• Forumvärd

Har du bytt till sommardäck?

Nu är det dags att byta till sommarsulorna på bilen.
    I morgon är det sista dagen du får köra med vinterdäck så hur ligger det till?
    Har du/ni bytt däck eller inte

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du bytt till sommardäck?
  • zZzZz

Impalan står på sommardäck året om, V70n har fortfarande vinterdäck, inte orkat byta bara :)

• Anonym (Värmlänning)
    Wilowa skrev 2014-04-14 23:03:30 följande:

Jag bor i södra Värmland och har inte bytt än, jag litar inte på att vintern släppt sitt grepp om oss än och kommer det snö vill jag ha vinterdäck på...konstig lag att man inte får ha dubbdäck efter imorgon då jag trots allt bor relativt långt söderut.

Jag bor i Karlstad och vinten har ju släppt sitt grepp sen flera veckor tillbaka. Visst kan det hända att der kommer snö nån mer gång (det kan ju komma i juni) men vinterväglag tror jag är extremt osannolikt.
  • mona83
    Wilowa skrev 2014-04-14 23:03:30 följande:
    Jag bor i södra Värmland och har inte bytt än, jag litar inte på att vintern släppt sitt grepp om oss än och kommer det snö vill jag ha vinterdäck på...konstig lag att man inte får ha dubbdäck efter imorgon då jag trots allt bor relativt långt söderut.
    Dom flesta som äger en bil och har körkort vet att lagen säger att det ska vara vinterdäck på bilen vid vinterväglag även efter 15 april.
    L.O.V.E
  • kixan

Nä, det är fortfarande minusgraders på nätterna här.

A -03, F -05, V -10
  • LaFontaine

Yes, jag lämnade in bilen till verkstan i förra veckan för däckbyte. Till nästa år ska jag förvara däcken där också, för det är ett himla meck att ringa hit pappa varje gång däcken ska flyttas från förrådet till bilen och tillbaka.

• Wilowa
    Anonym (Värmlänning) skrev 2014-04-15 08:20:58 följande:
    Jag bor i Karlstad och vinten har ju släppt sitt grepp sen flera veckor tillbaka. Visst kan det hända att der kommer snö nån mer gång (det kan ju komma i juni) men vinterväglag tror jag är extremt osannolikt.
    Vinterväglag blir det om det fryser på vägbanan eller om det kommer snö som lägger sig på marken. Det är fortfarande minusgrader på nätterna och med tanke på uttrycket aprilväder så kan det mycket väl komma ganska mycket snö nu även om den smälter bort. Jag är beroende av bil för att ta mig till jobbet och jag börjar ibland tidigt på morgonen.
  • Wilowa
    mona83 skrev 2014-04-15 08:42:09 följande:
    Dom flesta som äger en bil och har körkort vet att lagen säger att det ska vara vinterdäck på bilen vid vinterväglag även efter 15 april.
    Jo jag vet, men det var just det...varför sätta ett datum när det finns risk för halka här fortfarande trots att jag bor relativt långt söder ut. jag tror att många kommer få problem om det skulle komma 1 dm snö i natt...vilket är mycket möjligt.
  • mona83
    Wilowa skrev 2014-04-15 21:42:49 följande:
    Jo jag vet, men det var just det...varför sätta ett datum när det finns risk för halka här fortfarande trots att jag bor relativt långt söder ut. jag tror att många kommer få problem om det skulle komma 1 dm snö i natt...vilket är mycket möjligt.
    Någon gång på våren måste man ju sätta att däcken ska bytas.
    L.O.V.E
  • Wilowa
    mona83 skrev 2014-04-15 22:36:55 följande:
    Någon gång på våren måste man ju sätta att däcken ska bytas.
    Jo, men jag tycker det är tidigt. Skulle det komma snö nu så skulle det ställa till med väldiga trafikproblem...kanske med allvarliga skador.
  • mona83
    Wilowa skrev 2014-04-15 22:59:06 följande:
    Jo, men jag tycker det är tidigt. Skulle det komma snö nu så skulle det ställa till med väldiga trafikproblem...kanske med allvarliga skador.

Man vill ju att folk ska köra så lite med dubb som möjligt eftersom det river upp hälsofarliga ämnen från asfalten. Dubbfritt får du ju köra med ännu.

Så det är väl en av orsakerna till att man ska byta däck, sen blir ju vinterdäck dåliga när det blir över ett visst plus eftersom blandningen i däcken är gjorda för minusgrader.

Tror ju risken för snö är väldigt liten framöver eftersom jag såg temperaturer på uppåt 16 grader nu framöver.

Hade jag haft bil så hade sommardäcken åkt på nu iaf och kom det mot förmodan snö så är det anpassa farten som gäller.
    L.O.V.E
  • Som snö
    Wilowa skrev 2014-04-15 22:59:06 följande:
    Bor i södra Värmland. 4 mil till jobbet. Bytte till sommardäck för en månad sen. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det nån vecka tidigare...
  • Wilowa
    Som snö skrev 2014-04-15 23:43:57 följande:
    Bor i södra Värmland. 4 mil till jobbet. Bytte till sommardäck för en månad sen. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det nån vecka tidigare...
    Ja under rådande omständigheter ja, men vad gör du om det kommer en decimeter snö i natt? Det var en plusgrad när jag åkte till jobbet i morse och i förrgår fick jag skrapa rutorna.
    mona83 skrev 2014-04-15 23:34:21 följande:

Man vill ju att folk ska köra så lite med dubb som möjligt eftersom det river upp hälsofarliga ämnen från asfalten. Dubbfritt får du ju köra med ännu.
    Så det är väl en av orsakerna till att man ska byta däck, sen blir ju vinterdäck dåliga när det blir över ett visst plus eftersom blandningen i däcken är gjorda för minusgrader.
    Tror ju risken för snö är väldigt liten framöver eftersom jag såg temperaturer på uppåt 16 grader nu framöver.
    Hade jag haft bil så hade sommardäcken åkt på nu iaf och kom det mot förmodan snö så är det anpassa farten som gäller.
    Jo jag vet den biten med, men att köra med sommardäck i snö och halka är ju heller inte bra. Det kan orsaka riktigt allvarliga olyckor. Det är som sagt fortfarande kallt på nätterna. Fast visst här går det kanske att ta av dem nu, men poängen är att även här är det lite tveksamt och vi bor ände relativt långt söderut.

• Som snö
    Wilowa skrev 2014-04-16 18:37:05 följande:
    Ja under rådande omständigheter ja, men vad gör du om det kommer en decimeter snö i natt? Det var en plusgrad när jag åkte till jobbet i morse och i förrgår fick jag skrapa rutorna.
    mona83 skrev 2014-04-15 23:34:21 följande:

Jo jag vet den biten med, men att köra med sommardäck i snö och halka är ju heller inte bra. Det kan orsaka riktigt allvarliga olyckor. Det är som sagt fortfarande kallt på nätterna. Fast visst här går det kanske att ta av dem nu, men poängen är att även här är det lite tveksamt och vi bor ände relativt långt söderut.

Jag skrapade i morse. Men inte var det halkigt inte.

Vad jag gör? Kör försiktigt såklart.

Vad jag gör i morgon eftermiddag när jag ska köra drygt 30 mil om det kommit två dm snö? Kör försiktigt. Såklart.
  • mona83
    Wilowa skrev 2014-04-16 18:37:05 följande:

Men vinterdäck blir mjuka och sladdriga i värmen och kan orsaka en olycka dom med ;)
    L.O.V.E
  • Wilowa
    mona83 skrev 2014-04-16 19:57:38 följande:
    Men vinterdäck blir mjuka och sladdriga i värmen och kan orsaka en olycka dom med ;)
    Poängen är att 15 april är det ofta risk för vinterväglag i större delen av landet, i år är våren ovanligt tidig. Känns löjligt med en lag med så mycket undantag kring.
  • Martina88

Åker kollektivt till det börjar bli fint väder sen börjar jag använda bilen. Nu har den varit avställd ett par månader och så tänkte jag, shit, jag behöver ju nya sommardäck. O dyrt är det ju med däck. Är det någon som har erfarenheter av att köpa däck online? Exempelvis på denna sida, http://www.tirendo.se Är främst nyfiken på hur det funkar och om det är värt det snarare än att åka in till däckhuset eller något. Monteringen kan jag få någon av mina killkompisar att göra.

Svar på tråden Har du bytt till sommardäck?