Folkesson skrev 2014-06-27 14:21:44 följande:
Kul att ni fortsätter att skriva!
Jag har tidigare köpt Safari/Borgen. Mest för att det var det jag hittade. Under perioder har det varit populärt men den senaste tiden tror jag att de har glömt bort de böckerna och istället gjort annat.
Hur mycket sämre är de böckerna jämfört med de ni har valt? På vilket sätt?
Tar era barn själva fram de böckerna spontant så fort de kommer hem och kastar sig över uppgifterna? Uppmuntrar ni dem på något sätt?
I sommar kommer jag att ha läskrav med belöning för barnen. Antar att de har igen detta även på matten. 8-åringen behöver ju antagligen hantera lite mer avancerade lästal i framtiden. Är ju synd om läsningen hindrar honom från att få vettiga utmaningar matematiskt.
Jag har bara hört negativt om safari/borgen, De böckerna verkar simpla och tror inte de uppfyller e nya målen.... Min son har borgen i skola och den är för lätt för honom. Hemma har vi Prima och de är kluriga, med spännande infallsvinklar i matematiken där talen är utvalda för att visa något speciellt samband eller där man får tänka ut varför det blir på ett visst sätt. Själv fick jag tex tänka till rejält för att förklara varför man lägger *0,25 när man ska ta fram momsen.... men bara *0,2 när man ska ta bort den igen
Mycket av det jag själv bara lärt mig får sin förklaring i Prima. VIket jag antar gör att barnen förstår varför man gör på ett visst sätt.
KOllar Primaböckerna, de är supr