• Folkesson

Mattestimulans för begåvad 8-åring

Har en 8-åring som är ganska duktig i skolan. Det känns som om skolan inte fullt ut fixar att stimulera honom tillräckligt i matten. Det har varit en del testanden av olika lösningar och det går nog åt rätt håll, men jag tror inte att de fullt ut klarar att ge honom utmaningar vad gäller detta. (Bristande resurser - lågpresterande prioriteras? Ovana?)

Har ni några konkreta tips på vad vi kan syssla med hemma som antingen anknyter till matte (men som kanske inte direkt upplevs som matte) eller konkret är ganska närliggande matten i skolan - men på lite mer utmanande nivå.

• Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring
  • Rosebud

Man kan träna på matematisk/ logisk problemlösning på många sätt.
    Det dyker ju hela tiden upp situationer i vardagen där teoretisk träning 
    och logiskt tänkande underlättar livet betydligt. Svåra sudoku är ett tips.

För den som är road kommer här en liten nöt där det finns en lösning
    trots att endast ett minimum av förutsättningarna är kända:

Det finns tre säckar med mynt men en av säckarna innehåller bara falska mynt.
    Mynten är nästan helt identiska, fast de falska väger 6 gram och de äkta 5.
    Mynten finns i stora  big- bags och det enda hjälpmedel du har är en liten
    våg, som du får använda EN gång.

Med en enda vägning skall man alltså peka ut vilken av säckarna som innehåller
     falska mynt.

• Phalaenopsis
    Rosebud skrev 2014-06-28 07:55:42 följande:

Det finns tre säckar med mynt men en av säckarna innehåller bara falska mynt.
    Mynten är nästan helt identiska, fast de falska väger 6 gram och de äkta 5.
    Mynten finns i stora  big- bags och det enda hjälpmedel du har är en liten
    våg, som du får använda EN gång.

Med en enda vägning skall man alltså peka ut vilken av säckarna som innehåller
     falska mynt.

Skrattande
  • pigglet

Har sett samma uppgift, men med 27 små plast-nallar. 1 av nallarna väger lite mindre än de andra. Hur få gånger kan man använda vågen för att hitta nallen som väger mindre?

• Rosebud
    pigglet skrev 2014-06-28 20:17:57 följande:

Har sett samma uppgift, men med 27 små plast-nallar. 1 av nallarna väger lite mindre än de andra. Hur få gånger kan man använda vågen för att hitta nallen som väger mindre?

Ja, det går såklart att konstruera ett oändligt antal nötter på samma tema.
    I ditt fall blir det först tre vägningar för att konstatera i vilken av de tre nio- grupperna nallen finns. Sen blir det ytterligare tre för att få fram den trio i vilken den lättviktiga nallen är. Efter ytterligare två vägningar vet du säkert vilken av nallarna som är lättviktig. Åtta vägningar.
  • Folkesson

6 vägningar får jag. Oavsett hur mycket jag envisas och trixar med olika lösningar. Går det att göra med färre?

• pigglet
    Skrattande  Kul! Skrattande

Det räcker med 3 vägningar. Man delar in nallarna i 3 lika stora grupper, 9 i varje. Så väger .....

Åh, jag ser just att jag inte gett tillräckligt med information, se där så lätt det är att förutsätta att man talar om samma sak... Med "våg" menade jag en sådan där "gammeldags" våg med 2 skålar, hänger ni med?

Har man en SÅDAN våg räcker det med 3 vägningar. Först väger man 2 av grupperna, väger de lika så vet man att den lättare nallen är den 3:e gruppen, annars i den grupp som väger lättast på vågen.
    Osv.

Har man en digital våg så borde det bli 6 vägningar?
  • Gaytjej

Rekommenderar Känguruproblemen och Strävorna (mm mm!) som går att hitta på NCM (nationellt centrum för matematikubildnings) hemsida: www.ncm.gu.se/

Känguruproblemen finns anpassade från förskoleklass och upp till kurs 5 på gymnasiet.

Försök att tryck på skolan så att de fortsätter leta efter det bästa sättet att utmana din son. Han ska inte bortprioriteras i förmån för någon annan, alla har rätt till en individanpassad undervisning! Finns inte kompetensen på skolan så får skolan leta efter den utanför. Jag har t ex haft en år 4-elev hos mig på högstadiet några mattelektioner i veckan (och en annan kollega undervisade honom i NO), gick alldeles utmärkt och var inte det minsta krångligt för någon av oss.

Lycka till!

• Rosebud

Sex vägningar för att få fram lättviktsnallen. Kommer inte lägre. Om man har
    tur kan det räcka med fem, fast då har man kringgått frågeställningen lite genom
    att dividera med tre när man vägt tre- grupperna.och memorerat hur mycket en fullviktsnalle väger.Om det sen slumpar sig så att den första nallen man väger bland de tre återstående är lättare än 1/3 av vad trion vägde, stannar det ju på fem vägningar.

Fast hur blev det med säcken med de falska mynten? Där EN endaste vägning fick göras för att peka ut den säck som innehöll förfalskningar... Någon?

• pigglet

Den är knepig. Jag antar att man inte får lasta upp 2 säckar på vågen, memorera vikten och sedan ta bort en och memorera vikten? För i så fall kanske man kunde se om de 2 påsarna kunde delas i 6 eller 5 och på så vis komma fram till en lösning. Men risken finns ju att påsarna väger typ 3 kilo, och då vet man ju inte om det beror på att det finns 50 falska mynt i påsen eller 60 äkta...

Väger man en av påsarna och råkar ha sådan tur att den väger tex 3018 gram, då vet man ju att det är den falska.

Nej, jag går bet.

• Gaytjej
    Rosebud skrev 2014-07-06 13:29:03 följande:

Sex vägningar för att få fram lättviktsnallen. Kommer inte lägre. Om man har
    tur kan det räcka med fem, fast då har man kringgått frågeställningen lite genom
    att dividera med tre när man vägt tre- grupperna.och memorerat hur mycket en fullviktsnalle väger.Om det sen slumpar sig så att den första nallen man väger bland de tre återstående är lättare än 1/3 av vad trion vägde, stannar det ju på fem vägningar.

Fast hur blev det med säcken med de falska mynten? Där EN endaste vägning fick göras för att peka ut den säck som innehöll förfalskningar... Någon?

Om man tar 1 mynt ur påse nr 1, 2 mynt ur nr 2 och 3 mynt ur nr 3 så ligger sammanlagt 6 gram på vågen. Ifall alla mynten skulle ha varit äkta borde det då väga 36 gram. Ifall det är påse nr 1 som är falsk så visar vågen istället 35 gram, dvs 1 gram mindre. Om det väger 2 gram mindre så är det påse nr 2 som är falsk osv

:)
  • pigglet
    Gaytjej skrev 2014-07-06 22:16:43 följande:
    Om man tar 1 mynt ur påse nr 1, 2 mynt ur nr 2 och 3 mynt ur nr 3 så ligger sammanlagt 6 gram på vågen. Ifall alla mynten skulle ha varit äkta borde det då väga 36 gram. Ifall det är påse nr 1 som är falsk så visar vågen istället 35 gram, dvs 1 gram mindre. Om det väger 2 gram mindre så är det påse nr 2 som är falsk osv

Åh, så SMART du är!! Imponerad jag blir... det var ju klurigt!
  • Rosebud

Jajemensan! Metodiken är helt korrekt även om "fissrorna blev omsaktade".
    1+2+3 mynt plockas ur de respektive säckarna som en delmängd.
    Hade samtliga mynt varit äkta hade vågen stannat på 6x5= 30 gram, men
    i det här fallet hamnar vågen på 31, 32 eller 33 gram beroende på om de
    falska slantarna finns i säck 1, 2 eller 3.
Svar på tråden Mattestimulans för begåvad 8-åring