• JuliaBerglund

Jag glömde byta blöja!

Arbetar regelbundet som timvikarie på ett äldreboende och jobbade kvällen igår. Går i förväg till en vårdtagare som man brukar gå två till, kände mig såpass van att jag började byta hans kläder till pyjamas. När jag fått han att sitta på sängkanten kom personen jag jobbade med in och medansvar vi prata frågade hon om jag bytt blöja, svarade ja i bara farten och tänkte inte mer på det. När jag bytt om och skulle hänga in nycklarna på kontoret kommer hon till mig och gapar på mig att hon varit hos ...... Och jag ska inte stå och säga att jag bytt blöja då den var alldeles full och även lite bajsig, detta är vanvård och det gör henne förbannad. Jag vart alldeles paff och självklart finns ingen ursäkt, det var mycket slarvigt av mig men det som jag tar mest illa vid mig av var att hon skällde ut mig inför två andra ur personalen, hon kunde tagit mig åt sidan och pratat. Grät hela cykelturen hem och mått dåligt idag när jag tänker på det - Kan sådant få följder? Är jätterädd att bli av med detta jobb!

• Svar på tråden Jag glömde byta blöja!
  • hammarhajen
    Pissenisse skrev 2014-04-14 21:54:28 följande:
    Visst kunde hon tagit dig åt sidan men hon reagerade nog bara instinktivt. Din miss är ju bra mycket större än hennes. Du glömde ju faktiskt inte bara att byta vilket är en stor miss, du svarade "ja" utan att själv reagera.. Du kanske behövde ett uppvaknande för att kunna bli bättre i framtiden.
    Ta du upp detta med din chef och förklara att det inte kommer att hända igen så blir det nog bra.
    Ett fel gör inte ett annat fel rätt. Det är klart att det är ett dumt misstag att glömma blöjan, men misstag ger inte kollegor rätt att bete sig hur som helst. 

Som medmänniska och kollega utgår man väl ändå från att det rör sig om misstag snarare än medveten vanvård?! Åtminstone första och andra gången, upprepade misstag är en annan femma men också sådana sköts på ett mer professionellt sätt än genom regelrätt utskällning inför andra.

Till TS: misstag händer. ALLA tabbar sig ibland, så inte ska du behöva må så dåligt! Om du vill och chefen känns schysst kan du alltid prata lite med henne/honom. Skuldbelägg inte kollegan, berätta mer om din miss och säg att du mår dåligt över den. Du kan ju alltid fråga om det finns någon rutin för vad man gör om man kommer på ett misstag när man redan lämnat brukaren - ska man gå tillbaka, ringa någon osv. Och klappa om farbrorn lite extra nästa gång
  • JuliaBerglund

Tack så mycket för era svar! Jag är en känslig person och tar illa vid mig av sådana saker men bara att försöka skaka det av mig och gå vidare. Enhetschefen är nästan aldrig på plats, så svårt att åka dit och kunna prata med henne. Hoppas dock att det inte blir några följder av det här, men det som känns lite jobbigt är att det säkert pratas om mig och min "miss"

• Emma 89

Jag skulle nog reagerat likadant som din kollega. Tycker ärligt det var bra att hon reagerade så pass starkt, så nu har du förhoppningsvis lärt dig något.

Jag jobbar heltid på ett boende och skulle aldrig kunna göra en sån miss. Det är det absolut mest grundläggande att komma ihåg. Förstår inte ens hur det kan vara möjligt.

Det är väl inte verksamhetschefen du ska prata med utan omvårdnadsansvarig ssk.

• Påven Johanna

Hur kommer det sig att du svarade ja "av bara farten"? Det var ju en direkt lögn. Otroligt konstigt gjort.

• Lajkie

Otroligt dåligt att inte byta blöja och dessutom ljuga om det. Men hon borde verkligen inte ha skällt ut dig inför andra.

• Galliformes
    Emma 89 skrev 2014-04-15 07:50:47 följande:
    Jag skulle nog reagerat likadant som din kollega. Tycker ärligt det var bra att hon reagerade så pass starkt, så nu har du förhoppningsvis lärt dig något.

Jag jobbar heltid på ett boende och skulle aldrig kunna göra en sån miss. Det är det absolut mest grundläggande att komma ihåg. Förstår inte ens hur det kan vara möjligt.

Det är väl inte verksamhetschefen du ska prata med utan omvårdnadsansvarig ssk.
    Det är klart att man reagerar.Men varför skälla på en kollega ? Tycker det hör till normalt hyfs att prata i normal samtalston och inte bli otrevlig mot sina kolleger.Vad blir bättre för att man skäller ?
  • sharatec

Jag vill inte strö salt i såren, men ska man inte skriva en avvikelserapport om sådant här?

• Tonårsmamman1
    Galliformes skrev 2014-04-15 15:16:02 följande:
    Det är klart att man reagerar.Men varför skälla på en kollega ? Tycker det hör till normalt hyfs att prata i normal samtalston och inte bli otrevlig mot sina kolleger.Vad blir bättre för att man skäller ?
    Jag tror det är en typ av härskarteknik, att förminska någon genom att offentligt ge en utskällning.  
  • Plopps80

Men du måste ju sköta ditt arbete. Ditt arbete är att se till att de gamla har torra blöjor inför matten. Arbetar som undersköterska bl.a. inom äldreomsorgen och hade någon sagt att hon bytt blöja och jag sedan upptäckt bajs och att den är tung av urin hade jag också blivit asförbannad. Är du rädd om jobbet bör du sköta det bättre!

• UniqueSnowflake

Jaha TS. Du glömde byta blöja och så blev det bakläxa för dig!

Hoppas för sjutton att du aldrig glömmer igen.

Dessutom har jag stora problem med ordet "Brukare". DE ÄR MÄNNISKOR!!

DE HAR OCKSÅ HAFT EN UNGDOM, ETT FAMILJELIV osv.

Förminska dem inte.

Svar på tråden Jag glömde byta blöja!