Tack för era svar allihop, och till alla som tänker på mig!
Idag kom kallelsen, den 27 maj ska jag dit. Det står att jag först får träffa en läkare, som i sin tur bestämmer om jag får göra mammografi eller ultraljud. Hoppas verkligen läkaren tar det på allvar.
challis777 skrev 2014-05-12 04:50:09 följande:
Min knöl kändes som du beskriver. Avlång stenhård. Satt nästan under bröstet mot bröstbenet. Det visade sig att jag hade två tumörer i bröstet. Att inte ha någon spridning till lymfan är ingen garanti. Det kan även spridas via blodet. Tyvärr. Se till att ligga på dem så du får komma nu. Är med i en grupp för kvinnor med bc. Vi är väldigt många under 40 år. Min läkare berättade att den yngsta han behandlar nu är bara 19 år. Min knöl kändes inte bucklig utan slät. En del har ont, jag hade inte det. Fick ta bort hela bröstet. 35 år. Trippelnegativa tumörer. Sämst chans till överlevnad. Ska på återbesök i morgon hos onkologen. Därför jag är vaken. 1 år och 4 mån sen operationen. Fick reda på igår att tjejen jag träffade under strålningstiden som var i min ålder hade dött... 39 år med två småbarn. Kolla en gång för mycket. Varje månad. Jag har ingen bc i släkten. Ingen är säker. Hoppas på det bästa för dig ta och för er andra som drabbats.
Jag är verkligen ledsen för din skull och ska tänka på dig! Hoppas besöket har gått bra idag <3
Nu får jag bara hoppas att min knöl är ett utstickande revben, och inte av samma sort som den du hade :/
Anonym (kollauppdet) skrev 2014-05-13 00:13:13 följande:
Jag har samma "knöl" på mitt revben, på vänstra bröstet. Gick till VC där läkaren kände och sa att det inte var någonting. Fick dock göra röntgen samma dag som inte visade något. Men då tyckte röntgenläkaren att man skulle även göra UL på det och det visade ingenting heller. När jag fick tid för ultraljud så trodde jag att dom hade hittat något på röntgen och ville kolla det närmare. Fy fan så mycket jag grät, sonen hade tid hos läkaren samma dag på VC så då kollade hon även upp min journal och gud vilken lättnad det var när hon sa att man inte såg något på röntgen. Då var jag lite lugnare inför ultraljudet, som inte visade något heller ju. Men jag är glad att jag kollade upp det.
Läkarna sa till mig att det bara är lite "extra massa" eller buckligare revben eller något. Kroppen är inte symmetrisk alls! Lycka till!
Och ni andra som har drabbats av bröstcancer önskar jag också lycka till och att ni snart blir friska utan återfall!
Skönt att höra att det faktiskt inte behöver vara något. Men det är ju ovissheten som är jobbig. Nu vill jag bara komma dit och få veta att allt är bra. Förstår din otroliga lättnad när du fick beskedet!