• Alexi

Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart

Ta bort dagsömnen nu i påsk så hinner han ställa om och sova lite längre på natten. Men alltså, vilka treåringar somnar redan 18-18.30 och sover till kl 06? Ni lägger ju barnet toktidigt. Vår treåring somnar 19.30-20 och vaknar 06-06.30.

Lägg honom senare och ta bort dagsömnen, ni kommer ha ett nytt kvällsliv på väldigt kort tid!

• Alexi
    En blå giraff skrev 2014-04-13 22:31:44 följande:

Min son blir 3 i sommar och han lägger sig ofta vid 18 om han inte sover dagtid. Somnar då bums och sover till 6-7 på morgonen. Så det måste inte vara för tidigt med kl 18. Men i TS fall där nattningen tar så lång tid så är det ett hett tips att börja nattning någon timme senare.
    Jo TS får väl börja med det ena eller andra, ta bort dagsömnen eller senarelägga läggningen. Inte båda på en gång.
  • Alexi
    Habbi skrev 2014-04-16 15:26:23 följande:

Första dagen dagen med 30 min sömn på dagis och att han fick vara uppe till kl 20 tror jag så tog det en timme. Tror dock han var övertrött, låg och gallskrek för hans kuddes ena hörn stack upp. (?!)

Andra dagen (igårkväll) men 30 min sömn på dagis och vaken till kl 19,00 så låg jag och sjöng för honom en stund sedan gick jag ut och han somnade direkt. Behövde inte gå in en gång!!!!! Wow. Han var väldigt trött.. får hoppas det blir lika lätt denna kväll.

Härligt! Ni får ge det lite tid för omställning. Det kan ju också vara så att han behöver en tid för att inse att han faktiskt är trött vid läggdags (eftersom han ju inte verkar ha varit det på länge) och att det då är skönt att sova.
Svar på tråden Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart