• JuliaBerglund

Jag glömde byta blöja!

Arbetar regelbundet som timvikarie på ett äldreboende och jobbade kvällen igår. Går i förväg till en vårdtagare som man brukar gå två till, kände mig såpass van att jag började byta hans kläder till pyjamas. När jag fått han att sitta på sängkanten kom personen jag jobbade med in och medansvar vi prata frågade hon om jag bytt blöja, svarade ja i bara farten och tänkte inte mer på det. När jag bytt om och skulle hänga in nycklarna på kontoret kommer hon till mig och gapar på mig att hon varit hos ...... Och jag ska inte stå och säga att jag bytt blöja då den var alldeles full och även lite bajsig, detta är vanvård och det gör henne förbannad. Jag vart alldeles paff och självklart finns ingen ursäkt, det var mycket slarvigt av mig men det som jag tar mest illa vid mig av var att hon skällde ut mig inför två andra ur personalen, hon kunde tagit mig åt sidan och pratat. Grät hela cykelturen hem och mått dåligt idag när jag tänker på det - Kan sådant få följder? Är jätterädd att bli av med detta jobb!

• Svar på tråden Jag glömde byta blöja!
  • Långbenopluto

Prata med din chef, förklara för henne samt be henne prata med din arbetskamrat, så ska hon inte göra mot dig!

• Litet My
    Korpen skrev 2014-04-14 21:01:05 följande:
    Prata med din chef, förklara för henne samt be henne prata med din arbetskamrat, så ska hon inte göra mot dig!
    Instämmer.
  • Nicaloll

Det är sånt som händer! Låt din kollegas ord rinna av dig. Tycker du kan ta upp alltsammans med din chef och säga att du mått dåligt över incidenten och din kollegas beteende. Vet inte men jag får för mig att du kanske är rätt ung och att kollegan är äldre? Om du vågar så tycker jag även att du kan ta upp det med kollegan och säga som det är att du råkade missa att byta blöjan och att hon i framtiden gärna få sånt med dig i avskildhet. Tyvärr får vi som arbetar inom vård och omsorg utstå en hel del och mitt bästa tips är att försöka att inte ta det personligt om någon skriker och gormar utan försöka hitta styrka i att du vet att du i grund och botten gör ett bra jobb. Din kollega är inte felfri hon heller, kom ihåg det! Om det är så att det ofta blir fel där du arbetar på grund av t.ex. tidsbrist eller bristfälliga rutiner så kan man alltid skriva en avvikelse. De är till för att uppmärksamma brister i verksamheten, inte för att peka ut någon särskild person.

• Pissenisse

Visst kunde hon tagit dig åt sidan men hon reagerade nog bara instinktivt. Din miss är ju bra mycket större än hennes. Du glömde ju faktiskt inte bara att byta vilket är en stor miss, du svarade "ja" utan att själv reagera.. Du kanske behövde ett uppvaknande för att kunna bli bättre i framtiden.
    Ta du upp detta med din chef och förklara att det inte kommer att hända igen så blir det nog bra.

• Nicaloll
    Nicaloll skrev 2014-04-14 21:54:07 följande:
     Om du vågar så tycker jag även att du kan ta upp det med kollegan och säga som det är att du råkade missa att byta blöjan och att hon i framtiden gärna få sånt med dig i avskildhet. 
    *får ta upp sånt med dig i avskildhet. 
  • Uppenbar

Jag jobbar inom vården! Jag hade nog även reagerat som din kollega tyvär. Fast jag hade absolut tagit dej mot sidan och berättat! Alla kan väl glömma nångång. Fast när man gör nattrutinerna så ska man ju alltid kolla "inkontinensskyddet" Det är ju därför vi är där. För mej är det viktigt att allt alltid kolla "skyddet" och alltid försöka hålla den goda vården. Om hon inte upptäckt att "skyddet" var blött osv så hade ju personen kanske fått exem eller t.om. UVI! Det är väldigt onödigt.

Men nu har ju detta hänt, och prata med din chef nästa gång du jobbar! Som sagt, alla gör ju fel. Och det är bra att du vet om det själv. Det kan ju bli en anmälan i Lex Sara! Men jag tror att då ska det mycket mer till, att personen själv blev lidande och fått några komplikationer. Men du kanske får en varning eller en tillsägelse att du ska vara mer nogrann.

Lycka till! Och förlåt för hårda ord! Men jag är extremt pedantisk i vården.

• ztyle

Brukaren kan ju kissa o bajsa så fort man bytt till ny blöja.
    En blöja kan inte alltid hållas torr.
    Då får vi ju ha bevakning 24:7 på brukarna.

• Pissenisse
    ztyle skrev 2014-04-14 23:13:22 följande:
    Hur ändrar det faktum att blöjan inte byttes? Med en sådan attityd "glömmer" man nog ofta att byta..
  • Uppenbar
    ztyle skrev 2014-04-14 23:13:22 följande:
    Ja. Men nu skrev TS att hon hade glömt bort att byta och det kan ge "sår" och mycket annat! Och skulle det vara så att det händer efter att man nu bytt skydd så hoppas jag att den blir bytt inom kort! Det går inte alltid att hålla torrt. Men hur vill du själv ha det om du hamnar i den situationen? Och vi är ju där för att arbeta och att ge god omsorg. Det är ingen människa som vill sitta i en vått "inkontinensskydd" och kan personen inte tala om själv att det behövs bytas så hoppas jag att personalen har bra koll!

Och att säga "Blöja" tycker jag är nedvärderande! Det heter numera Inkontinensskydd! Är det något jag hatar är när någon säger "Byta blöja" Det heter så för små barn! Men för vuxna kan vi använda lite finare ordval tycker jag!
  • Fundersam02

Det var ett misstag och det var fel, men det kommer säkert inte hända igen. Din kollega verkar ha varit onödigt hård när hon pratade med dig, men en del är ju lite okänsliga av sig. Jag förstår att du blev ledsen, men försök att lägga det bakom dig och fortsätt göra ett bra jobb framöver.

Svar på tråden Jag glömde byta blöja!