• mepetite

Tumör på katten

Hej, jag söker lite svar angående erfarenhet av honkatter som har haft tumör i juvren och som sedan har låtits opererat bort tumörer, samt om de har kommit tillbaka eller inte.
    Det är nämligen så att jag har en liten missa på 12 månader som har fått tumör i två juver. Detta upptäcktes i samband med kastrering då de tog en analys på knölen hon hade. detta är extremt ovanligt för en sådan ung katt men det förekommer. analysen visade att det är tumör och celler de inte kan identifiera.
    Jag har pratat med olika veterinärer och har fått berättat för mig att vid 90% så är tumörerna elakartade vilket leder till spridning trots en operation där de skär bort de två juvren. genom att skära i dem kan leda till att cellerna aktiveras och att det sprids. till det andra är att det finns ingen försäkring. operationen kommer kosta mig över 6000 vilket är okej om jag vet att utgången blir bra (nästa operation om det sprids kommer kosta 15000). det jag söker nu är lite erfarenhet hos er som har haft liknande problem, om det har spridit sig eller inte. Är det  någon ide? Detta är ett fruktansvärt dilemma för mig och jag vill helst inte ta något beslut alls. är chansen liten för att bli fri så är nästa 7000 slängda i sjön, det är den krassa sanningen, trots att jag älskar min katt.

• Svar på tråden Tumör på katten
  • nemo1

Men har du inte försäkrat katten? Självklart ska du operera henne, det kan ju vara godartade tumörer också. Jag vet att många veterinärer tar hela juverraden på den sida det finns tumörer.Jag skulle utan tvekan operera. har katten ätit p-piller?

• Lena

Vår katt fick alla juver bortopererade efter tumörer. Det fanns bara i ett juver. Det gick bra och hon levde fem år till.

• mepetite
    nemo1 skrev 2014-04-13 20:52:49 följande:
    Men har du inte försäkrat katten? Självklart ska du operera henne, det kan ju vara godartade tumörer också. Jag vet att många veterinärer tar hela juverraden på den sida det finns tumörer.Jag skulle utan tvekan operera. har katten ätit p-piller?

nej,jag har inte försäkrat katten och det är ett val som jag får leva med, idiot som jag är. sedan handlar det om vad som är humant. är ett flertal operationer humant eller inte. tumören sitter inte på samma sida utan horisontellt, vilket enligt Agria är ännu värre. Agria talade om att det är 10% eller mindre att det är godartat vilket får mig att tvivla att gå igenom den första överhuvudtaget för att det antagligen är bortkastade pengar. förstå mig rätt. Tack snälla för svar!
  • mepetite
    Lena skrev 2014-04-13 20:56:45 följande:
    Vår katt fick alla juver bortopererade efter tumörer. Det fanns bara i ett juver. Det gick bra och hon levde fem år till.

de kommer bara ta de två juvren som är påverkade. de andra tar de eventuellt vid en andra operation och där är kostnaden över 15000 sa min veterinär =( sedan tänker jag på vad som är "humant" för katten. Jag har tyvärr ingen försäkring....och jag vill tillägga att jag är väldigt arg och besviken på mig själv för detta när jag kan "slösa" 200 kr i månaden på tvlicens. katten är 12 månader bara och veterinären berättade att hon hade defekt livmoder och äggstockar vilket tyder på genetisk defekthet. den jag köpte katten av berättade nu i efterhand att hen gav mamman ppiller när mamman var dräktig pga att hen inte visste katten var dräktig...jag vill skrika rakt ut men...
  • mepetite

katten har fått 2 ppiller när hon löpte för att avbryta det, sedan fick jag tid för kastrering.
  • Medusan

Jag valde att operera min katt som hade juvercancer men den var spridd och det gick inte att få bort allt så hon dog tyvärr inom ett år (vi valde att avliva henne för hennes egen skull när vi märkte att hon började må dåligt av det).

Det verkar tyvärr vara ganska så dålig prognos på den här typen av sjukdom

• mepetite
    Medusan skrev 2014-04-13 22:13:04 följande:
    Jag valde att operera min katt som hade juvercancer men den var spridd och det gick inte att få bort allt så hon dog tyvärr inom ett år (vi valde att avliva henne för hennes egen skull när vi märkte att hon började må dåligt av det). Det verkar tyvärr vara ganska så dålig prognos på den här typen av sjukdom

Tack för svar och jag beklagar verkligen. Det är hemskt tragiskt med denna sjukdom hos honkatter även hanar. Tumören har spridit sig från den ena juvren till den andra horisontellt tyvärr men 10% enligt agria så kan den vara godartat även om statistiken säger annorlunda. Därför frågar jag här för jag vet inte vad jag ska göra då jag inte har försäkring.
  • nemo1

Du ska göra det du skulle gjort om katten var försäkrad hävdar jag.

• mepetite
    nemo1 skrev 2014-04-14 08:11:06 följande:
    Du ska göra det du skulle gjort om katten var försäkrad hävdar jag.

Det är fler faktorer som påverkar såsom kattens framtida chanser till ett dugligt liv. Jag kan skriva här och nu att detta är också den enda operation jag har råd med.
  • AnnaSe

Jag har haft en katt som hade juvertumör. Det första jag reagerar på är hur det kommer sig  att det kostar så mycket. Jag lät min katt bli opererad 3 gånger och betalde som mest ca 2 000 kr och det på ett djursjuhus hade ingen försäkring heller. När det gäller juvertumör så finns det olika sorter, godartad, elakartad som sprider sig och det blir nya på olika ställen eller som min katt hade elakartad men den sprider sig inte utan kommer det nya på andra ställen så är det inte på grund av den första. Min katt hade som din första gången en vid fram juvern på vänster sida och en vid juvern på magen på höger sida. Jag lät hon bli opererad 3 gånger, första gången kom tumören tillbaka efter 2 år, andra gången efter ca 1,5 år, tredje gången kom den tillbaka efter 5 månader. Då märkte jag även att min katt tyckte att det var jobbigt att bli opererad hon var då 13 år, hon levde med den sist komna tumören tills hon var 17 år. Hur länge det tar innan det går så långt att tumören växt så pass stor att den spricker beror helt på hur fort tumören växer. Kan ta några månader till några år. Min katt levde som vanligt hela tiden.

Blev en lång inlägg men ville berätta hur jag gjorde. Du måste själv bestämma hur du vill göra men jag skulle iallafall kolla med andra veterinärer ang priset.

• Madmoiselle

Nu är det ju så att katten inte vet om den är försäkrad eller ej och skiter fullständigt i om operationen betalas av ägaren eller försäkringsbolaget!

Till TS: Jag är så ledsen för din och din katts skull! Jag lider med er!

Jag har opererat en kanin med tumör (inte samma sak jag vet, vi trodde dessutom att tumören var godartad) den var elakartad så det fanns inget att göra då cancern spred sig. Men jag fick några extra månader med min älskling. Så jag tyckte det var värt det. Men hade jag trott att tumören var elakartad hade jag kanske agerat annorlunda.

Jag kan inte säga till dig vad du ska göra eller inte, men jag skulle respektera vad du än valde. Jag tycker att du ska prata med någon nära anhörig till dig som känner dig och katten bättre än vad vi gör och kanske känner till situationen bättre. Det hjälper ofta att prata om det då man ska fatta ett beslut.
  • Piggelito

Vi fick reda på att våran kise hade en elakartad juvertumör för snart en månad sen. Den hade tydligen spridit sig så det rekommenderade att låta henne somna in. Så fruktansvärt att ta det beslutet, men man måste ju tänka på kattens bästa

• mepetite
    Madmoiselle skrev 2014-04-14 17:06:51 följande:
    Nu är det ju så att katten inte vet om den är försäkrad eller ej och skiter fullständigt i om operationen betalas av ägaren eller försäkringsbolaget! Till TS: Jag är så ledsen för din och din katts skull! Jag lider med er! Jag har opererat en kanin med tumör (inte samma sak jag vet, vi trodde dessutom att tumören var godartad) den var elakartad så det fanns inget att göra då cancern spred sig. Men jag fick några extra månader med min älskling. Så jag tyckte det var värt det. Men hade jag trott att tumören var elakartad hade jag kanske agerat annorlunda. Jag kan inte säga till dig vad du ska göra eller inte, men jag skulle respektera vad du än valde. Jag tycker att du ska prata med någon nära anhörig till dig som känner dig och katten bättre än vad vi gör och kanske känner till situationen bättre. Det hjälper ofta att prata om det då man ska fatta ett beslut.

Ush, ja det är fruktansvärt. Jag har ringt till olika veterinärer och pratat ang.priset och samtliga frågade mig var jag hade fått 2000 kr som ovan skrev ifrån. Evidensia till och med sa att då måste det vara oauktoriserade som utfört för det priset. Varje juver kostar 1200 att ta bort. Men jag har bestämt mig för operationen. Det jag är intresserad av är erfarenhet efter åt..sprider det sig så får jag ta ett beslut om avlivning, tyvärr. Tack till er som skrivit ♡
  • Medusan
    mepetite skrev 2014-04-14 18:48:23 följande:

Ush, ja det är fruktansvärt. Jag har ringt till olika veterinärer och pratat ang.priset och samtliga frågade mig var jag hade fått 2000 kr som ovan skrev ifrån. Evidensia till och med sa att då måste det vara oauktoriserade som utfört för det priset. Varje juver kostar 1200 att ta bort. Men jag har bestämt mig för operationen. Det jag är intresserad av är erfarenhet efter åt..sprider det sig så får jag ta ett beslut om avlivning, tyvärr. Tack till er som skrivit ♡
    {#emotions_dlg.flower}
  • mepetite

Hej, Jag tänkte jämt göra en liten uppdatering om min katt. Jag var in den 23 och skulle göra operationen. När veterinären skulle känna efter tumören så hittade hon den inte. Hon fick kalla på ytterligare en veterinär som rakade katten och de konstaterade att något måste ha blivit fel och att det måste ha varit en hormonell utbuknad som försvann efter kastreringen. Jag bblev så otroligt lycklig dock bokade vi en ny kontroll för att kolla att kulan inte har kommit tillbaka. Några dagar senare ringde agria och frågade om jag ville ha försäkring på katten, vilket jag givetvis tog 70 kr i månaden. Tack till alla er som svarade :)

• Madmoiselle
    mepetite skrev 2014-05-02 21:48:24 följande:
    Hej, Jag tänkte jämt göra en liten uppdatering om min katt. Jag var in den 23 och skulle göra operationen. När veterinären skulle känna efter tumören så hittade hon den inte. Hon fick kalla på ytterligare en veterinär som rakade katten och de konstaterade att något måste ha blivit fel och att det måste ha varit en hormonell utbuknad som försvann efter kastreringen. Jag bblev så otroligt lycklig dock bokade vi en ny kontroll för att kolla att kulan inte har kommit tillbaka. Några dagar senare ringde agria och frågade om jag ville ha försäkring på katten, vilket jag givetvis tog 70 kr i månaden. Tack till alla er som svarade :)

Vad skönt!
Svar på tråden Tumör på katten