• IiIlenora

    Tretåig mås

    Jag har tänkt på det förr men det har alltid på något vis hamnat i glömska. Jag minns också ett tillfälle då det var någon som frågade mig vad för typ av fågel han såg och jag ville svara mås och tänkte på fiskmås. Samtidigt tänkte jag att måsarna är så mycket större för vi har gott om dem här och blev osäker. För en stund sedan satt jag och såg ut genom köksfönstret och tittade på hur dem dök ner i havet och fångade upp fisk. Då tänkte jag på hur dem bär sig åt för att få fisken att fastna i munnen och munnen måste ju vara öppen redan före dem kommer i vattnet. Jag kollade upp dem på internet och fann att dom är utrotningshotade i Sverige och att dom där är begränsade som häckfåglar till Nidingen. Jag blev riktigt fascinerad av det där. Att jag inte har kollat upp det tidigare och när jag söker bilder på dom så hittar jag bilder från ett hus som ligger 100 meter från mitt hem. Jag brukar sitta där och tänka och be. Dem bygger sina bon på husväggarna. Arten kallas för tretåig mås och jag undrar då om det finns någon som vet hur meckanismen fungerar då dom fångar upp fisken. Har dem något i gapet som låser svalgen för att vatten inte skall komma in eller hur fungerar det där? Finns det något annat kul att veta om dessa små skönheter???

  • Svar på tråden Tretåig mås
Svar på tråden Tretåig mås