Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Folkesson

Mattestimulans för begåvad 8-åring

Har en 8-åring som är ganska duktig i skolan. Det känns som om skolan inte fullt ut fixar att stimulera honom tillräckligt i matten. Det har varit en del testanden av olika lösningar och det går nog åt rätt håll, men jag tror inte att de fullt ut klarar att ge honom utmaningar vad gäller detta. (Bristande resurser - lågpresterande prioriteras? Ovana?)

Har ni några konkreta tips på vad vi kan syssla med hemma som antingen anknyter till matte (men som kanske inte direkt upplevs som matte) eller konkret är ganska närliggande matten i skolan - men på lite mer utmanande nivå.

• Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring
  • Phalaenopsis
    astegmatism skrev 2014-06-17 20:36:59 följande:
    Konstigt att inte skolan klarar av att ge hjälp och stimulans åt en 8åring som är välmöblerad innanför pannbenen, när skolan egentligen hatar svagare elever ( jag var en av dem) de som var duktiga, klarar ju sig själva
    Det är det som är problemet. De duktiga behöver också specialanpassning. Det är visserligen ett mycket lättare jobb, men det är ännu enklare att lämna dem åt sitt öde.
  • Stjärnfall76

Vi har egna sskolböcker hemma till alla barnen. Har sedan länge gett upp skolan där.

SOm lärare tar man sig ju först an de som riskerar att inte nå målen. Och massa tid läggs på bus. Så ag förstår att det inte hinns att puscha fram de som redan är långt framme....

Men som sagt, vi har egna böcker hemma, äldsta går i femman. FOrtsätter med det så länge de ändå inte har några läxor.

• Feline
    Stjärnfall76 skrev 2014-06-26 09:22:18 följande:

...
    Men som sagt, vi har egna böcker hemma, äldsta går i femman.
    ...

Intressant. Har du lust att berätta vilka böcker ni använder?
    Dottern ligger alldeles för långt före sina jämnåriga klasskamrater för tillfället och vi funderar just i sådana banor tills i höst när hon börjar 3:an.
    Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Stjärnfall76
    Feline skrev 2014-06-26 18:32:20 följande:
    Intressant. Har du lust att berätta vilka böcker ni använder?
    Dottern ligger alldeles för långt före sina jämnåriga klasskamrater för tillfället och vi funderar just i sådana banor tills i höst när hon börjar 3:an.
    Jag går in på gleerups.se och nok.se och inhnadlar riktiga skolböcker. man brukar kunna se lite smakprov på dem och beställer sedan tex på adlibris.se.

FÖr matematiken kan jag rekommendera Prima från gleerups. Fantastiska matteböcker där varje tal verkar vara genomtänkt, för att ge barnen förståelse för matematik. Den finns från fk till åk 9. VÄlkommet för sonen som har den värdelösa Matteborgen i sin klass.
  • Feline

Tack så mycket, skall kolla upp dem.

Nu i 2:an har vi testat med 'Min matematik' (från Finland men skrivna på svenska) som är bra på många sätt, fast tydligen lite tråkiga. Hon vill hellre ha mer klurigheter än vad jag hittat.

• Folkesson

Kul att ni fortsätter att skriva!

Jag har tidigare köpt Safari/Borgen. Mest för att det var det jag hittade. Under perioder har det varit populärt men den senaste tiden tror jag att de har glömt bort de böckerna och istället gjort annat.

Hur mycket sämre är de böckerna jämfört med de ni har valt? På vilket sätt?

Tar era barn själva fram de böckerna spontant så fort de kommer hem och kastar sig över uppgifterna? Uppmuntrar ni dem på något sätt?

I sommar kommer jag att ha läskrav med belöning för barnen. Antar att de har igen detta även på matten. 8-åringen behöver ju antagligen hantera lite mer avancerade lästal i framtiden. Är ju synd om läsningen hindrar honom från att få vettiga utmaningar matematiskt.

• dvitamin

kan tipsa om en riktigt bra bok med olika teman vardagsmatematik och mer som vi läser i nya lärarutbildningen 
     Lust för matte: matematikutveckling i praktiken. av Björkman, Karin & Reistad, Helena
    Stockholm: Lärarförbundets förlag (2010)

• Stjärnfall76
    Folkesson skrev 2014-06-27 14:21:44 följande:

Kul att ni fortsätter att skriva!

Jag har tidigare köpt Safari/Borgen. Mest för att det var det jag hittade. Under perioder har det varit populärt men den senaste tiden tror jag att de har glömt bort de böckerna och istället gjort annat.

Hur mycket sämre är de böckerna jämfört med de ni har valt? På vilket sätt?

Tar era barn själva fram de böckerna spontant så fort de kommer hem och kastar sig över uppgifterna? Uppmuntrar ni dem på något sätt?

I sommar kommer jag att ha läskrav med belöning för barnen. Antar att de har igen detta även på matten. 8-åringen behöver ju antagligen hantera lite mer avancerade lästal i framtiden. Är ju synd om läsningen hindrar honom från att få vettiga utmaningar matematiskt.

Jag har bara hört negativt om safari/borgen, De böckerna verkar simpla och tror inte de uppfyller e nya målen.... Min son har borgen i skola och den är för lätt för honom. Hemma har vi Prima och de är kluriga, med spännande infallsvinklar i matematiken där talen är utvalda för att visa något speciellt samband eller där man får tänka ut varför det blir på ett visst sätt. Själv fick jag tex tänka till rejält för att förklara varför man lägger *0,25 när man ska ta fram momsen.... men bara *0,2 när man ska ta bort den igen
    Mycket av det jag själv bara lärt mig får sin förklaring i Prima. VIket jag antar gör att barnen förstår varför man gör på ett visst sätt.

KOllar Primaböckerna, de är supr
  • Stjärnfall76

Vi har att vi gör någon läxa varje dag och innan man spelar tvspel. Detta fungerar jättebra och har blivit en vana för 11åringen. De yngre får man säga till.

• Feline

Dottern gör lite när hon känner för det, för skoj skull bara. Vissa veckor ingenting och vissa veckor mycket mer än 'full fart'.

Till hösten tänkte vi försöka få till lite mer regelbundenhet i det hela på något sätt. Får se hur. Jag vill ju även fortsatt att hon skall göra det för att hon tycker det är roligt.

Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring