvalité, men även den har sin charm. 


    Många blir besvikna över att bilderna inte blir som de tänkt sig efter ett köp av en dyrare kamera, visserligen blir kvalitén på bilden bättre, men i början fotade jag sämre med min systemkamera än vad jag gjorde med mina kompaktkameror från tidigt 00-tal. Det är bara att öva och lära känna sin kamera, även om det kan ta tid. Sen är ju fotografi en konstform och alla faller för olika saker, egentligen finns det väl inga rätt och fel. 


    Ju oftare kameran följer med ut, desto större chans till en bild att vara nöjd över :) 


    Jag är ingen fotograf, men du kanske kan få lite inspiration, jag länkar till min flickr: www.flickr.com/photos/malinv/


     

  • Aniiee

    Tack för alla jättebra tips. Ska leta kameror idag =P Wish me luck!


    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • UllisU

    Jag fotograferade en del när jag var ca 18 år. Lade sedan av, men har nu börjat igen. Superkul ju! För att underhålla intresset har jag gått med i Instagram samt börjat blogga, för att utmana mig själv liksom.
    Till att börja med kan man ju använda kameran i mobilen, som oftast är ganska ok, och sedan redigera bilderna i någon App. Pixlr och Snapseed använder jag - gratis och jätteroliga att använda.
    Nu har jag också skaffat mig en ststemkamera, Nikon 5100. Jättenöjd med den.

    Lycka till!


  • Aniiee
    solstol skrev 2014-04-25 09:24:27 följande:
    Kolla in Emelie Ohlssons webbkurser, efter att du skaffat dig en kamera med manuella inställningar. Har fått en del hjälp av dem www.emelieohlsson.se/webbkurser/ Hon är väldigt pedagogisk och det är enkelt att förstå.
    Tack för tipset! Det måste jag kolla in.

    Jag har nu köpt en Sony NEX 6, mes för att den kändes bekvämast i handen (jag har ganska små händer =P). Ska börja användas på Söndag!

    Tack igen för alla tips jag fick av er!
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • tvillingmamman

    Jag köpte min Nikon D3000 för 2000:- begagnat såklart!

    En systemkamera skulle ju rekommenderas,

    Sedan för du lära känna kameran lite och öva mycket :)

  • Fontana

    En kamera är förstås bra att ha när man ska fotografera. Och att man kan hantera den. Men det är ändå inte det viktigaste. Det viktigaste är faktiskt bilden! Kameran - liksom bildbehandlingsprogrammet - är ju bara ett verktyg!

    Det är många av oss mer eller mindre obegåvade som fastnar i teknikträsket: "Hade jag bara en riktigt bra kamera så skulle jag också ta bra bilder". (Jag är fortfarande där: köpte mig nyligen en äkta Fendergitarr - men inte sjutton kan jag spela som Eric Clapton för det!)

    Ta en promenad till närmsta bibliotek och låna lite böcker om fotografi och bildkomposition istället. Det finns också "bilderböcker" med olika mästerfotografers bilder samlade. Biblioteken har kanske ofta lite äldre böcker, som kanske behandlar "analoga" kameror, men principerna för bildkomposition är fortfarande de samma. 

    Du kan ju förstås köpa några böcker om fotografering också, men nu ska du ju först spara ihop till en kamera!

    Sen finns det ju fototidningar och datatidningar med fotosektioner att gotta ner sig i. Finns också på biblioteken!

    Jag tycker dina bilder var rätt bra: rönnbären kunde varit lite mer lysande och stå ut från bilden (kan kanske ordnas i Photoshop), blomman är kanske lite intetsägande, du kunde kanske ha kommit närmre? (med en riktig och dyrare kamera?). Som nämndes ovan: hundens hela tass hade gärna fått komma med. 

    Men framför allt alltså: ta bilder, inte gräva ner sig i teknik och megapixlar!

  • Millan1984

    När du köpt din kamera. lusläs manualen som ska följa med. öva öva på komposition, våga dig på de manuella inställningarna, ändra och ha dig så du lär dig vilka inställningar som passar bäst vid soligt väder/skugga/inomhus. Använd kameran mycket så att du blir vän med kameran.

    Jag hade nikon d40x som nybörjarkamera, sen köpte jag en nikond90 (en lite bättre kamera) och ska snart köpa en fullformatskamera (canon5dmarkii)

Svar på tråden Vill börja fotografera "på allvar". Var ska jag börja?