Haskel skrev 2014-04-25 19:53:39 följande:
Jo, jag erkänner helt utan omsvep att även jag har förutfattade meningar om saker och ting här i världen.
Vid det här laget har du och jag pratat och diskuterat så mycket, att jag anser att jag känner dig i mångt och mycket. Jag vet, vid det här laget att du inte direkt fördömer människor, otrogna eller inte. Men det jag menar, är att du uttrycker dig fördömande, mot människan, även om du inte menar det.
Det är troligtvis den främsta orsaken till att vi två haft ganska hätska debatter tidigare i frågan. Dock vet jag nu att du är en klok man, med många visa tankar och åsikter.
Vidare känner du även mig vid det här laget. Du vet att jag inte skuldbelägger den bedragne. Däremot har jag en "förutfattad mening" om att även den bedragne ofta har ett ansvar. Ansvar och skuld är olika saker.
Exempel: "Tar jag inte mitt ansvar och ger min partner den kärlek och omtanke hon behöver, finns det risk att hon faller för någon annans uppvaktande".
Och jag erkänner utan omsvep att jag fördömmer vissa handlingar (obs handlingar inte människor). Jag fördömmer tom en lång radda med handlingar , som tex pedofili , våldtäkt , misshandel , mobbing , etc... i stor sett alla slags handlingar som sårar , skadar och förnedrar andra människor. Ser inget konstig i det alls.
Skillnaden är väl att vi verkar ha lite olika åsikter om just otrohet tillhör en av dessa handlingar. Om jag inte minns helt fel så var du och jag för en gångs skull rörande överen i en tråd som handlade om rasism , och där verkade du inte ha några problem alls med mitt "fördömmande" , andtagligen eftersom det var ett ämne vi hade liknade åsikter kring till skillnad från otrohet.
Så frågan är var gränsen går mellan att fördömma och att kritisera och om den gränsen inte är väldigt påverkad av vad man har för åsikter om ämnet ?
Om vi backar bandet lite så började denna diskution mellan dig och mig i just denna tråd med att jag besvarade ditt inlägg där du antydde att kritik mot otrohet beror på egna gamla synder... anledningen till det är att jag anser att det är att jag tycker det är att generalisera lite väl mycket. Jag tror man mycket väl kan tycka otrohet är fel och uttrycka det UTAN att för den delen behöva ha egna gamla synder i bagaget.
Ang förhållandeproblem och otrohet så håller jag med dig om att man har ett delat ansvar för förhållande , men inte för otroheten i sig , otrohet är inte en komulsiv reflex som "bara händer" det är ett medvetet val man gör , och medvetna val har man alltid ett eget ansvar för , det kan man aldrig skylla på något eller någon annan, inte ens förhållandet.... av den enkla anledningen att det går att göra andra val om man vill.
Därför håller jag bara delvis med om...
"
Tar jag inte mitt ansvar och ger min partner den kärlek och omtanke hon behöver, finns det risk att hon faller för någon annans uppvaktande".
Dels kan man fråga sig , hur mycket min partner själv tagit sitt ansvar för förhållandet , man är trotts allt två i ett förhållande. Och dels skulle jag fråga mig varför hon valde otrohet istället för att prata med mig om våra problem så vi antingen kunnat lösa det eller upplösa vårt förhållande med värdighet ?